Gå til innhold

4 grupper navere, Eriksson

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er bare å få seg en jobb hvor du kan jobbe alene det. Pluss du kan få behandling og bli kvitt sosial angst.

Anonymous poster hash: 21985...7a9

evt kan man jo bare ta seg sammen, hevdes det

Men synes det er merkelig at trygdede/syke skal kalles for navere nå, trodde navere var bare de friske med vondt i vilja jeg men begrepet er visst utvidet

Kanskje endre forumets navn til navere online ?

Anonymous poster hash: 4148a...2be

Fortsetter under...

AnonymBruker

evt kan man jo bare ta seg sammen, hevdes det

Men synes det er merkelig at trygdede/syke skal kalles for navere nå, trodde navere var bare de friske med vondt i vilja jeg men begrepet er visst utvidet

Kanskje endre forumets navn til navere online ?

God idé. Sitter vi her og surrer hele dagen kunne vi sikkert jobbet også, vel.

Trodde begrepet navnere egentlig betydde "friske" folk som går på sosialen jeg. Men det er mulig det nå gjelder alle som får penger fra nav, også pensjonister?

Hvem vet.

Anonymous poster hash: fc46d...18f

AnonymBruker

Så hvorfor tror de så ofte at pasienten har sosial angst mens det viser seg etter mange timer behandling at de har asperger? Så, jo, det er mange likhetstrekk. Men jeg har aldri sagt at det er det samme. Jeg er ikke enig med deg i at sosial angst er mer hemmende i en jobbhverdag enn asperger. Hvorfor mener du det?

Jeg sier jo det at mange med asperger nettopp har sosial angst i tillegg. Først får man sosial angst, fordi det er lettest/fortest å diagnostisere, og så viss man er på søken etter enda flere diagnoser får en kanskje asperger ITILEGG.

Så klart asperger har mange vanskelig symptomer, men neppe så mye at en ikke vil kunne jobbe noe i det hele tatt.

Fortell meg gjerne hvorfor du mener at asperger skulle være så hemmende i en jobbhverdag?

Anonymous poster hash: 5ac43...52a

Jeg sier jo det at mange med asperger nettopp har sosial angst i tillegg. Først får man sosial angst, fordi det er lettest/fortest å diagnostisere, og så viss man er på søken etter enda flere diagnoser får en kanskje asperger ITILEGG.

Så klart asperger har mange vanskelig symptomer, men neppe så mye at en ikke vil kunne jobbe noe i det hele tatt.

Fortell meg gjerne hvorfor du mener at asperger skulle være så hemmende i en jobbhverdag?

Men jeg snakker ikke om i tillegg. Jeg snakker om at man blir behandlet som om man har sosial angst, og så finner behandleren ut etter at man en haug med ganger har sagt at man ikke har angst, at man kanskje har asperger. En med asperger kan på mange måter oppføre seg som en som har sosial angst. F.eks at sosiale situasjoner er uutholdelige.

Asperger kan være hemmende i en jobbsituasjon på lik linje som sosial angst, har man en jobb hvor man slipper forholde seg til andre så vil jo en med sosial angst klare det like godt som en med asperger. En med asperger kan bli utslitt av å forholde seg til andre, kommunikasjonsproblemer o.s.v. I tillegg til at man gjerne er oversensitiv så lyder, lukter, lys o.s.v kan være altfor krevende.

Så spør jeg igjen, hvorfor mener du sosial angst er mer hemmende enn asperger?

Kunnskapsnivåeet ditt virker relativt labert så jeg anbefaler at du leser dette utmerkede heftet fra NAV: 

Arbeidssøkere med Asperger syndrom

Her står det mye om utfordringer og problemer.

Mer informasjon på autismesiden.no: Asperger og arbeidsliv

Personer med AS kan ha forskjellige problemer som gjør enkelte jobber ganske uaktuelle. Hva den enkelte sliter med er helt individuelt, og ingen bør ta det for gitt at de vet hva som passer og ikke passer selv om de har sett én eller mange aspergere før. Noen har nesten ikke problemer på områder som berører jobben sin, andre greier ikke å oppfylle kravene arbeidslivet stiller. Når man prøver finne seg en jobb er det viktig først og fremst at det er noe man interesserer seg for. Personer med AS er helt avhengig av motivasjon for å kunne følge opp jobben og ikke bli utbrent.

Og videre

Gjennom litteratur om Asperger Syndrom og arbeid dukker det til stadighet opp påstander om at yrkesdeltagelsen hos denne gruppen er på mellom 2 og 20 % !Tony Attwood hevder at det sannsynligvis er en høy andel aspergere blant langtidsledige.

Lynne Moxon refererer til Barnard m. fl. og sier med ham at bare 12 % av høytfungerende voksne autister er heltidsansatte. Gail Hawkins hevder arbeidsløsheten blant aspergere er oppe i godt over 80%. Videre hevder hun at selv de blant dem med høyere utdanning har meget høy arbeidsledighet.

Dette er meget høye tall. Det skulle tilsi at mellom 80 og 98% av personer med Asperger Syndrom er uten arbeid. Tallene er nok usikre ettersom det er mange udiagnostiserte personer der ute, og feilmarginene er nok store. Til tross for dette gir tallene en meget tydelig beskjed om at de aller fleste aspergere er uten jobb.

Endret av gråstein

Annonse

Madelenemie

Hei!

Det er feil, de fleste med asperger har ikke sosial angst.

Aspergerer er hemmet i en jobbhverdag fordi de har autisme, og deres vansker er så dårlig kjent at selv en erfaren psykiater som nhd ikke har begreper om logiske tilrettelegginger. Ikke gidder han m.fl å lære hva som er konstruktive grep heller,

Nettopp det viser hvor lite autisme har å gjøre i psykiatrifeltet.

mest sannsynlig fordi autisme har lite med psykiatri å gjøre.

Den hjelpen og forståelsen jeg har møtt har vært innenfor nevrologi og andre somatiske medisinske fagrettninger,

Er man blind eller døv, trenger man noe mer enn en psykiater!

AnonymBruker

Internett-lov # 43 sier følgende:

"Enhver tråd på DoktorOnline ender til slutt opp med å handle om asperger, blir den lang nok."

Internett-lov #44 sier følgende:

"Enhver tråd på DoktorOnline som omhandler asperger fører til klagings."

Anonymous poster hash: 3f6ea...c3e

AnonymBruker

Hei!

Det er feil, de fleste med asperger har ikke sosial angst.

Aspergerer er hemmet i en jobbhverdag fordi de har autisme, og deres vansker er så dårlig kjent at selv en erfaren psykiater som nhd ikke har begreper om logiske tilrettelegginger. Ikke gidder han m.fl å lære hva som er konstruktive grep heller,

Nettopp det viser hvor lite autisme har å gjøre i psykiatrifeltet.

mest sannsynlig fordi autisme har lite med psykiatri å gjøre.

Den hjelpen og forståelsen jeg har møtt har vært innenfor nevrologi og andre somatiske medisinske fagrettninger,

Er man blind eller døv, trenger man noe mer enn en psykiater!

Når sa jeg at de fleste med asperger har angst?

Jeg sa nemlig bare at mange med asperger har angst. Dét er forskjellig.

AnonymBruker

Ethvert menneske KAN jobbe, hvis "jobb" kan være hva som helst.

Slike holdninger som du har, skaper dessverre mye fordommer. Mange KAN faktisk ikke jobbe, uansett jobb. Selv har jeg ME, og selv om jeg er blitt mye bedre enn før, så holder ikke energien til mer enn dagliglivets gjøremål (og ikke engang det), UTEN jobb.  Jeg skulle veldig gjerne hatt energi nok til å klare å jobbe i tillegg, da jeg er et engasjert menneske som alltid har likt jobben min. Men dessverre har jeg ikke energi nok. 

Anonymous poster hash: 46e63...e66

Slike holdninger som du har, skaper dessverre mye fordommer. Mange KAN faktisk ikke jobbe, uansett jobb. Selv har jeg ME, og selv om jeg er blitt mye bedre enn før, så holder ikke energien til mer enn dagliglivets gjøremål (og ikke engang det), UTEN jobb.  Jeg skulle veldig gjerne hatt energi nok til å klare å jobbe i tillegg, da jeg er et engasjert menneske som alltid har likt jobben min. Men dessverre har jeg ikke energi nok. 

Anonymous poster hash: 46e63...e66

Hadde vært fint om du kunne lese hele argumentet, i stedet for å trekke ut enkeltsetninger som forstås på en helt alternativ måte.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...