Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Ble anbefalt av NAV å søke uføre for ett og et halvt år siden (har gått to år på AAP nå). Fortsatt har lokalkontoret til NAV ikke gjort ferdig "papirarbeidet", og jeg har fått beskjed om at hvis jeg søker nå får jeg automatisk avslag. Er det så at man må gå på AAP 4 år før man kan søke?
AnonymBruker
Skrevet

Spørs hva som er grunnen til at du skal ha det. Hva er grunnen til at du vil bli ufør?

Anonymous poster hash: fdbee...878
AnonymBruker
Skrevet

Ble anbefalt av NAV å søke uføre for ett og et halvt år siden (har gått to år på AAP nå). Fortsatt har lokalkontoret til NAV ikke gjort ferdig "papirarbeidet", og jeg har fått beskjed om at hvis jeg søker nå får jeg automatisk avslag. Er det så at man må gå på AAP 4 år før man kan søke?

Her synes jeg NAV kontoret har uttalt seg klønete. Det er ikke slik at man må gå på AAP i fire år før man kan søke. Formålet med arbeidsavklaringspenger er å sikre inntekt for medlemmer mens de får aktiv behandling, deltar på et arbeidsrettet tiltak eller får annen oppfølging med sikte på å skaffe seg eller beholde arbeid.

Likevel er det slik at NAV kontoret skal skrive en arbeidsevnevurdering og få samlet all dokumentasjon på ens nedsatte funksjonsevne før uføresaken skal vurderes av NAV Forvaltning. Dersom det ikke foreligger en arbeidsevnevurdering som anbefaler uføretrygd, vil det mest sannsynlig bli avslag fra Forvaltning på grunn av at de legger stor vekt på denne vurderingen når det gjelder spørsmålet om man er avklart i forhold til arbeid.

Jeg kan ikke si noe generelt om hvorfor det tar så langt tid i din sak, men jeg vil på generelt grunnlag ikke anbefale å søke uten at det skjer i samråd med veileder. Det er etter min mening ikke særlig heldig av NAV å anbefale deg å søke uføre, før de har skaffet det meste av dokumentasjonen.

Håper dette ble forståelig.

Anonymous poster hash: 17d53...f51

Skrevet

Her synes jeg NAV kontoret har uttalt seg klønete. Det er ikke slik at man må gå på AAP i fire år før man kan søke. Formålet med arbeidsavklaringspenger er å sikre inntekt for medlemmer mens de får aktiv behandling, deltar på et arbeidsrettet tiltak eller får annen oppfølging med sikte på å skaffe seg eller beholde arbeid.

Likevel er det slik at NAV kontoret skal skrive en arbeidsevnevurdering og få samlet all dokumentasjon på ens nedsatte funksjonsevne før uføresaken skal vurderes av NAV Forvaltning. Dersom det ikke foreligger en arbeidsevnevurdering som anbefaler uføretrygd, vil det mest sannsynlig bli avslag fra Forvaltning på grunn av at de legger stor vekt på denne vurderingen når det gjelder spørsmålet om man er avklart i forhold til arbeid.

Jeg kan ikke si noe generelt om hvorfor det tar så langt tid i din sak, men jeg vil på generelt grunnlag ikke anbefale å søke uten at det skjer i samråd med veileder. Det er etter min mening ikke særlig heldig av NAV å anbefale deg å søke uføre, før de har skaffet det meste av dokumentasjonen.

Håper dette ble forståelig.

Det ble det. Jeg forstår bare ikke hvorfor NAVs lokalkontor bruker så lang tid på å skrive en arbeidsevnevurdering, og uten at de gidder å gi noen oppdateringer eller tilbakemeldinger. På tre år har jeg hatt to korte møter (det siste for ett og et halv år siden) og blitt kontaktet av dem én eneste gang. 

AnonymBruker
Skrevet

Det ble det. Jeg forstår bare ikke hvorfor NAVs lokalkontor bruker så lang tid på å skrive en arbeidsevnevurdering, og uten at de gidder å gi noen oppdateringer eller tilbakemeldinger. På tre år har jeg hatt to korte møter (det siste for ett og et halv år siden) og blitt kontaktet av dem én eneste gang. 

Har du ikke samarbeidet med dem angående en aktivitetsplan heller, for det skal foreligge når man får innvilget aap. Hva sier eventuelt den aktivitetsplanen? Går du til noen form for behandling eller tiltak? Jeg synes det er veldig trist at du får så lite oppfølging!

Skrevet (endret)

Har du ikke samarbeidet med dem angående en aktivitetsplan heller, for det skal foreligge når man får innvilget aap. Hva sier eventuelt den aktivitetsplanen?  

Vet ikke, jeg har ikke sett noen såkalt aktivitetsplan.

Går du til noen form for behandling eller tiltak?

Nei. Eneste tiltaket har vært arbeidsutprøving (ble avsluttet i fjor).

Endret av gråstein
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Eneste tiltaket har vært arbeidsutprøving (ble avsluttet i fjor).

Du har ingen aktivitetsplan?

Hva står i vedtaket om aap, står det ingenting om hvorfor du har fått det innvilget?

Nå skriver jeg dette på generelt grunnlag, men er det kanskje mulig å kontakte veilederen din og be om en vurdering eller en aktivitetsplan?

Skrevet

Du har ingen aktivitetsplan?

Hva står i vedtaket om aap, står det ingenting om hvorfor du har fått det innvilget?

Det står hovedsaklig at ting avventes fordi medisinsk utredning ikke er ferdig.

AnonymBruker
Skrevet

Det står hovedsaklig at ting avventes fordi medisinsk utredning ikke er ferdig.

Ok, og du er ikke under noen medisinsk utredning? Men du har vært eller? 

Jeg synes det er utrolig trist at du faller i mellom!

Skrevet

Ok, og du er ikke under noen medisinsk utredning? Men du har vært eller? 

Ja, utredningen ble ferdig for ett og et halvt år siden.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, utredningen ble ferdig for ett og et halvt år siden.

Og du går ikke i noen behandling nå?

Jeg ville kanskje tatt kontakt med veilederen min, spurt om aktivitetsplan eller arbeidsevnevurdering hvis de mener det ikke er noe mer aktivitet som er aktuelt. Jeg vet ikke hvor langt frem i tid du har vedtak på aap.

Men uansett vil jeg ikke anbefale deg å søke uføretrygd på egenhånd, da det dessverre er stor sannsynlighet for avslag dersom arbeidsevnevurderingen ikke er fullført.

Skrevet

Og du går ikke i noen behandling nå?

Nei.

Jeg ville kanskje tatt kontakt med veilederen min, spurt om aktivitetsplan eller arbeidsevnevurdering hvis de mener det ikke er noe mer aktivitet som er aktuelt. 

Jeg forstod det slik at saksbehandler holder på en en arbeidsevnevurdering, men at det kunne "ta tid" før denne ble ferdig.

Jeg vet ikke hvor langt frem i tid du har vedtak på aap.

Går ut om 3 uker, men jeg regner med at den blir forlenget.

Men uansett vil jeg ikke anbefale deg å søke uføretrygd på egenhånd, da det dessverre er stor sannsynlighet for avslag dersom arbeidsevnevurderingen ikke er fullført.

Nei, skal ikke gjøre det.

Takker ellers for gode og informative svar! Mye frustrasjon og stress hadde vært unngått hvis NAV hadde vært flinkere til dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...