Gå til innhold

NHD/Vival

Anbefalte innlegg

stjernestøv
Skrevet

Hei!

Jeg går til skoletannlegen:-)

Jeg får kjempegod hjelp:-) og barna:-)

Når det er noe spesielt går jeg til en spesialavd. offentlig, og alle er like hyggelige:-)

Jeg liker meg best på spesialavd, for der er alle skikkelig handikappede, de triller inn i rullestoler som regel, og tydeligvis setter de av mye tid, og de er mer forsiktige og empatiske enn de trenger, i vertfall nå som jeg ikke er redd mer, sist sa de da jeg tok bedøvelse, "Ååå så flink du er" :D

En søt assistent holdt meg i hånden hele tiden og beroliget meg. trodde vel at jeg fortsatt er livredd, men jeg har forsøkt å forklare at nå er jeg ikke redd mer, men de skryter fælt av meg:-)

Jeg smilte og takket for jeg vet de tror jeg er kjemperedd tydeligvis enda jeg nå liker å gå til tannlegen.

Jeg liker på få perfekte overflater på tennene.

Dette er godt ment men nå trenger jeg ikke fult så mye trøst og oppmuntring, men de tenker vel jeg er handikappet.

Det er godt du har en så god plass å gå til :)

Skrevet

Hei!

Jeg går til skoletannlegen:-)

Auda. Skoletannlegen får meg til å tenke på borring av dype hull uten bedøvelse. 

stjernestøv
Skrevet

Auda. Skoletannlegen får meg til å tenke på borring av dype hull uten bedøvelse. 

Samme her :(

Skrevet

Samme her :(

Ikke rart man utvikler tannlegeskrekk da...

Madelenemie
Skrevet (endret)

Nei er ikke sånn lenger:-)

De er så hyggelige:-) og flinke:-)

Endret av Madelenemie
stjernestøv
Skrevet

Nei det er ikke det :( Det var veldig vondt. 

stjernestøv
Skrevet

Nei er ikke sånn lenger:-)

De er så hyggelige:-) og flinke:-)

Sønnen min går og til skoletannlege, stakkars barn som har den tannlegen. 

Madelenemie
Skrevet

Riktig,

det er ikke rart, men nå er skoletannlegene flinke:-)

Man kan ikke sammenligne psykiatrien på 50 tallet med psykiatrien i dag,

man kan ikke sammenligne tannlegers praksis på 70 og 80 tall med i dag:-)

Madelenemie
Skrevet

Sønnen min går og til skoletannlege, stakkars barn som har den tannlegen. 

Ja det kan du skrive,

men du tar sønnen din dit, noe jeg er helt uenig i at du bør gjøre, det eneste som hjelper er å klage, og kreve en annen, samt begrunne hvorfor. Ikke bare håpe på endring uten å si noe.

Da slipper kanskje andre barn etter hvert den tannlegen om du gjør det du bør, klager.

stjernestøv
Skrevet

Ja det kan du skrive,

men du tar sønnen din dit, noe jeg er helt uenig i at du bør gjøre, det eneste som hjelper er å klage, og kreve en annen, samt begrunne hvorfor. Ikke bare håpe på endring uten å si noe.

Da slipper kanskje andre barn etter hvert den tannlegen om du gjør det du bør, klager.

Han har lyst å bytte da, så da må jeg vel fikse det også. Han vil ikke nå en gang.

Madelenemie
Skrevet

Han har lyst å bytte da, så da må jeg vel fikse det også. Han vil ikke nå en gang.

Ja gjør det!

Skjønner han godt,

Men det er bra om du kan skrive noe om autisme og de sanseforstyrrelser man da har,

Hvis du trenger hjelp kan jeg hjelpe deg.

stjernestøv
Skrevet

Ja gjør det!

Skjønner han godt,

Men det er bra om du kan skrive noe om autisme og de sanseforstyrrelser man da har,

Hvis du trenger hjelp kan jeg hjelpe deg.

Takk for det, men jeg ringer dem vel bare og sier han vil bytte tannlege. Tannlegen mente han hadde rett på gratis behandling, men da måtte han ha legeerklæring, vet du hvem som skal ha denne?

Madelenemie
Skrevet

Takk for det, men jeg ringer dem vel bare og sier han vil bytte tannlege. Tannlegen mente han hadde rett på gratis behandling, men da måtte han ha legeerklæring, vet du hvem som skal ha denne?

Den skal så vidt jeg vet tannlegen sende inn, sammen med sin vurdering av at han mener det.

Hvorfor får han rett til gratis tannbehandling? Hvor gammel er han?

Vanligvis søker tannlegen om dette, eller evt andre instanser.

Man kan få det hvis man har nedsatt evne til egenomsorg pga av varig sykdom/handikap,

men da må det søkes Nav, men veien er om tannlegen så vidt jeg har erfart,

stjernestøv
Skrevet

Den skal så vidt jeg vet tannlegen sende inn, sammen med sin vurdering av at han mener det.

Hvorfor får han rett til gratis tannbehandling? Hvor gammel er han?

Vanligvis søker tannlegen om dette, eller evt andre instanser.

Man kan få det hvis man har nedsatt evne til egenomsorg pga av varig sykdom/handikap,

men da må det søkes Nav, men veien er om tannlegen så vidt jeg har erfart,

Tannlegen sa det var pga tilstanden hans, han virket oppgitt. Han sa en bokstav eller en lov, at de som hadde nedsatt funksjon hadde rett på det. Det var da han snakket om folk med downs. Ja de snakket om det og, manglene evne til egenomsorg ved varig sykdom, eller ved varig nedsatt funksjonevne. 

Men de mente han trengte legeerklæring, det var rart det da. De sa ikke om det var de som skulle ha den, men det er vel nav da. Han fyller 22 år. 

Madelenemie
Skrevet

Tannlegen sa det var pga tilstanden hans, han virket oppgitt. Han sa en bokstav eller en lov, at de som hadde nedsatt funksjon hadde rett på det. Det var da han snakket om folk med downs. Ja de snakket om det og, manglene evne til egenomsorg ved varig sykdom, eller ved varig nedsatt funksjonevne. 

Men de mente han trengte legeerklæring, det var rart det da. De sa ikke om det var de som skulle ha den, men det er vel nav da. Han fyller 22 år. 

Han trenger kun legeerklæring på nettopp det tannlegen sa, det er viktig!

Denne er det egentlig best du tar med til tannlegen, og at han sender inn, med de øvrige papirer han likevel må sende, så kommer alt sammen.

Kanskje derfor han nevnte down da, mange med autisme har rett på dette, men ofte syns ikke behovet så godt, også vet de ikke om det osv...man må fremheve den manglende evnen til egenomsorg noe som kan være flaut for mennesker som kanskje har absolutt kontroll og system på andre områder enn tannpuss.

stjernestøv
Skrevet

Han trenger kun legeerklæring på nettopp det tannlegen sa, det er viktig!

Denne er det egentlig best du tar med til tannlegen, og at han sender inn, med de øvrige papirer han likevel må sende, så kommer alt sammen.

Kanskje derfor han nevnte down da, mange med autisme har rett på dette, men ofte syns ikke behovet så godt, også vet de ikke om det osv...man må fremheve den manglende evnen til egenomsorg noe som kan være flaut for mennesker som kanskje har absolutt kontroll og system på andre områder enn tannpuss.

Ok, nei han har ikke akkurat vært flink til å passe på tennene sine, og å gå til tannlege. Da hadde det jo ikke blitt så omfattende som nå. Tannlegen spurte meg om hva asperger egentlig var, jeg sa det var en mildere form for autisme. Virket som han forstod mer da, han ble usikker nå sønnen min på om han vil bytte. Da mister han assistenten også, hun var grei og oppmuntret han. Hun hadde selv slitt med angst og visste hva det var. Kanskje han skulle prøve en gang til å se hvordan det går?

Skrevet

Jeg fikk også gratis offfentlig tannbehandling, da jeg var tilknyttet DPS. Det sparte jeg mye på. Jeg fikk også gratis da jeg fikk narkose, for da var jeg sosialklient. Alle med hjemmehjelp minst en gang i uken, og pasienter på instutisjoner har og krav på det. Så det er ikke bare psykisk utviklingshemmede som har det. Slik det virker som om legen til Stjernestøv mente.

stjernestøv
Skrevet

Jeg fikk også gratis offfentlig tannbehandling, da jeg var tilknyttet DPS. Det sparte jeg mye på. Jeg fikk også gratis da jeg fikk narkose, for da var jeg sosialklient. Alle med hjemmehjelp minst en gang i uken, og pasienter på instutisjoner har og krav på det. Så det er ikke bare psykisk utviklingshemmede som har det. Slik det virker som om legen til Stjernestøv mente.

Jeg har hørt at uføretrygdede får gratis tannlege, men det gjelder iallefall ikke meg. Og folk med psykiske problemer som tar medisiner, men det gjelder heller ikke meg. Det er nok mange som får gratis tannlege. 

Skrevet

Jeg har hørt at uføretrygdede får gratis tannlege, men det gjelder iallefall ikke meg. Og folk med psykiske problemer som tar medisiner, men det gjelder heller ikke meg.

Nei, uføretrygdede får ikke gratis tannlege. Tar du medisiner som gir munntørrhet kan du få det, hvis tannlegen er flink til å krangle med helfo.

Det er nok svært få som får gratis tannlege. Tenner er visst ikke del av kroppen.

stjernestøv
Skrevet

Nei, uføretrygdede får ikke gratis tannlege. Tar du medisiner som gir munntørrhet kan du få det, hvis tannlegen er flink til å krangle med helfo.

Det er nok svært få som får gratis tannlege. Tenner er visst ikke del av kroppen.

Her har jeg hørt det er mange som får gratis tannlege, men mange av dem får det dekket av sosialen og. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...