Gå til innhold

Hvordan løser jeg dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er helt sikkert en bagatell: Saken er at jeg skulle levert en hyttenøkkel på mandag som jeg har lånt av jobben.

Jeg jobber ikke den dagen og fikk en kollega til å levere den for meg. Hun glemte det, og jeg liker ikke å mase, men spurte i går og da skulle hun kjøre innom i går med den.

Jeg sendte en ny melding fordi jeg skal låne en annen hytte en uke, og det er flaut å ikke ha levert nøkkelenen til den forrige når den skal leveres dagen etter man kommer hjem. Hun skulle kjøre innom før hun skulle dra på hyttetur selv.

Fikk da en melding: "Shit, nå er jeg på hytta, den ligger i sekken. Jeg leverer den på mandag, bare si at du har en dårlig venninne som glemte det".

Kjenner jeg blir litt sur, for det er selvsagt bevisst at hun ikke gadd kjøre innom. Jeg kjenner henne såpass. Hun er såå grei når det er noe til hennes fordel, da glemmer hun aldri.

Overreagerer jeg nå? Vet ikke hva jeg skal si når jeg skal hente nøkkel til en annen hytte?? ( pleier ikke være såå ofte på hytte altså, var bare heldig å få den nå i sommer). Men det virker jo bare så useriøst?

Bokormen123
Skrevet

Du gjør som hun sier, skylder på en dårlig venninne... så lar du være å gå henne ansvaret for dette i ettertiden  :P

Skrevet

Du gjør som hun sier, skylder på en dårlig venninne... så lar du være å gå henne ansvaret for dette i ettertiden  :P

Jeg skal ikke lage noen stor sak ut av det, men føler det bare er en bekreftelse på hvor lite hun bryr seg om andre. Jeg synes det var dårlig gjort å late som man glemmer den. Jeg skulle levert den selv, jeg tenkte jo det.

Skrevet

Da synes jeg du skal beklage til de som skal ha nøkkelen, forklare hva som skjedde og si at du i fremtiden skal sørge for å levere selv.

Jeg synes også det er dårlig gjort av henne, - men ikke nødvendigvis slik at hun ikke bryr seg om andre, mer at hun er sløv og unnlater å rydde opp etter seg. Ikke sikkert at hun skjønner hvor kjipt du synes dette er, kanskje er hun såpass lettvint med slike ting at hun ikke regner med at andre synes det gjør noe. Denne siste kommentaren fra meg, har nok sammenheng med at jeg synes du ganske ofte blir sår fordi folk ikke bryr seg. Du har rett til å bli sur når folk er sløve, men kanskje kan du beskytte deg selv litt bedre mot forestillingen av at deres handlinger skyldes at de ikke bryr seg om andre.

Skrevet

Da synes jeg du skal beklage til de som skal ha nøkkelen, forklare hva som skjedde og si at du i fremtiden skal sørge for å levere selv.

Jeg synes også det er dårlig gjort av henne, - men ikke nødvendigvis slik at hun ikke bryr seg om andre, mer at hun er sløv og unnlater å rydde opp etter seg. Ikke sikkert at hun skjønner hvor kjipt du synes dette er, kanskje er hun såpass lettvint med slike ting at hun ikke regner med at andre synes det gjør noe. Denne siste kommentaren fra meg, har nok sammenheng med at jeg synes du ganske ofte blir sår fordi folk ikke bryr seg. Du har rett til å bli sur når folk er sløve, men kanskje kan du beskytte deg selv litt bedre mot forestillingen av at deres handlinger skyldes at de ikke bryr seg om andre.

Ja, jeg vet at jeg lett blir sår ( i alle fall i dårlige perioder). Jeg skal ikke tillegge andre dårlige egenskaper, men jeg kjenner henne godt og vet hun er veldig nøye når det gjelder henne selv. Hun har i tillegg spurt meg om jeg kan skaffe henne medisiner hos min lege?!?! Hun har også spurt andre kolleger. Hun baksnakker også andre kolleger, og har bl.a. snakket nedsettende om en kollega av oss som har begynt på en annen avdeling til dem som jobber der. Derfor stoler jeg ikke helt på hennes hensikter.

Men hva skal jeg si når jeg leverer nøkkelen? Skal jeg si at jeg har en kollega som har glemt den og er bortreist? Jeg ringte dit i går og sa at den skulle bli levert dag, og beklaget. Det gikk fint. Men hun hadde jo "glemt" den i går også, som hun hadde lovet.

Skrevet

ps. Jeg skal på den andre hytta med broren min og familien hans, og redd jeg ikke får nøkkelen siden jeg ikke har levert den andre:( Derfor jeg blir litt "Hysterisk".

Skrevet

Hvis dette er på deres felles arbeidssted, så hadde jeg ganske enkelt sagt at "dessverre så ga jeg nøkkelen til xxx slik at hun kunne levere den mandag siden jeg ikke skulle jobbe den dagen, og så har hun prestert å glemme å levere den hver dag denne uka. I fremtiden skal jeg sørge for å levere nøkler selv".

Skrevet

Takk. Da sier jeg det. Sier det er en kollega.

Jeg har lyst å svare henne på sms: Særlig du "glemte" det. Vet jo at det var bevisst. Men har ikke svart. Det er kanskje det beste, la være å svare? Jeg er ingen dramaqueen altså.... blir bare litt irritert egentlig. Liker ikke løgn.

Skrevet

Synes ikke du skal rote deg inn i å påstå noe om hennes intensjoner. Hold deg på din egen banehalvdel hvis du skal si noe: Du kan f.eks. si at "dette ble en kjip situasjon for meg, får håpe at de ikke nekter meg å låne hytte neste uke pga dette.

Skrevet

Synes ikke du skal rote deg inn i å påstå noe om hennes intensjoner. Hold deg på din egen banehalvdel hvis du skal si noe: Du kan f.eks. si at "dette ble en kjip situasjon for meg, får håpe at de ikke nekter meg å låne hytte neste uke pga dette.

Ok:) Det er lurere ja. Jeg skrev tidligere i dag at det var dumt, ikke sikkert jeg får låne hytta da. Så det var noe i den dur du skrev.

Da får jeg satse på at det ikke har skapt problemer for dem og at jeg får låne hytta. Takk for tipsene!!

Skrevet

En annnen ting jeg bekymrer meg for er:

Katten. Siden det er en omplasseringskatt kan den ikke være ute enda, og det plager vettet av meg. Fordi jeg klarer maks å være borte fra den i 6 timer. Den trenger å leke og den er ekstremt knyttet til meg og jeg til den. Selvfølgelig har jeg nok gitt den

altfor mye oppmerksomhet så jeg sliter nå når jeg skal på ferie.

Samboer er borte 10 timer hver dag og jeg kan ikke ta katten med meg fordi det var ikke så "populert" hos broren min som da skal kjøre. Kan jeg vært borte en uke fra katten og la den være alene så lenge hver dag uten at den blir helt understimulert? Får vondt, så vet ikke om jeg greier å dra, selv om jeg trenger ferie!!!

Skrevet

Hvis katter ikke kunne være alene 10 timer av gangen, så hadde ikke folk i jobb kunne hatt katt. Her tror jeg du trenger å ta deg sammen og innse at du overdriver tilknytningen til katten. Så lenge din samboer er innstilt på å gi katten mat og vann og tilbringe nettene hjemme, så er katten mer enn godt nok ivaretatt.

Skrevet

Hvis katter ikke kunne være alene 10 timer av gangen, så hadde ikke folk i jobb kunne hatt katt. Her tror jeg du trenger å ta deg sammen og innse at du overdriver tilknytningen til katten. Så lenge din samboer er innstilt på å gi katten mat og vann og tilbringe nettene hjemme, så er katten mer enn godt nok ivaretatt.

Jeg trenger å høre det! Det er fordi den er inne hele tiden at jeg er redd en kjeder seg og er ensom. Men jeg er ikke god, har en overdreven tilknytning til katten. Bare den stiller seg ved døra, så spretter jeg opp.

Jeg er helt nevrotisk med den katten. Jeg kan ikke ha katt hvis jeg fortsetter sånn.

Skrevet

Jeg er helt enig i det Frosken sier. Jeg har et annet spørsmål også, som jeg har lurt på en stund men ikke vært helt sikker på om jeg burde stille.

Har katten din en form for annen mening for deg enn den ville hatt for andre, altså, kompenserer du for et forhold med manglende følelser og nærhet med å ha en katt?

Det ville i såfall være veldig synd, for da bruker du på en måte en metode til å kompensere for noe som ikke er bra, fremfor å løse roten til problemet.

Skrevet

Jeg er helt enig i det Frosken sier. Jeg har et annet spørsmål også, som jeg har lurt på en stund men ikke vært helt sikker på om jeg burde stille.

Har katten din en form for annen mening for deg enn den ville hatt for andre, altså, kompenserer du for et forhold med manglende følelser og nærhet med å ha en katt?

Det ville i såfall være veldig synd, for da bruker du på en måte en metode til å kompensere for noe som ikke er bra, fremfor å løse roten til problemet.

Jeg skjønner spørsmålet. Jeg føler det ikke sånn. Kanskje det er en kompensasjon for en baby:) Det å gi omsorg og ta vare på noen. Jeg vil bare at den skal ha det godt, fordi den har ikke hatt det godt før. Og den er bare så skjønn. Men den er så ekstremt kosete hele tiden, og jeg klarer ikke å avvise den. Jeg tror det kommer fra noe hos meg som ikke er helt bra. Jeg varter den opp hele tiden og greier ikke å la den kjede seg. Jeg vet ikke hva det kommer av.

Skrevet

Jeg skjønner spørsmålet. Jeg føler det ikke sånn. Kanskje det er en kompensasjon for en baby:) Det å gi omsorg og ta vare på noen. Jeg vil bare at den skal ha det godt, fordi den har ikke hatt det godt før. Og den er bare så skjønn. Men den er så ekstremt kosete hele tiden, og jeg klarer ikke å avvise den. Jeg tror det kommer fra noe hos meg som ikke er helt bra. Jeg varter den opp hele tiden og greier ikke å la den kjede seg. Jeg vet ikke hva det kommer av.

Hvis jeg skal analysere, så var moren min også sånn mot meg. Kanskje det er en kobling som er litt psyk.

Skrevet

Hvis jeg skal analysere, så var moren min også sånn mot meg. Kanskje det er en kobling som er litt psyk.

Jeg tror jeg er med skada enn jeg har trodd selv. Det skulle jo være bra for psyken å ha katt, men jeg har bare blitt verre fordi jeg tenker på kattens behov hele tiden. Ikke rart jeg ikke har turt å få barn. Dette er jo ikke bra i det hele tatt.

Lurer på om det går an å endre dette psyke mønsteret?

Skrevet

Jeg liker ikke så godt at du bruker ordet "skada" om deg selv, det gir liksom litt inntrykk av at du tenker på det som en mer konstant eller varig skade. Jeg tenker mer at vi hele livet møter sider ved oss selv som vi ser kan være greit å motvirke, modifisere osv - og at du ikke trenger å kvitte deg med katten, men derimot trenger å begrense trangen din til overdreven innlevelse i dens behov. Jeg tenker at hytteturen kan bli starten på et litt mindre symbiotisk kattehold.

Skrevet

Jeg liker ikke så godt at du bruker ordet "skada" om deg selv, det gir liksom litt inntrykk av at du tenker på det som en mer konstant eller varig skade. Jeg tenker mer at vi hele livet møter sider ved oss selv som vi ser kan være greit å motvirke, modifisere osv - og at du ikke trenger å kvitte deg med katten, men derimot trenger å begrense trangen din til overdreven innlevelse i dens behov. Jeg tenker at hytteturen kan bli starten på et litt mindre symbiotisk kattehold.

Ja:) :) Jeg er alltid så analytisk og liker å vite årsaken til ting, tenker at jeg har kanskje hatt det verre enn jeg har trodd osv osv... men det fører vel ingen vei? Det viktigste er å jobbe her og nå, er det ikke? Se framover, og nå dra på ferie å IKKE tenke på katten sånn hele tiden i alle fall. Prøve å være tilstede for tantebarna mine og ha det fint!!

Jeg tenker litt sånn at så lenge katten kjeder seg, så kan jeg ikke ha det bra selv.

Ps: Jeg tror ikke det hadde vært så ille for meg hvis den hadde kunnet vært ute, fordi den er vant til det i mange år før! Bare så det er sagt da:)) Jeg merker jo godt at det er det den vil, men ikke kan.

En ting til: Psykologen hadde ringt, og jeg ble helt paranoid, tenke at jeg kanskje var koko når jeg var der i går, og at hun ble bekymret. Men så hadde hun ringt ved en feil. Hvorfor får jeg sånne parnoide tanker? Er det fordi jeg er i helspenn hele tiden kanskje? Jeg er jo ikke koko, tror jeg da;)

Skrevet

Du er ikke klin koko, og jeg synes du skal passe deg for å sykeliggjøre deg selv for mye. Som for så mange andre så har oppveksten din satt sine spor, men du går jo nå i terapi og har en mulighet for å justert og ryddet litt både i nåtid og fortid.

Jeg tenker at du egentlig er ganske sur på broren din ikke vil ha med katten på ferie, og det kan jeg på sett og vis forstå, men samtidig har jeg vært på ferier noen ganger med folk som primært er opptatt av katten sin, og det er litt kjedelig det også;-) Når nå du nå engang er så opphengt i katten som du er, så er det en fordel at broren din er litt kjip på dette området, slik at du både kan få løsrevet deg litt fra katten og fokusere på samvær med mennesker den uken:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...