Gå til innhold

Si fra til kollega?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det sies at det en ikke vet - gjør noe med en.
Folk snakker bak ryggen på en, selv får en ikke vite noe... uten at folk boikotter en og slutter å hilse.

Hva galt har jeg gjort, tenker du... men du får ikke vite. For det må jo være åpenbart?
Men bak ryggen din snakkes det. 
Du har ikke gjort det og det av jobben, og du er jo så sløv osv.... 

Nå har jeg blitt venn med denne kollegaen... og kan hende er det sant som de sier, at hun ikke gjør jobben skikkelig, men da lurer jeg på om de har forklart henne dette skikkelig? Og vet hun at de er misfornøyd? Jeg har spurt de, og de bare ja, det vet hun da vel.. Hun er bare sløv.

Men jeg syns hun er verdens hyggeligste dame, og syns det er synd at det er så mye misnøye ang. henne - og hun kanskje ikke vet det....

Og en annen ting er å si fra på en fin måte. Opplevde en kollega som beklaget seg over henne og bare himlet med øynene og var direkte frekk... heldigvis kom en annen kollega med i forkjøpet og irrettesatte denne kollegaen og sa klart fra at slik kunne hun ikke snakke til folk. 

Bør jeg si det til henne, eller kan jeg risikere at hun blir lei seg? Og hvordan ta det opp på en fin måte?

Jeg kan liksom ikke si at jeg hører at de andre ikke er helt fornøyd med jobben du gjør, og at du burde være flinkere til bla bla....

jeg er så redd at hun kommer til å ta det ille opp... og det er vel egentlig leders jobb å si fra om sånt.
Jeg er redd hun kommer til å få sparken - uten å helt vite hvorfor. Om hun fikk vite tidlig hva hun gjorde galt og kanskje fått bedre opplæring, så kunne jo en slik situasjon vært unngått....

Anonymous poster hash: 0f2fc...ec4
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/406058-si-fra-til-kollega/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, snakke heller med ledelsen, og hvorfor ikke også snakke litt (dryppe små hint) til de andre kollegene om at NN er en veldig hyggelig dame, at du har blitt bedre kjent med henne, at du syns hun gjør en bra jobb osv - kanskje kan slike små hint gjøre at synet på henne kan begynne å snu seg litt? Til dem som er verst kan du jo ta en prat med dem. Men ledelsen er viktig her, ja.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/406058-si-fra-til-kollega/#findComment-3634908
Del på andre sider

.. og det er vel egentlig leders jobb å si fra om sånt.

Jeg er redd hun kommer til å få sparken - uten å helt vite hvorfor. Om hun fikk vite tidlig hva hun gjorde galt og kanskje fått bedre opplæring, så kunne jo en slik situasjon vært unngått....

Anonymous poster hash: 0f2fc...ec4

Ja det er helt klart lederens jobb å si ifra om.

Du trenger ikke være redd for at hun skal få sparken på uklart grunnlag.  

Arbeidsmiljøloven har regler for dette.

Først skal det gis et antall advarsler, og den ansatte skal få tid og mulighet til å forbedre det som er galt.  

Disse advarslene skal være konkrete og skriftlige.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/406058-si-fra-til-kollega/#findComment-3634942
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...