Gå til innhold

Våpenerverv og psykiske lidelser

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg hadde tenkt å jakte fra høsten av, og i den forbindelse anskaffe en hagle. Men etter noen søk på nett, fant jeg dette rundskrivet fra politidirektoratet: https://www.politi.no/vedlegg/lokale_vedlegg/politidirektoratet/Vedlegg_998.pdf

Fra side 18 står det å lese:

"3.4.2  Skikkethet –  psykiske lidelser
Det skal ikke gis ervervstillatelse når søkeren av særlige grunner ikke kan anses som skikket
til  å  ha  skytevåpen.  Med  «særlige  grunner»  menes  blant  annet  tilfelle  der  søkeren  har
psykiske  lidelser. Der  det  er  tvil  om  søkerens  psykiske  helse,  bør  det  innhentes
legeerklæring fra psykiater/psykolog.

Etter direktoratets praksis kreves at det går minst ett år etter at personer som har hatt
psykiske problemer blir helt friskmeldt og helt uavhengig av medikamenter til de igjen kan
erverve  og  inneha  skytevåpen.  Karantenetiden  på  minst  ett  år  er  satt  for  å  se  an
vedkommende over noen tid for sikre at vedkommende ikke får tilbakefall. Ved tyngre
sykdomstilfelle må karantenetiden settes vesentlig lenger enn ett år etter friskmelding.
Rundskriv 2009/009  Retningslinjer for politiets behandling av våpensaker  

Ved tidligere psykiske lidelser er det således av vesentlig betydning at vedkommende ikke
erverver våpen før det har gått så lang tid etter friskmelding at politiet kan være tilstrekkelig
trygg på at situasjonen har stabilisert seg."

Det forbauser meg at de ikke her skiller mellom psykiske lidelser, alvorlighetsgrad eller type av medikamentell behandling. Jeg kan ikke forstå at det finnes belegg for å kunne gjøre noe så altomfattende. Man fratar her alle som har en psykisk lidelse, og har søkt hjelp for dette - muligheten til å kunne utøve enn mulig helsebringende fritidsinteresse.

Jeg er redd mange psykisk syke etterhvert vil la være å søke hjelp, av frykt for å miste privilegier og rettigheter mennesker som ikke har søkt hjelp for psykiske lidelser har. Det er mange som ikke er så friske der ute, som ikke har søkt hjelp, og derfor ikke har noen restriksjoner når det gjelder f.eks. våpen eller førerkort.

Jeg frykter etterhvert at psykisk syke lar være å søke hjelp, fordi de fratas muligheter og rettigheter som er viktige for dem - og som de fleste andre vil ta som en selvfølge. Synes uttrykket "å skyte spurv med kanoner" er ganske treffende for innholdet vedr. personer med psykiske lidelser, i dette rundskrivet. Om man er ustraffet, ikke har truet noen, ikke hatt uvettig omgang med våpen, ikke er suicidal eller har utvist noen truende oppførsel,  og har en god grunn for å ha et (jakt f.eks.), men har en depresjon man tar medikamentell behandling for, synes jeg en slik generell bestemmelse fremstår ganske så "ekstrem."

Anonymous poster hash: 261bd...cb1
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/406155-v%C3%A5penerverv-og-psykiske-lidelser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg er enig med deg. Dette er ikke godt håndverk. Det ligner litt på da en for noen år siden begynte å revidere førerkortkravene.

Det mangelfulle er det som omhandler medisiner. Her har en hatt mange revisjoner til det bedre når det gjelder førerkort, men ikke vedr våpen.

Jeg kan imidlertid trøste kommende skyttere og jegere med at loven håndheves langt mer fornuftig enn den er skrevet.

Når det gjelder medisiner, ser en på om disse har negativ effekt eller ikke på det å være skytter/jeger. For mange medisiner vil dette ha en positiv effekt, og fravær av medisiner det motsatte. I mitt fylke, NT som har meget høy våpentetthet, behandles dette med stor fornuft av politiet i samarbeid med psykiatrien.

Også når det gjelder diagnoser bruker en de samme kriteriene. Emosjonell ustabilitet med utagering er ikke forenlig med våpenbesittelse.

Edit: Liten tilføyelse 13.06

Jeg er enig med deg. Dette er ikke godt håndverk. Det ligner litt på da en for noen år siden begynte å revidere førerkortkravene.

Det mangelfulle er det som omhandler medisiner. Her har en hatt mange revisjoner til det bedre når det gjelder førerkort, men ikke vedr våpen.

Jeg kan imidlertid trøste kommende skyttere og jegere med at loven håndheves langt mer fornuftig enn den er skrevet.

Når det gjelder medisiner, ser en på om disse har negativ effekt eller ikke på det å være skytter/jeger. For mange medisiner vil dette ha en positiv effekt, og fravær av medisiner det motsatte. I mitt fylke, NT som har meget høy våpentetthet, behandles dette med stor fornuft av politiet i samarbeid med psykiatrien.

Også når det gjelder diagnoser bruker en de samme kriteriene. Emosjonell ustabilitet er ikke forenlig med våpenbesittelse.

I en annen tråd skriver du om EUPF; "Gruppen er alt for heterogen til at en kan gi et klart og entydig svar på dette."

http://forum.doktoronline.no/index.php?/topic/386729-skyting-som-hobby-lov/

Men mulig jeg misforstår :)

Nils Håvard Dahl, psykiater

I en annen tråd skriver du om EUPF; "Gruppen er alt for heterogen til at en kan gi et klart og entydig svar på dette."

http://forum.doktoronline.no/index.php?/topic/386729-skyting-som-hobby-lov/

Men mulig jeg misforstår :)

Ja, du misforstår fordi 

EUPF er en diagnose

emosjonell ustabilitet er et symptom.

AnonymBruker

Også når det gjelder diagnoser bruker en de samme kriteriene. Emosjonell ustabilitet er ikke forenlig med våpenbesittelse.

Takk for svar!

Jeg synes et krav om å være frisk, og i tillegg til krav om symptomfrihet i et år + fri fra medisiner, vil være et uoverkommelig hinder som kan omfatte ganske mange.

Er emosjenell ustabilitet i seg selv en fare for våpeninnehav? Hvor går grensen for emosjonell ustabilitet, og hvordan blir vanlige mennesker som ikke har eller er vært i psykiatrisk behandling/behandling med medisiner kontrollert for dette? Synes dette skjærer alle over en kam etter bedre føre var prinsippet mtp folk som har søkt psykiatrisk hjelp. Min mor var f.eks. ikke emosjonell stabil en stund, men hun hadde ikke tanker om - eller kunne - "skadet en flue." ;)

Om man vil få ned statistikken drastisk mht. skadeskyting og drap/selvdrap med skytevåpen, og ikke har tanke for hva det betyr mht rekrutteringen eller å ta fra folk rettigheter og muligheter for å utøve en mulig helsebringende fritidsinteresse med alt det innebærer, kan man vel likegodt, mens man er i gang, totalforby erverv og innehav av skytevåpen for alle menn under 60 som nyter alkohol. Men da rammes vel også disse som har fastsatt disse bestemmelsene. :P

Heldigvis har jeg et par andre, store friluftsinteresser personlig, så jeg klarer meg nok også uten å jakte. Men jeg kan tenke meg at jaktinteressen og miljøet rundt, "betyr alt" for en del, og det er verre for disse.

AnonymBruker

Ble visst litt mange skrivefeil i dette innlegget i Writer, men håper du legger godviljen til og klarer å forstå hva jeg mente å si i innlegget allikevel. Ellers er det bare å si ifra, så skal jeg forklare meg klarere. :)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...