Gå til innhold

Kan man ha aspergers uten sanseforstyrrelser?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Altså ting som hypersensitivitet for berøring, for lyder og lys, for hva som puttes i munnen, for lukter, smaker og visuelle inntrykk?

Endret av gråstein
AnonymBruker
Skrevet

Altså ting som hypersensitivitet for berøring, for lyder og lys, for hva som puttes i munnen, for lukter, smaker og visuelle inntrykk?

Ja sanseforstyrrelser er ikke blant diagnosekriteriene. Så da trenger man ikke å ha det for å få diagnosen.

Men mulig jeg misforstod spørsmålet, jeg antar at du vet om diagnosekriteriene ?

Anonymous poster hash: eb2f9...2d8

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Jeg vet ikke,

min psykiater sa at alle hun hadde hatt som pasienter med asperger, hadde sanseforstyrrelser, ulike og i ulik grad.

Jeg tenkte ikke før at jeg hadde sanseforstyrrelser, for jeg visste ikke om sånt, det var etter at jeg leste om det at jeg forstod mer av hvorfor jeg blir sliten av for mange lyder på en gang, eller sterk sol, samt at berøring kan kjennes smertefult.

Det er en jente i gruppen min som sier hun ikke har noen sanseforstyrrelser, hun fikk faktisk høre av den psykiateren jeg var til nå, at han ikke trodde hun hadde asperger, men andre problemstillinger, da sa hun verden raste sammen for henne, men så sa psykologen hennes at asperger hadde hun. Hun var der kun for å få respet på oxytocin, det fikk hun ikke, da han mente hun ikke trengte det, tror nok det var en kjapp og litt overfladisk og rask synsing. Jeg tror nok hun kan ha asperger,

Ellers har nok alle jeg kjenner sanseforstyrrelser, det er ofte et tema i gruppene også.

Skrevet
Har lest meg litt mer opp på det, og det virker som om dette er et kriterium for autisme, men ikke asperger. Men når fagfolk er så uenige er det umulig å vite hvem man skal stole på. Hva er f.eks. forskjellen på Nonverbal Learning Disorder og Asperger. Jo mer jeg prøver å sette meg inn i dette, desto mer forvirret blir jeg. 
Madelenemie
Skrevet

Har lest meg litt mer opp på det, og det virker som om dette er et kriterium for autisme, men ikke asperger. Men når fagfolk er så uenige er det umulig å vite hvem man skal stole på. Hva er f.eks. forskjellen på Nonverbal Learning Disorder og Asperger. Jo mer jeg prøver å sette meg inn i dette, desto mer forvirret blir jeg. 

Hei!

Det er flere ting, men kort skrevet at de med nonverbale lærevansker ikke har autisme.

Nå er asperger inne under autismeparaplyen, og det heter autismespekterforstyrrelser, da diagnosen asperger blir borte.

Jeg leste om nonverbale lærevansker en gang, og tenkte at det er ganske så forskjellig fra autisme, selv om noen ting er felles, sånn vil det jo alltid være.

Jeg leste om nonverbale lærevansker hos barn da, ikke hos voksne, jeg husker jeg merket meg at de fleste strever med matematikk, det er det jeg husket best og merket meg, da kanskje flertallet av de som studerer matematikk har mer autismetrekk en befolkningen generelt. Tror paykiater eller psykolog Baron Cohen sa at over 30 % av de som studerer matematikk kvalifiserer for diagnosen asperger.

Ellers var det noe med at de kan lese fort og uten å få med seg innh i en tekst...

Jeg leser saktere for å få med meg innholdet og forstå, det er viktigere enn mekanisk bare lese fort.

Madelenemie
Skrevet

Ellers tror jeg Nonverbale lærevansker er noe det trengs mer fokus på,

særlig samtidig som det diskuteres hvorfor så mange faller fra skolen, barn med godt evnenivå faller jo også fra.

Har inntrykk av at det er PPT og statped som kan mest om dette, jeg har ikke inntrykk av at barn med disse vanskene får god nok hjelp med skolefag, oversikt, og hjelp til å få lesestrategi og lage plan.

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Det er flere ting, men kort skrevet at de med nonverbale lærevansker ikke har autisme.

Nå er asperger inne under autismeparaplyen, og det heter autismespekterforstyrrelser, da diagnosen asperger blir borte.

Jeg leste om nonverbale lærevansker en gang, og tenkte at det er ganske så forskjellig fra autisme, selv om noen ting er felles, sånn vil det jo alltid være.

Jeg leste om nonverbale lærevansker hos barn da, ikke hos voksne, jeg husker jeg merket meg at de fleste strever med matematikk, det er det jeg husket best og merket meg, da kanskje flertallet av de som studerer matematikk har mer autismetrekk en befolkningen generelt. Tror paykiater eller psykolog Baron Cohen sa at over 30 % av de som studerer matematikk kvalifiserer for diagnosen asperger.

Ellers var det noe med at de kan lese fort og uten å få med seg innh i en tekst...

Jeg leser saktere for å få med meg innholdet og forstå, det er viktigere enn mekanisk bare lese fort.

Med mindre du bor i Kina så blir IKKE asperger diagnosen borte.

Anonymous poster hash: 3e66c...ff4

Skrevet (endret)

Med mindre du bor i Kina så blir IKKE asperger diagnosen borte.

Den havner inn under autisme-paraplyen i løpet av et par år. Lurer på om alle må diagnostiseres på nytt da?

Endret av gråstein
Skrevet

Hei!

Kommer nok an på hvem som står for diagnoseringen, kan det virke som om: http://www.nldontheweb.org/nldentrylevelreading/nldoraspergersyndrome.html

Whether an individual receives an NLD or AS diagnosis often depends on what professional sees the child - a neuropsychologist or psychiatrist/psychologist.

Madelenemie
Skrevet

Kommer nok an på hvem som står for diagnoseringen, kan det virke som om: http://www.nldontheweb.org/nldentrylevelreading/nldoraspergersyndrome.html

Whether an individual receives an NLD or AS diagnosis often depends on what professional sees the child - a neuropsychologist or psychiatrist/psychologist.

Ok.

kan hende det.

Får man hjelpen man trenger er jo det det viktigste.

Jeg vet bare at de med NLD har mattevansker, det er ikke typisk ved asperger, man er gjerne sterk i matte og god visuelt ved autisme.

Feks så jeg som barn løsningen på mattestykker spontant, før jeg ble avlært, og innlært at utregning var nødvendig.

For barna og meg ser jeg at matematikk er nokså mye sånn, noe som bare er der, jo mer man tenker, nesten jo dårligere blir resultatet. Det er litt som å spille et stykke, så lenge man flyter med musikken og ikke tenker, så langt går det bra, straks man begynner å tenke, tenke på fingersetning m.m. så gjør man feil.

En spillelærer forklarte dette veldig bra for meg, hvorfor det er sånn, for det visste hun, at sånn var det, man skal spille, nyte ikke tenke, glemte forklaringen hennes, tror jeg skal spørre henne om å få den skriftlig.

Gjest Gargamel
Skrevet

Ok.

kan hende det.

Får man hjelpen man trenger er jo det det viktigste.

Jeg vet bare at de med NLD har mattevansker, det er ikke typisk ved asperger, man er gjerne sterk i matte og god visuelt ved autisme.

Feks så jeg som barn løsningen på mattestykker spontant, før jeg ble avlært, og innlært at utregning var nødvendig.

For barna og meg ser jeg at matematikk er nokså mye sånn, noe som bare er der, jo mer man tenker, nesten jo dårligere blir resultatet. Det er litt som å spille et stykke, så lenge man flyter med musikken og ikke tenker, så langt går det bra, straks man begynner å tenke, tenke på fingersetning m.m. så gjør man feil.

En spillelærer forklarte dette veldig bra for meg, hvorfor det er sånn, for det visste hun, at sånn var det, man skal spille, nyte ikke tenke, glemte forklaringen hennes, tror jeg skal spørre henne om å få den skriftlig.

Jeg har samme forholdet til matematikk som deg. Jeg har brukt mye intuisjon og egne system siden jeg var liten. Jeg tror ikke det er unikt for autister (i såfall er jeg også autist) , men det er nok unikt for de som tenker mye på sånne ting.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...