Gå til innhold

Hvor fornøyd er du med livet ditt?

17 stemmer

1. 1. Hvilket terningskast vil du gi livet ditt?

• Terningkast 1
      3
    • Terningkast 2
      4
    • Terningkast 3
      1
    • Terningkast 4
      3
    • Terningkast 5
      4
    • Terningkast 6
      2

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Enig i det, men den nye behandleren tvilte på den gamle diagnosen, selv om jeg måtte fortsette på medisinene. Så det er bare svada hele greia.

Sant nok, "diagnosen" er helt avhengig av "behandler". Hele bransjen er bare svada.

Anonymous poster hash: c0f2f...d4a

Sant nok, "diagnosen" er helt avhengig av "behandler". Hele bransjen er bare svada.

Ja helt enig, "bransjen" er bare svada. De har også sånne fancy navn, for at det skal høres så bra ut, akkurat som salgs-gimmiker. "Metakognitiv-terapi"... det høres unektelig flott ut? Litt som "necatrin-ioner trenger inn i hår-rotene og re-vataliserer vekst-metamorfosen"... jeg kaller det "skravling", så enkelt og greit er det.

Annonse

Madelenemie

Hvorfor er du trygda hvis du kan jobbe? Og har et bra liv.

Hei!

Kort forklart: jeg er trygdet fordi NAV ikke har tilrettelegging for oss med høytfungerende autisme.

Jeg fikk for en stund siden jobb i en it bedrift, men pga av NAV måtte jeg takke nei.

Nå hjelper umakeverdt meg med å finne ut av hvordan jeg kan få ha denne jobben lovlig!

Jeg trenger ha et fast arbeide , selv om dette ikke har noe med utdanning å gjøre. Det handler for min del mer om å bidra, gjøre nytte for meg samt gleden ved daglige rutiner.

Hei!

Kort forklart: jeg er trygdet fordi NAV ikke har tilrettelegging for oss med høytfungerende autisme.

Jeg fikk for en stund siden jobb i en it bedrift, men pga av NAV måtte jeg takke nei.

Nå hjelper umakeverdt meg med å finne ut av hvordan jeg kan få ha denne jobben lovlig!

Jeg trenger ha et fast arbeide , selv om dette ikke har noe med utdanning å gjøre. Det handler for min del mer om å bidra, gjøre nytte for meg samt gleden ved daglige rutiner.

Hvis du er avhengig av tilrettelegging så kan du selvsagt ikke jobbe på normal måte, da er du funksjonshemmet og arbeidsudyktig, og da har vi ikke noe mer å krangle om for da skjønner jeg hva du mener. Jeg trodde bare du skulle ha lønnet arbeid. Men lykke til med å få ytterligere respekt i samfunnet.

Jeg greier nok ikke forklare det.

Forklare hva da? At du vil ha praksisplass, kanskje senere jobb? Har jeg spurt om hvorfor? Nei... men slapp av, du er helt sikkert en mye flottere person enn meg, siden du liker å bidra og gjøre nytte for deg. For det har jeg aldri gjort i mitt liv.

AnonymBruker

Hei!

Ok.

Mener du at du ikke vil bidra?

Eller aldri har gjort det?

Jeg tror naturlig alle vi bidra til fellesskapet, kjenner flere i VTA bedrifter og jeg skjønner deres behov.

Hvordan orker / klarer du å jobbe når du trenger hjelp i huset?

Annonse

Hei!

Også umakenverdt da, som tror hun ikke er til nytte :) Hun er så snill at hun aner ikke. Lykke til med jobben, håper dere finner en løsning med nav.

Forklare hva da? At du vil ha praksisplass, kanskje senere jobb? Har jeg spurt om hvorfor? Nei... men slapp av, du er helt sikkert en mye flottere person enn meg, siden du liker å bidra og gjøre nytte for deg. For det har jeg aldri gjort i mitt liv.

Jeg tror ikke hun mener hun er en mye flottere person enn deg fordet ;) Uansett så spiller det ingen rolle hva hun mener om henne sammenlignet med deg. Ikke alle er født med lysten til å bidra, med dugnadsånd og gud vet hva (håh...skulle vært poet jeg :P det rimte) Jeg er ikke det. Jeg er en stor egoist. Jeg gjør ting for andre, men ikke fordi jeg vil og føler noen glede ved det. Jeg tror man har det lettere om man er en person som liker å bidra, da blir man sosialt akseptert.

Det varierer. Terningkast 4 eller 5 på det jevne, men med en god del enkeltdager som er terningkast 3 og 6. Jeg har det bra, men så har jeg også en kronisk sykdom som gir meg gradvis funksjonsnedsettelse av det varige slaget og må derfor stadig finne nye arbeidsmetoder for å fungere både i jobben og hjemme. Det er tøft når jeg innser at jeg må gi opp enda en ting, men jeg har heldigvis sterk vilje, sans for humor og mye nysgjerrighet i meg. Det hjelper veldig, for det gjør at jeg ikke er redd for å sette i gang med å lære meg nye ting. Jeg vil og må jobbe for å ha det bra, og selvfølgelig helst med det jeg liker og er utdannet til. Det kan være at det ikke går i lengden, men det vil jeg ikke tenke for mye på og heller ta hvis jeg kommer dit. Jeg synes uansett jeg har et bra liv med mye kjærlighet, latter, variasjon og utfordringer. 

påskelilje

Stort sett 5. Men vi har noen vanskelige familierelasjonsutfordringer og kommunikasjonsutfordringer som i perioder setter en demper på hverdagsgleden, og på sånne dager og i sånne perioder er det vel heller på en svak 3'er :-(

Men som sagt - jeg er flink til å glede meg over små og store ting i hverdagen, og setter veldig pris på å være frisk, ha jobb, ha venner, ha familie, ha en stabil økonomi, bo i et land der barna får gå på skole, der vi har et varmt hus, der vi har et helsevesen som i stor grad tar vare på oss dersom vi trenger det, der vi har frihet til både religion- og kulturutøvelse osv.

Så 5, kanskje 6 når jeg tenker på avsnittet over, med noen innslag av 3'ere innimellom. 

Jeg tror ikke hun mener hun er en mye flottere person enn deg fordet ;)

Nei, men jeg syns bare det er så rart med mennesker som snakker så mye om den ektefølte moralen, men visstnok ikke bryr seg katten om hvordan andre vurderer en. Selv Edward Snowden som gikk imot alle amerikanske myndigheter og ble stemplet som en forræder av store deler av befolkningen endte til slutt opp med å bli skrevet inn i historiebøkene som en helt. Han er en helt, men hadde han ikke gjort "heltedåden", hadde han forblitt en anonym nerd ansatt i staten. Men han snakker ikke om moralen sin, bare saken. Og når jeg kommer med helt saklig og begrunnet kritikk av Stordalen, noe jeg forøvrig slettes ikke er alene om, blant annet anerkjent skribent Kjetil Rolness har tatt opp dette, så hagler det ned med at jeg er et simpel person med dobbeltmoral og ser bare splinten i andres øyne men ikke bjelken i mitt eget. Så jeg føler ikke det minste dårlig samvittighet ved å skrive dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...