Gå til innhold

Hva kjennetegner fornøyde mennesker?

Anbefalte innlegg

Madelenemie
Skrevet

Jo det blir mer oversiktlig, men en taper mye på andre områder så totalen blir dårligere.

Mest oversiktlig blir det på denne måten:

Følg legens råd. Mer enn 9 av 10 leger anbefaler: Vær frisk og lykkelig :-)

Man skal ikke gjøre alt så vankelig syns jeg,

Da blir det mer bekymring og kjenning etter,

man bør slappe mer av og la være å bekymre seg så mye,

Nicklusheletida
Skrevet

Denne er bra og derfor er jeg veldig fornøyd med livet akkurat nå :)

Å eie for mange ting, det er det bare prakk med. En tidstyv uten like.

Gode sosiale relasjoner, det er det som gjør en lykkelig :)

Skrevet

• De har livsmål, ambisjoner og drømmer.
  • De er venn med seg selv, har god selvfølelse og evne 
til å utrykke takknemlighet.
  • De har mentale album som inkluderer gode bilder fra 
fortiden.
  • De har mestringsstrategier for ulike livsutfordringer.
  • De er til stede i livet, og i hverdagens øyeblikk.
  • De har mer fokus på hva som er godt enn hva som er best.

Jeg er ikke enig i at alle disse punktene er noe alle har kontroll over selv. F.eks. punktet "gode mentale album som inkluderer gode bilder fra fortiden". Dersom man har en svært vanskelig bakgrunn, så finnes det ikke nødvendigvis så store muligheter for gode bilder fra fortiden.  God selvfølelse mener jeg også ikke nødvendigvis er mulig for alle, men man kan ha som målsetting å være mer aksepterende i forhold til seg selv.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

@blåswix: Beklager det med Fuggeli. Har det likedan.

Det med tankestier er særdeles viktig. Kan du ikke lage en ny tråd om det? Gjerne med link til artikkelen.

Skrevet

Om jeg skal være helt ærlig synes jeg listen fungerer dårlig fordi den er for lang. Mange av punktene er overlappende.

Hvis de hadde klart å koke det ned til de 3-4 viktigste punktene er det større sjanse for at folk faktisk hadde husket listen etter å ha lest den.

Jeg tror ikke lykke følger av å klare å huske listen - jeg tror mer at listen beskriver ting som gjelder for folk som anser seg som lykkelige. Derfor er det neppe viktig at lista er kort og komprimert;-)

Skrevet

Jeg er ikke enig i at alle disse punktene er noe alle har kontroll over selv. F.eks. punktet "gode mentale album som inkluderer gode bilder fra fortiden". Dersom man har en svært vanskelig bakgrunn, så finnes det ikke nødvendigvis så store muligheter for gode bilder fra fortiden.  God selvfølelse mener jeg også ikke nødvendigvis er mulig for alle, men man kan ha som målsetting å være mer aksepterende i forhold til seg selv.

Men familie, venner og parforhold er noe man har kontroll over? Eller helse og søvn? Det er ikke alle som har familie, venner er ikke noe man kan bestemme at man skal ha, heller ikke en partner. Helse styrer man ikke selv og jeg tror ikke de som sover dårlig gjør det fordi de har lyst til det. Jeg tror alle har opplevd ett eller annet bra en gang. Det trenger jo ikke være noen voldsomme greier, men noe man kan ha et godt, mentalt bilde av. God selvfølelse er ikke noe man nødvendigvis har kontroll over, men man kan være venn med seg selv selv om selvfølelsen er dårlig og å uttrykke takknemlighet er noe alle kan klare.

Så her er jeg nok uenig med både deg og NHD ;)

Skrevet

Men familie, venner og parforhold er noe man har kontroll over? Eller helse og søvn? Det er ikke alle som har familie, venner er ikke noe man kan bestemme at man skal ha, heller ikke en partner. Helse styrer man ikke selv og jeg tror ikke de som sover dårlig gjør det fordi de har lyst til det. Jeg tror alle har opplevd ett eller annet bra en gang. Det trenger jo ikke være noen voldsomme greier, men noe man kan ha et godt, mentalt bilde av. God selvfølelse er ikke noe man nødvendigvis har kontroll over, men man kan være venn med seg selv selv om selvfølelsen er dårlig og å uttrykke takknemlighet er noe alle kan klare.

Så her er jeg nok uenig med både deg og NHD ;)

Men var det ikke du som for noen innlegg siden ramset opp en haug med punkter som du mente folk hadde kontroll over, og så valgte jeg å si i mot deg på de to jeg var mest uenig i?

Skrevet

Men var det ikke du som for noen innlegg siden ramset opp en haug med punkter som du mente folk hadde kontroll over, og så valgte jeg å si i mot deg på de to jeg var mest uenig i?

Både jeg og NHD ramset opp ;) Tenkte, siden du bare kommenterte mine punkter, at du da var enig med NHD sine punkter. Ellerså ville det vært naturlig å ta for seg de også. 

Skrevet

Hvis jeg må lese én slik artikkel til som refererer til Per Fugelli, så stikker jeg ut øynene med en gaffel. Jeg finner alt det pratet ekstremt enerverende. Ellers fant jeg de punktene det mest interessante med artikkelen.

Jeg leste en annen artikkel her forleden, der det ble beskrevet hvordan forskning har vist at hjernen lager "stier" etter hva vi tenker og føler på; dess mer vi bruker disse stiene, dess sterkere bli de. Plutselig har du en firefelts motorvei. Hvis vi alltid tenker negativt og på problemer og konkrete bekymringer, vandrer tankene etterhvert hit automatisk, og det blir en "komfortsone" det er vanskelig å komme ut av. Målet da må være å lage nye stier, en måte er å begynne med å gjøre dette: Før du legger deg, tenker du på tre ting som gledet deg gjennom dagen. Det kan være så enkelt som en god kopp kaffe du hadde til frokost.  Så tenker du på tre ting du ser frem til dagen etter. Det kan igjen være noe enkelt, som at man kan sove 15 min lengre. Etterhvert lager du noen sånne små stier til de positive tankene. Man kan og øve seg i å stille seg litt på utsiden av seg selv og observere og vurdere egne tanker, følelser og kroppslige symptomer uten å reagere spontant på de, da er det lettere å bryte mønsteret. Jeg syns det er lettere å motivere seg når man vet man påvirker til faktiske forandringer i hjernen med det man velger å tenke/fokusere på, og ser for meg at dette vil hjelpe å vite når man tar dagens kikk på lista på kjøleskapet.  

En annen sak er at man jo ikke være så forbanna lykkelig, det holder egentlig i massevis å ha det helt greit sånn på daglig basis.

Interessant innlegg, og jeg kjente meg igjen, og har ikke tenkt riktig på denne måten før.

Har merket selv at jeg har en viss mulighet til å lede tankene utenom ting som er problematiske, og at det er lettere å følge samme  tankespor  en annen gang lignende tanker kommer opp. Kanskje dette er tankestier? Fint å vite man har slike muligheter, og at det funker.

Skrevet

Ingen har patent på lykkefølelsen.

Jeg er opptatt av hvordan naturen fungerer. Alt går i syklus. Naturen kan være ganske ekstrem i sitt uttrykk.Vi er også en del av naturen selv om vi har et intellekt

Nicklusheletida
Skrevet

Trine : " Venner er ikke noe man kan bestemme at man skal ha. Heller ikke en partner "

Uenig med deg. Dette er noe man kan bestemme selv.

Skrevet (endret)

Trine : " Venner er ikke noe man kan bestemme at man skal ha. Heller ikke en partner "

Uenig med deg. Dette er noe man kan bestemme selv.

Så man kan bestemme at andre mennesker skal like deg eller bestemme at man klarer å leve med en annen person? Hvordan mener du at man kan bestemme dette? Blir ikke det det samme som å mene at man kan styre et annet menneske? Jeg mener at ting som involverer fler mennesker enn bare en selv kan man ikke bestemme selv.

Endret av Trine
Nicklusheletida
Skrevet

Trine: Hvor mange mennesker finnes det i verden ? Nei, man ikke bestemme seg for å bli likt av alle, men man kan bestemme seg for å bli likt av noen og man kan bestemme seg for at noen skal orke å leve med en.

Ordet bestemme blir kanskje litt feil, men jeg mener at man kan påvirke dette selv.

Skrevet

Trine: Hvor mange mennesker finnes det i verden ? Nei, man ikke bestemme seg for å bli likt av alle, men man kan bestemme seg for å bli likt av noen og man kan bestemme seg for at noen skal orke å leve med en.

Ordet bestemme blir kanskje litt feil, men jeg mener at man kan påvirke dette selv.

Ca. 6 milliarder sist jeg sjekket, men sikkert fler nå. Man kan ikke bestemme seg for å bli likt av noen, man kan bestemme seg for å prøve å bli likt av andre. Og jeg skrev ikke at man ikke kan bestemme at noen skal orke å leve med en, selv om man forsåvidt ikke kan det heller, men om man kan bestemme å klare å leve med en person. Samme hvor mye jeg vil så har jeg ikke sjans til å leve i et parforhold. Men om det bare er å bestemme seg så er jo alle punktene fint mulig å oppnå. Det vi snakker om er hva som er rene valg som hvem som helst kan få til. Jeg er et levende bevis på at hvem som helst ikke kan leve i et parforhold ;) Flere på dol er beviser på at det å ha venner ikke er en selvfølge selv om de vil ha det. Alle mennesker kan i prinsippet påvirke alt, men teori og praksis er to forskjellige ting.

Nicklusheletida
Skrevet

Hvis man bestemmer seg for å prøve å bli likt av noen, så blir man gjerne likt av noen også. Hjelper ikke det, da må man endre litt metodene brukes. I stor grad styrer vi dette selv.

I ditt tilfelle så er du vel egentlig lykkeligst uten samboer, så da har vel du bestemt deg for å leve uten ?

Nicklusheletida
Skrevet

"flere på dol er beviser på at det å ha venner ikke er en selvfølge selv om de vil ha det "

En tidligere kollega av meg ville så gjerne ha en kjæreste, men fikk det aldri. Hun satt hjemme i fritiden og så på tv`serier. Hun gjorde ingenting for å påvirke at det skulle bli slik.

Det meste kan vi påvirke selv, bortsett fra sykdom.

Nicklusheletida
Skrevet

Det siste utsagnet må jeg modere litt :-)

Man kan ikke bestemme seg for å bli hva som helst eller gjøre hva som helst. Litt realistisk syn på livet og seg selv bør man ha, men bestemme seg for å være fornøyd likevel.

Skrevet
I ditt tilfelle så er du vel egentlig lykkeligst uten samboer, så da har vel du bestemt deg for å leve uten ?

Tja, jo, jeg er vel egentlig det, men det betyr ikke at jeg ikke skulle ønske jeg var i stand til å bo sammen med en annen person. Hadde jeg kunnet velge ville jeg heller hatt tålmodighet til å kunne bo sammen med noen og ikke hatt så stort behov for alenetid. Men jeg kan ikke velge.

Nicklusheletida
Skrevet

Gir meg Trine :)

Jeg tror nok kanskje du påvirker dette selv  iom at du har såpass stort behov for alenetid. Hadde du hatt et sterk behov for å bo sammen med noen, så hadde du nok kunnet påvirke at det skulle bli slik. Men selvfølgelig er det ikke like enkelt for alle. Innser det. Noen har sykdommer som vanskeliggjør det å bestemme seg for ting også.

Jeg bestemte meg for at jeg skulle ha fast jobb innen 1.september, men det begynner å se mørkt ut, så du har nok rett ;) Jeg gjør i hvert fall det jeg kan for å påvirke, men det er ikke bare å bestemme seg  :) Så du har rett. Jeg gir meg :)

Skrevet

Gir meg Trine :)

Jeg tror nok kanskje du påvirker dette selv  iom at du har såpass stort behov for alenetid. Hadde du hatt et sterk behov for å bo sammen med noen, så hadde du nok kunnet påvirke at det skulle bli slik. Men selvfølgelig er det ikke like enkelt for alle. Innser det. Noen har sykdommer som vanskeliggjør det å bestemme seg for ting også.

Jeg bestemte meg for at jeg skulle ha fast jobb innen 1.september, men det begynner å se mørkt ut, så du har nok rett ;) Jeg gjør i hvert fall det jeg kan for å påvirke, men det er ikke bare å bestemme seg  :) Så du har rett. Jeg gir meg :)

Er en feilkobling hos meg som jeg tror er årsaken. Ja, sånn sett så påvirker jeg det jo, men behovet for alenetid får jeg ikke påvirket. Det er egentlig helt greit så lenge man er klar over det, men det tok mange år før jeg forsto hva som egentlig var problemet.

1. september er jo lenge til. Jeg tror du kan få det til :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...