Gå til innhold

Hva kjennetegner fornøyde mennesker?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Virker logisk, tror det er derfor jeg ikke er så lykkelig siden jeg mangler evne til gjensidige sosiale relasjoner og har ingen ambisjoner mål interesser eller mening med livet bare daffer rundt og venter på at det tar slutt, og da blir man jo ikke lykkelig. Men noe usikker på hva dette hjelper å vite, men kanskje noen andre får en aha opplevelse og finner lykken :P

Anonymous poster hash: 5dadb...0c2
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du kan kanskje starte med å sette deg noen mål? Siden du likevel må leve en stund til, kan du jo like godt velge å ha det godt den tiden det tar.

Artikkelen nevner 12 punkter. Om jeg tar forsiktig i, er det minst 4 av disse punktene som er rene valg som hvem som helst kan ta.

Skrevet (endret)

Ikke noe rart man ikke er "fornøyd" når man scorer 1 av 12 på den listen, har ingen venner eller sosiale relasjoner, lever helt isolert, ingen ambisjoner og ingen interesser som gir glede lenger. Når man har forstått av toget har gått og det ikke er håp om bedring er det ganske deprimerende.

Endret av gråstein
Skrevet

Hahaha...da er ikke jeg fornøyd ihvertfall :P Trodde da jeg var litt mer fornøyd enn som så, men...Jeg trives nå best uten mann og barn jeg da. Det sosiale er ikke så veldig viktig for meg, eller ihvertfall ikke de nære relasjonene, nære relasjoner blir fort strevsomt.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan kanskje starte med å sette deg noen mål? Siden du likevel må leve en stund til, kan du jo like godt velge å ha det godt den tiden det tar.

Artikkelen nevner 12 punkter. Om jeg tar forsiktig i, er det minst 4 av disse punktene som er rene valg som hvem som helst kan ta.

Hvilke fire punkter mener du utelukkende er basert på egne valg?

Anonymous poster hash: 33aa2...78f

Skrevet

Hvilke fire punkter mener du utelukkende er basert på egne valg?

Anonymous poster hash: 33aa2...78f

• De har livsmål, ambisjoner og drømmer.
  • De er venn med seg selv, har god selvfølelse og evne 
til å utrykke takknemlighet.
  • De har mentale album som inkluderer gode bilder fra 
fortiden.
  • De har mestringsstrategier for ulike livsutfordringer.
  • De er til stede i livet, og i hverdagens øyeblikk.
  • De har mer fokus på hva som er godt enn hva som er best.
Skrevet

2, 3, 8 og 11. I tillegg er det flere punkter som det absolutt er mulig å jobbe med og endre på relativt kort tid.

Skrevet

2, 3, 8 og 11. I tillegg er det flere punkter som det absolutt er mulig å jobbe med og endre på relativt kort tid.

God helse er ikke utelukkende basert på egne valg

Skrevet

Nei, men nok søvn og fysisk aktivitet er valgbart.

Gjest Gargamel
Skrevet

Om jeg skal være helt ærlig synes jeg listen fungerer dårlig fordi den er for lang. Mange av punktene er overlappende.

Hvis de hadde klart å koke det ned til de 3-4 viktigste punktene er det større sjanse for at folk faktisk hadde husket listen etter å ha lest den.

Skrevet

Om jeg skal være helt ærlig synes jeg listen fungerer dårlig fordi den er for lang. Mange av punktene er overlappende.

Hvis de hadde klart å koke det ned til de 3-4 viktigste punktene er det større sjanse for at folk faktisk hadde husket listen etter å ha lest den.

Helt enig.

umakenverdt
Skrevet

Jeg undres litt på hvor viktig dette med livsmål, ambisjoner og drømmer er. Selv om det sikkert kan være positivt i en rekke tilfeller, vil det vel også kunne gjøre mennesker motløse og triste når de ikke kommer noen vei. Det kommer da vel an på hva de går ut på?

Personlig synes jeg dette med relasjoner er slitsomt og tar mye mer enn det gir ofte. Likevel forstår jeg at det kanskje ikke alltid skal være slik.

Skrevet

Helt uenig. Om en hadde slått sammen mange punkter, hadde det blitt lite spesifikt. Om en vil endre på noe, er det alltid smart å dele opp i mange delmål. Å gjøre noe med livet sitt krever mye. Da må en være villig til å lese listen flere ganger - tom skrive den ut og lime den på innersiden av døra på kjøkkenskapet.

Skrevet

Helt uenig. Om en hadde slått sammen mange punkter, hadde det blitt lite spesifikt. Om en vil endre på noe, er det alltid smart å dele opp i mange delmål. Å gjøre noe med livet sitt krever mye. Da må en være villig til å lese listen flere ganger - tom skrive den ut og lime den på innersiden av døra på kjøkkenskapet.

Jeg skjønner poenget ditt. Men blir det ikke mer oversiktlig om man komprimerer lista?

Skrevet

Jeg skjønner poenget ditt. Men blir det ikke mer oversiktlig om man komprimerer lista?

Jo det blir mer oversiktlig, men en taper mye på andre områder så totalen blir dårligere.

Mest oversiktlig blir det på denne måten:

Følg legens råd. Mer enn 9 av 10 leger anbefaler: Vær frisk og lykkelig :-)

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Det er jeg helt enig i! Det var det første som slo meg (:-))

Da jeg leste NHDs spørsmål svarte jeg kjapt, bekymringsfrihet.

For har man evnen til å ikke bekymre seg unødvendig så er man lykkelig syns jeg.

Skrevet (endret)

Hvis jeg må lese én slik artikkel til som refererer til Per Fugelli, så stikker jeg ut øynene med en gaffel. Jeg finner alt det pratet ekstremt enerverende. Ellers fant jeg de punktene det mest interessante med artikkelen.

Jeg leste en annen artikkel her forleden, der det ble beskrevet hvordan forskning har vist at hjernen lager "stier" etter hva vi tenker og føler på; dess mer vi bruker disse stiene, dess sterkere bli de. Plutselig har du en firefelts motorvei. Hvis vi alltid tenker negativt og på problemer og konkrete bekymringer, vandrer tankene etterhvert hit automatisk, og det blir en "komfortsone" det er vanskelig å komme ut av. Målet da må være å lage nye stier, en måte er å begynne med å gjøre dette: Før du legger deg, tenker du på tre ting som gledet deg gjennom dagen. Det kan være så enkelt som en god kopp kaffe du hadde til frokost.  Så tenker du på tre ting du ser frem til dagen etter. Det kan igjen være noe enkelt, som at man kan sove 15 min lengre. Etterhvert lager du noen sånne små stier til de positive tankene. Man kan og øve seg i å stille seg litt på utsiden av seg selv og observere og vurdere egne tanker, følelser og kroppslige symptomer uten å reagere spontant på de, da er det lettere å bryte mønsteret. Jeg syns det er lettere å motivere seg når man vet man påvirker til faktiske forandringer i hjernen med det man velger å tenke/fokusere på, og ser for meg at dette vil hjelpe å vite når man tar dagens kikk på lista på kjøleskapet.  

En annen sak er at man jo ikke være så forbanna lykkelig, det holder egentlig i massevis å ha det helt greit sånn på daglig basis.

Endret av blåswix

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...