Gå til innhold

NHD/Vival

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

For mennesker med autisme er tannlegeangst ofte utviklet pga av andre ting.

Ofte sanseforstyrrelser i munnhulen, som gjør at man brekker seg ved tannpuss, og da blir det fort en ond spiral. Andre har nedsatt evne til egenomsorg, pusser ikke tenner også blir det enda verre, Manglende forklaringer underveis i tannlegebesøket kan styrke uro og forvandle den gradvis til angst osv....

Derfor er det ikke en irrasjonell angst, den er reell, dreier seg ofte om sterkt ubehag, og usikkerhet og vansker i kommunikasjon fører videre til at man ikke klarer gi tydelig uttrykk kanskje for ubehaget, at ting går for fort og ikke blir godt forklart kan videre styrke engstelsen.

Jeg har derfor gått veldig hyppig til tannlegen med mine barn, sånn at de venner seg, jeg får avsatt ekstra tid,, slik at de får forklaringene de trenger underveis, alt dette for å unngå tannlegeangst og vegring, og med godt resultat.

De trenger faktisk en god forklaring for hvorfor man skal utsette seg for noe så ufyselig som å putte en liten kost i munnen og pusse tenner flere min, morgen og kveld, men har de fått vanen, er det ikke til å endre:-)

Takk for interessant forklaring. Tenkte ikke på det.

stjernestøv
Skrevet

Hei!

Jeg syns du skal skrive et kort brev til tannlegesenteret, evt flere i ditt distrikt. Skriv at du har en sønn med autisme med tannlegeskrekk. Ta med om han vegrer seg for å få instrumenter i munnen...at han trenger mer avsatt tid, og en tannlege som er omsorgsfull og kan gjøre dette mulig for han å gjennomføre. At det vil bety mye for han. Kanskje trenger han øve seg veldig gradvis, det vil si ikke gjøre noe annet enn at tannlegen ser på tennene hans første gang, og snakker litt, blir litt kjent, så kan de to sammen bestemme hva som bør gjøres, hvordan, hvorfor, lage en behandlingsplan, en plan med rom for endring etter hans engstelse og dagsform. Men alltid bør det settes av god tid når mennesker med utviklingsforstyrelser har slike ofte høyst konkrete engstelser.

Liker iallefall ikke denne tannlegen, sønnen min spurte "Tar det lang tid"?. "Ja hvis du skal ha så mange pauser tar det lang tid". Og han oppførte seg frekk. Fikk anbefalt å bytte til en an, men får se hvordan det går neste gang. Det er ikke så mange å velge mellom her. 

Madelenemie
Skrevet

Takk for interessant forklaring. Tenkte ikke på det.

Bare hyggelig ;)

stjernestøv
Skrevet

Hei!

Jeg håper du leser det andre jeg har skrevet og IKKE tar han til en tannlege han ikke liker, det vil gjøre det verre!!

Skal ha komme dit at han mestrer tannlegebesøk må du gjøre som jeg skrev. Jeg har så vondt av mennesker med autisme som ikke blir trygget og som får kraftige fobier bare fordi de fungerer annerledes og trenger mer tid og trygging og forklaringer.

Det er ikke så mange å velge i, men har fått anbefalt en annen. Han sammenlignet sønnen min med folk med downs. Får veldig vondt av det jeg også. 

Madelenemie
Skrevet

Det er ikke så mange å velge i, men har fått anbefalt en annen. Han sammenlignet sønnen min med folk med downs. Får veldig vondt av det jeg også. 

Hei!

Hvis det ikke er akutt, ville jeg heller funnet en tannlege din sønn kan få et ok forhold til.

Det er verdt det i lengden.

stjernestøv
Skrevet

Hei!

Hvis det ikke er akutt, ville jeg heller funnet en tannlege din sønn kan få et ok forhold til.

Det er verdt det i lengden.

Han må få gjort noe med de tennene ganske snart.

Skrevet

Jeg hadde blitt irritert av en så frekk tannlege. De burde kunne vise den minste grad av hensyn, og i allfall være høflige. Jeg hadde en tannlege som ikke ville ta pauser, men han var da i det minste høflig, så han var unnskylt. Men når tannlegen svarer slik, som din sønns, så hadde jeg sagt ifra. Har man tannlegeskrekk så er det ikke noe særlig å møte en så kjip tannlege... Men det må da være mulig å komme til en annen? Helst en som er interessert i fobiske pasienter? Det er ganske vanlig att det er en i fylket iallefall som er interessert i å behandle fobiske barn/voksne? Og det må da iallefal være en sympatisk tannlege i nærheten? Dersom dere ikke vil reise?

Da jeg fikk offentlig tannhjelp, så hadde de egen Tannlege for fobiske pasienter i kommunen, men jeg måtte reise litt lenger... Du kjenner sikkert noen som kan kjøre? :)

stjernestøv
Skrevet

Jeg hadde blitt irritert av en så frekk tannlege. De burde kunne vise den minste grad av hensyn, og i allfall være høflige. Jeg hadde en tannlege som ikke ville ta pauser, men han var da i det minste høflig, så han var unnskylt. Men når tannlegen svarer slik, som din sønns, så hadde jeg sagt ifra. Har man tannlegeskrekk så er det ikke noe særlig å møte en så kjip tannlege... Men det må da være mulig å komme til en annen? Helst en som er interessert i fobiske pasienter? Det er ganske vanlig att det er en i fylket iallefall som er interessert i å behandle fobiske barn/voksne? Og det må da iallefal være en sympatisk tannlege i nærheten? Dersom dere ikke vil reise?

Da jeg fikk offentlig tannhjelp, så hadde de egen Tannlege for fobiske pasienter i kommunen, men jeg måtte reise litt lenger... Du kjenner sikkert noen som kan kjøre? :)

Jeg ble irritert men paff også, man forventer jo litt høflighet. Vi ble enige om å prøve en gang til, er han uhøflig da bytter han. Vi har fått anbefalt en an tannlege, var mange som klaget på han som sønnen min har nå. Så han var uhøflig mot alle han. 

Jo faren kan jo kjøre. Tror faren skal få følge han neste gang, tannlegen sa jo han ville trenge noen til å støtte seg åga medisinen. Jeg er ikke så sterk, men tror sønnen min helst vil ha meg med. Var derfor jeg tenkte på å gi han vival, men det er jo egentlig ikke lov å gi av mine egne til han. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble irritert men paff også, man forventer jo litt høflighet. Vi ble enige om å prøve en gang til, er han uhøflig da bytter han. Vi har fått anbefalt en an tannlege, var mange som klaget på han som sønnen min har nå. Så han var uhøflig mot alle han. 

ER dette en privat eller offentlig tannlege?

Anonymous poster hash: c0184...734

stjernestøv
Skrevet

ER dette en privat eller offentlig tannlege?

Anonymous poster hash: c0184...734

Offentlig. 

Madelenemie
Skrevet

Han må få gjort noe med de tennene ganske snart.

Ok,

Men pusser han tenner eller vegrer han seg?

Du kan fint rekke tror jeg å finne en bedre tannlege, som er mindre frekk og ubehagelig.

Skrevet

Offentlig. 

Da hadde jeg heller gått privat. Jeg vil tro en som er avhengig av fornøyde kunder gir bedre service.

Skrevet

Hm, jeg har mange ting til felles med aspergere ser jeg..

stjernestøv
Skrevet

Ok,

Men pusser han tenner eller vegrer han seg?

Du kan fint rekke tror jeg å finne en bedre tannlege, som er mindre frekk og ubehagelig.

Han pusser dem nå ihvertfall, har blitt redd for hull nå. 

Får se etter neste time, er han frekk da så bytter han. Han vil bare ha det gjort, men det var så mye nå. Han har jo utsatt det lenge.

stjernestøv
Skrevet

Da hadde jeg heller gått privat. Jeg vil tro en som er avhengig av fornøyde kunder gir bedre service.

Ja det er sant. Men det er bare en privat her og han er dessverre sykemeldt, det er min tannlege. 

Skrevet

Gå privat er dyrt og unødvendig for barn. Det finnes offentlige tannleger som er dyktige og empatiske mht tannlegeskrekk.. I bergen tror jeg det finnes egen klinikk spesielt for alvorlig tannskrekk. Husker ikke hva den het, for det er mange år siden jeg hadde så tannlegeskrekk att jeg trengte spesialbehandling.

Skrevet (endret)

Ellers hvis alt annet er umulig, så ta det i narkose.. Det har jeg gjort 1 gang, da jeg hadde masse hull, og måtte fjerne 4 visdomstenner. det er helt udramatisk å få narkose intravenøst, da blir man ferdig med alt på bare noen timer, de kan jobbe veldig fort, og ta alt. Man må vel regne med å bli litt kvalm, etter narkosen, det er det eneste. Men det er ganske lang ventetid, så dersom det er det det blir, så ville jeg skyndet meg. Den offentlige tannhelsetjenesten gjør det mye, på feks psk.utvl.hmde osv, selv om din sønn ikke er det, det var bare for å si att det er ganske vanlig...

Endret av Inner self
stjernestøv
Skrevet

Gå privat er dyrt og unødvendig for barn. Det finnes offentlige tannleger som er dyktige og empatiske mht tannlegeskrekk.. I bergen tror jeg det finnes egen klinikk spesielt for alvorlig tannskrekk. Husker ikke hva den het, for det er mange år siden jeg hadde så tannlegeskrekk att jeg trengte spesialbehandling.

Sønnen min er voksen da. 

stjernestøv
Skrevet

Ellers hvis alt annet er umulig, så ta det i narkose.. Det har jeg gjort 1 gang, da jeg hadde masse hull, og måtte fjerne 4 visdomstenner. det er helt udramatisk å få narkose intravenøst, da blir man ferdig med alt på bare noen timer, de kan jobbe veldig fort, og ta alt. Man må vel regne med å bli litt kvalm, etter narkosen, det er det eneste. Men det er ganske lang ventetid, så dersom det er det det blir, så ville jeg skyndet meg. Den offentlige tannhelsetjenesten gjør det mye, på feks psk.utvl.hmde osv, selv om din sønn ikke er det, det var bare for å si att det er ganske vanlig...

Ok, men han er skeptisk til det og. 

Madelenemie
Skrevet (endret)

Sønnen min er voksen da. 

Hei!

Jeg går til skoletannlegen:-)

Jeg får kjempegod hjelp:-) og barna:-)

Når det er noe spesielt går jeg til en spesialavd. offentlig, og alle er like hyggelige:-)

Jeg liker meg best på spesialavd, for der er alle skikkelig handikappede, de triller inn i rullestoler som regel, og tydeligvis setter de av mye tid, og de er mer forsiktige og empatiske enn de trenger, i vertfall nå som jeg ikke er redd mer, sist sa de da jeg tok bedøvelse, "Ååå så flink du er" :D

En søt assistent holdt meg i hånden hele tiden og beroliget meg. trodde vel at jeg fortsatt er livredd, men jeg har forsøkt å forklare at nå er jeg ikke redd mer, men de skryter fælt av meg:-)

Jeg smilte og takket for jeg vet de tror jeg er kjemperedd tydeligvis enda jeg nå liker å gå til tannlegen.

Jeg liker på få perfekte overflater på tennene.

Dette er godt ment men nå trenger jeg ikke fult så mye trøst og oppmuntring, men de tenker vel jeg er handikappet.

Endret av Madelenemie

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...