NEC1234 Skrevet 12. juni 2015 Del Skrevet 12. juni 2015 Noe av det som er bra på Dol er at ulike mennesker bidrar med det de er gode på :-) Vi skulle flyttet til et alternativt samfunn, dyrket vår egen mat, synget "kumbaya" og "det er itjnå som kjem tå sæ sjøl", og ridd sammen inn i solnedgangen og bare hatt det liddli' kosli, vel. Noe i den duren. God helg, vel. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/406150-hvordan-blir-du-behandlet-av-nav/page/2/#findComment-3636223 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2015 Del Skrevet 12. juni 2015 Det ble konkludert med at videre arbeidsrettet tiltak ikke var hensiktsmessig pga helsetilstanden, og i samråd med fastlege ble det anbefalt uføre. Både fastlege og spesialist anbefaler uføre. Det ble også anbefalt av saksbehandleren på siste møte, hvor "nav-legen" også hadde vært inne i bildet slik jeg forstod det. Men fikk beskjed om at jeg ikke måtte sende inn noen søknad før jeg fikk klarsignal. Dette var altså for nesten ett og et halv år siden... Midt på treet. Ja (men aldri vært ansatt noe sted). Men nå syntes jeg det begynner å bli vel personlig her altså... Jeg tror slik du beskriver saken at det er en fare for at du er blitt liggende "bakerst i bunken" dessverre. Du har fremdeles ytelse, og har slik jeg har forstått deg ikke purret noe særlig på NAV kontoret. Med høyt arbeidspress er du da sannsynligvis ikke blitt prioritert. Det burde virkelig ikke være slik, men det synes kanskje slik i din sak dessverre. Du må bare stoppe å svare hvis du synes det blir for personlig. Er det lov å spørre hva du ga uttrykk for i samtalen da det ble anbefalt uføre? Hvordan stiller du deg selv til en uførestønad? Hadde rådgivende overlege uttalt seg om de medisinske vilkårene for uføre? Du har rett til å få se alle dokumentene som foreligger i saken, det kan du be om om du ønsker dette. Da ser du også om det er skjedd noen endringer i saken din på det siste halvannet året, eller om saken kun har ligget i bero. Anonymous poster hash: c7cfd...617 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/406150-hvordan-blir-du-behandlet-av-nav/page/2/#findComment-3636242 Del på andre sider Flere delingsvalg…
gråstein Skrevet 12. juni 2015 Del Skrevet 12. juni 2015 (endret) Du må bare stoppe å svare hvis du synes det blir for personlig. Er det lov å spørre hva du ga uttrykk for i samtalen da det ble anbefalt uføre? Det kom litt brått på, så jeg sa vel ikke så mye. Hvordan stiller du deg selv til en uførestønad? Alt er bedre enn denne usikkerheten. Hadde rådgivende overlege uttalt seg om de medisinske vilkårene for uføre? Jeg vet ikke noe om detaljene, har ikke sett noen papirer. Fikk bare beskjed om at de hadde hatt en overlege til å se på saken, og hadde sagt at "denne saken var grei". Du har fremdeles ytelse, og har slik jeg har forstått deg ikke purret noe særlig på NAV kontoret. Jeg har vel, så vidt jeg kan huske, purret/kontaktet NAV fem ganger siste året (siste henvendelsen har de ikke giddet å svare på). Endret 12. juni 2015 av gråstein 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/406150-hvordan-blir-du-behandlet-av-nav/page/2/#findComment-3636244 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 12. juni 2015 Del Skrevet 12. juni 2015 Vi skulle flyttet til et alternativt samfunn, dyrket vår egen mat, synget "kumbaya" og "det er itjnå som kjem tå sæ sjøl", og ridd sammen inn i solnedgangen og bare hatt det liddli' kosli, vel. Noe i den duren. God helg, vel. God helg:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/406150-hvordan-blir-du-behandlet-av-nav/page/2/#findComment-3636245 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2015 Del Skrevet 12. juni 2015 Det kom litt brått på, så jeg sa vel ikke så mye. Alt er bedre enn denne usikkerheten. Jeg vet ikke noe om detaljene, har ikke sett noen papirer. Fikk bare beskjed om at de hadde hatt en overlege til å se på saken, og hadde sagt at "denne saken var grei". Jeg har vel, så vidt jeg kan huske, purret/kontaktet NAV fem ganger siste året (siste henvendelsen har de ikke giddet å svare på). Da må jeg si jeg er skuffet over måten du blir fulgt opp på. Jeg kan skjønne at du blir frustrert. Hvis arbeidsutprøving, lege, spesialist og rådgivende lege mener at det skal gis uførestønad (og dokumentasjon fra dem foreligger), skjønner jeg heller ikke at det skal ta slik tid. Har de bare svart at de holder på å utarbeide arbeidsevnevurdering da, når du har tatt kontakt? Har du sagt at du vurderer å sende en søknad om uføretrygd? Jeg har dessverre ikke så mange råd å gi. Jeg skulle ønske det var noe konkret jeg kunne hjelpe deg med. Anonymous poster hash: c7cfd...617 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/406150-hvordan-blir-du-behandlet-av-nav/page/2/#findComment-3636246 Del på andre sider Flere delingsvalg…
gråstein Skrevet 12. juni 2015 Del Skrevet 12. juni 2015 (endret) Da må jeg si jeg er skuffet over måten du blir fulgt opp på. Jeg kan skjønne at du blir frustrert. Hvis arbeidsutprøving, lege, spesialist og rådgivende lege mener at det skal gis uførestønad (og dokumentasjon fra dem foreligger), skjønner jeg heller ikke at det skal ta slik tid. Har de bare svart at de holder på å utarbeide arbeidsevnevurdering da, når du har tatt kontakt? Det siste de sa var at jeg ikke kan søke ennå fordi de på lokalkontoret må gjøre en arbeidsevnevurdering først, og "det kan dessverre ta noe tid" (dette var for to måneder siden). Har du sagt at du vurderer å sende en søknad om uføretrygd? Jeg har gitt klart uttrykk for at jeg ønsker det, ja. Men da jeg har fått klar beskjed om at det blir automatisk avslag (og da mister man AAP?) uten at denne vurderingen er ferdig gjør jeg det selvfølgelig ikke før jeg "får klarsignal". Endret 12. juni 2015 av gråstein 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/406150-hvordan-blir-du-behandlet-av-nav/page/2/#findComment-3636272 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 12. juni 2015 Del Skrevet 12. juni 2015 Føler du at du blir bra behandlet, eller blir du behandlet som en slask og snylter? Anonymous poster hash: 5c574...a3d Hei! Jeg ble behandlet bra, fikk etter hvert en los, hun gulet ut det viktige i brevene, og resten skulle jeg IKKE henge meg opp i sa hun. Jeg var opphengt i den eksplisitte ordlyden i brevene, og syns det var vrient å forstå at man sender ut brev, like, til alle, men nå skjønner jeg det, men jeg skjønte det ikke da, jeg hadde jo ikke fått en forklaring. Sånn som brevene er utformet så oppfordrer de til å lyve, men det er sånn det er forklarte navs egen person. Da forstod jeg jo at det stemmer det sykepleieren sa om overdrivelser og løgn i Nav, det er ikke overdrivelser og løgn for Nav, det er sånn de har utformet sitt system, noe som er ueffektivt, ulønnsomt, lite logisk og svært ufornuftig. Men de var hyggelige mot meg og jeg møtte og møter egentlig lite motstand, unntatt når jeg ville jobbe for en bedrift, det fikk jeg ikke lov til, de vil ikke jeg skal jobbe, men studere er ok. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/406150-hvordan-blir-du-behandlet-av-nav/page/2/#findComment-3636280 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2015 Del Skrevet 12. juni 2015 Det siste de sa var at jeg ikke kan søke ennå fordi de på lokalkontoret må gjøre en arbeidsevnevurdering først, og "det kan dessverre ta noe tid" (dette var for to måneder siden). Jeg har gitt klart uttrykk for at jeg ønsker det, ja. Men da jeg har fått klar beskjed om at det blir automatisk avslag (og da mister man AAP?) uten at denne vurderingen er ferdig gjør jeg det selvfølgelig ikke før jeg "får klarsignal". Det er litt ulik praksis i NAV Forvaltning angående dette med avslag når arbeidsevnevurderingen ikke er ferdig. Noen forvaltningsenheter er veldig strikse, hvis de får en søknad om uførestønad skal arbeidsevnevurderingen være ferdig innen 14 dager ellers avslår de. Andre er litt mindre strikse, og går med på å vente på en arbeidsevnevurdering i en lengre periode etter at det er søkt. Jeg personlig synes det er veldig synd at det går utover brukerne at det tar så lang tid å utarbeide en arbeidsevnevurdering og prøver dermed å vente lengst mulig med å avslå på et slikt grunnlag. Men dette er ulik praksis på rundt på de ulike forvaltningsenhetene, og noe som stadig er oppe til heftige diskusjoner. Det er ganske mange som søker før de får klarsignal fra lokalkontoret. Du kan søke om aap i ventetid mens du blir vurdert for uføretrygd. Når det gjelder hva som skjer hvis du får avslag, er det dessverre ikke noe jeg kan svare deg generelt på her. I mange tilfeller vil man få aap igjen, hvis man ikke klager på vedtaket. Man kan som nevnt tidligere få aap i ventetid under utarbeidelse av arbeidsevnevurdering. På tross av dette vil jeg ikke anbefale deg å søke uten at det er utarbeidet en arbeidsevnevurdering. Det er dessverre slik at det i verste fall kan lage en del kluss for deg, og det er litt vanskelig på generelt grunnlag å avgjøre hva som i et slikt tilfelle kan skje. Hvis jeg hadde vært i din situasjon tror jeg nok jeg hadde ventet, selv om jeg forstår at det er veldig frustrerende. Jeg vet ikke om dette ble forståelig. Jeg håper du spør hvis det er noe du lurer på, jeg skal prøve å svare så godt jeg kan. Anonymous poster hash: c7cfd...617 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/406150-hvordan-blir-du-behandlet-av-nav/page/2/#findComment-3636287 Del på andre sider Flere delingsvalg…
gråstein Skrevet 14. juni 2015 Del Skrevet 14. juni 2015 Jeg vet ikke om dette ble forståelig. Jeg håper du spør hvis det er noe du lurer på, jeg skal prøve å svare så godt jeg kan. Takk, det var forståelig. Hvordan går man frem for å få se alle dokumentene som foreligger i saken? Er det et spesielt søknadsskjema man skal bruke? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/406150-hvordan-blir-du-behandlet-av-nav/page/2/#findComment-3636694 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2015 Del Skrevet 14. juni 2015 Takk, det var forståelig. Hvordan går man frem for å få se alle dokumentene som foreligger i saken? Er det et spesielt søknadsskjema man skal bruke? Jeg tror jeg ville sendt en skriftlig forespørsel om å få se de relevante dokumentene i saken. Hvis det er spesielle dokumenter du særlig vil se, eksempelvis notat fra rådgivende lege, så er det bra om du presiserer det. Forvaltning får inn mange forespørsler om dokumentinnsyn spesielt i klageomgang, og de er kun skriftlige henvendelser, det benyttes ikke søknadsskjema. Jeg skal for sikkerhetsskyld sjekke i morgen om lokalkontoret har skjema for dette, men uansett har du rett på dokumentinnsyn dersom du ber om dette eller i alle fall veiledning om hvordan du kan be om det på "riktig" måte. Jeg håper at det å få et innsyn i hvordan saken foreligger for de som skal skrive arbeidsevnevurderingen kan gjøre at du ikke opplever situasjonen like usikker. (I brevet du har fått om aap skal det også være informert om at du har rett til innsyn.) Anonymous poster hash: c7cfd...617 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/406150-hvordan-blir-du-behandlet-av-nav/page/2/#findComment-3636701 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonie Skrevet 14. juni 2015 Del Skrevet 14. juni 2015 Jeg har ikke hatt så mye med dem å gjøre, kun et par sykmeldinger som har vart lenger enn arbeidsgiverperioden. Det har gått veldig greit, ingenting å utsette på dem så langt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/406150-hvordan-blir-du-behandlet-av-nav/page/2/#findComment-3636703 Del på andre sider Flere delingsvalg…
påskelilje Skrevet 15. juni 2015 Del Skrevet 15. juni 2015 Jeg har hatt med NAV å gjøre kun i forbindelse med en sykemelding som varte i a 9 mnd (delvis sykemeldt). Var på ett møte på NAV, der også min leder + personalansvarlig var med. Vi hadde også to møter på arbeidsplassen der legen min var med, men ikke NAV, tror jeg. Min erfaring har altså vært helt OK, men jeg har venninner på AAP som har hatt særdeles dårlig erfaring med NAV. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/406150-hvordan-blir-du-behandlet-av-nav/page/2/#findComment-3636870 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonie Skrevet 15. juni 2015 Del Skrevet 15. juni 2015 Jeg har hatt med NAV å gjøre kun i forbindelse med en sykemelding som varte i a 9 mnd (delvis sykemeldt). Var på ett møte på NAV, der også min leder + personalansvarlig var med. Vi hadde også to møter på arbeidsplassen der legen min var med, men ikke NAV, tror jeg. Min erfaring har altså vært helt OK, men jeg har venninner på AAP som har hatt særdeles dårlig erfaring med NAV. Slike møter var jeg også på. Jeg hadde knapt kommet ut av sykehuset før jeg skulle stille på møte for å diskutere hvordan det kunne tilrettelegges for å få meg i gang igjen. De kunne godt ventet litt, synes jeg, for jeg hadde bare såvidt rukket å komme meg på bena igjen og visste ikke hva jeg ville orke eller ca når jeg ville være klar for å jobbe. Men men, som man sier her, det er jo godt de bryr seg:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/406150-hvordan-blir-du-behandlet-av-nav/page/2/#findComment-3636922 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2015 Del Skrevet 15. juni 2015 Jeg tror jeg ville sendt en skriftlig forespørsel om å få se de relevante dokumentene i saken. Hvis det er spesielle dokumenter du særlig vil se, eksempelvis notat fra rådgivende lege, så er det bra om du presiserer det. Forvaltning får inn mange forespørsler om dokumentinnsyn spesielt i klageomgang, og de er kun skriftlige henvendelser, det benyttes ikke søknadsskjema. Jeg skal for sikkerhetsskyld sjekke i morgen om lokalkontoret har skjema for dette, men uansett har du rett på dokumentinnsyn dersom du ber om dette eller i alle fall veiledning om hvordan du kan be om det på "riktig" måte. Jeg håper at det å få et innsyn i hvordan saken foreligger for de som skal skrive arbeidsevnevurderingen kan gjøre at du ikke opplever situasjonen like usikker. (I brevet du har fått om aap skal det også være informert om at du har rett til innsyn.) Jeg ville sendt en skriftlig forespørsel om å få innsyn i sakens dokumenter Anonymous poster hash: c7cfd...617 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/406150-hvordan-blir-du-behandlet-av-nav/page/2/#findComment-3637003 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.