Gå til innhold

Gyldig grunn til fravær?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er sikkert mange som tror jeg er helt tullete, men det får være.

Saken er at katten ble operert i øyet for 3 dager siden. Den går med maske og får smertestillende som den blir trøtt av. Jeg har ikke lyst å gå fra den, men jeg skal jo på jobb. Den blir da alene 7 timer! Jeg synes det er altfor lenge.

Det er en katt, jeg er klar over det, men allikevel får jeg helt vondt i hjertet av å gå fra den.

Hva skal jeg gjøre!?

Skrevet

Jeg hadde dessverre ikke godkjent dette som gyldig grunn til fravær. Det vil si, jeg hadde, hvis det var veldig viktig, muligens akseptert at det ble brukt en feriedag til dette formålet, men å lønne det som egenmeldt sykefravær hadde jeg ikke gjort.

Loven er ganske klar på det sistnevnte. Egenmelding kan brukes ved medisinske årsaker (sykdom), eventuelt sykdom hos barn. Sosiale/økonomiske forhold (og antar at sykdom hos dyr også regnes med her) gir ikke rett til fravær med lønn.

Skjønner at du er veldig glad i katten din og er tett knyttet til den, men min mening er at jobben må komme først her. 

Beklager et kjipt svar :/

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Søk om fri uten lønn eller ta en feriedag.

Skrevet

Jeg hadde dessverre ikke godkjent dette som gyldig grunn til fravær. Det vil si, jeg hadde, hvis det var veldig viktig, muligens akseptert at det ble brukt en feriedag til dette formålet, men å lønne det som egenmeldt sykefravær hadde jeg ikke gjort.

Loven er ganske klar på det sistnevnte. Egenmelding kan brukes ved medisinske årsaker (sykdom), eventuelt sykdom hos barn. Sosiale/økonomiske forhold (og antar at sykdom hos dyr også regnes med her) gir ikke rett til fravær med lønn.

Skjønner at du er veldig glad i katten din og er tett knyttet til den, men min mening er at jobben må komme først her. 

Beklager et kjipt svar :/

Takk for at du svarer. Jeg hadde vel ikke forventet noe annet. Jeg er enig egentlig, men bare så fælt å gå fra et dyr i den tilstanden.

Skrevet

Søk om fri uten lønn eller ta en feriedag.

At jeg ikke tenkte på det i forkant. Men det er i dag jeg skal på jobb. Da får jeg være i forkant evt. en annen gang så det ikke blir så trøblete.

Skrevet

Jeg går da på jobb og satser på at han sover. Han er jo ikke syk, bare litt utslått. Kanskje han bare har godt av litt ro alene.

Skrevet

Jeg går da på jobb og satser på at han sover. Han er jo ikke syk, bare litt utslått. Kanskje han bare har godt av litt ro alene.

Katter er selvstendige dyr, så det går sikkert helt fint.

Skrevet

Du kan ikke ha den med på jobb? Jeg skulle ønske man kunne være hjemme med syke dyr på lik linje som man kan være hjemme med sykt barn og at man fikk "mammaperm" når man fikk en valp/kattunge. Men jeg forstår at det ikke går. Jeg har heldigvis klart å finne barnevakt eller hatt med hunden på jobb de få gangene det har vært et problem. En hund jeg hadde før gikk en periode på kortison og det gjorde at han tisset hele tiden. Måtte t.o.m ut på natta med han. Han klarte ikke da være hjemme alene i 8-9 timer så da fikk han være hos pappa.

Skrevet

Katter er selvstendige dyr, så det går sikkert helt fint.

Ja, de er jo det:) Bare jeg som er litt overhysterisk. Det gikk veldig fint. Nå koser han seg på verandaen i sola.

Skrevet

Du kan ikke ha den med på jobb? Jeg skulle ønske man kunne være hjemme med syke dyr på lik linje som man kan være hjemme med sykt barn og at man fikk "mammaperm" når man fikk en valp/kattunge. Men jeg forstår at det ikke går. Jeg har heldigvis klart å finne barnevakt eller hatt med hunden på jobb de få gangene det har vært et problem. En hund jeg hadde før gikk en periode på kortison og det gjorde at han tisset hele tiden. Måtte t.o.m ut på natta med han. Han klarte ikke da være hjemme alene i 8-9 timer så da fikk han være hos pappa.

Det er ikke lov å ha den med på jobb:( En kollega hadde med hunden sin engang. Men da var valget at hun ble hjemme ellers, og det var mye å gjøre. Det gikk under tvil. Men jeg kan ikke ta den med 1 time på bussen, da jeg ikke har bil.

Men det gikk fint.

Jeg synes også det. Det blir som er barn. De er fullstendig hjelpeløse uten oss. Viktig å ta godt vare på dyra sine! Godt å høre det er flere som meg:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...