Gå til innhold

Er det noe håp for meg i det hele tatt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

[quote name="issomethingwrong" post="3638680" timestamp="1435304738

Både psykolog og fastlege kan legge deg inn. Jeg håper du kan forklare eksakt hvor vondt du har det, så kanskje de revurderer sitt synspunkt om innleggelse.

En liten tilleggskommentar til dette: Hvorvidt det er aktuelt med innleggelse eller ikke handler ikke bare om hvor vondt noen har det, men enda mer om en innleggelse vil være hensiktsmessig i den aktuelle situasjonen. Ikke så rent sjelden vil poliklinisk behandling være mer hensiktsmessig.

Skrevet

En liten tilleggskommentar til dette: Hvorvidt det er aktuelt med innleggelse eller ikke handler ikke bare om hvor vondt noen har det, men enda mer om en innleggelse vil være hensiktsmessig i den aktuelle situasjonen. Ikke så rent sjelden vil poliklinisk behandling være mer hensiktsmessig.

Ja, jeg tenkte over det da jeg skrev det. Legen og psykologen har jo sikkert gjort en vurdering.

Men ofte er det jo slik at man ikke helt klarer å formidle sin egen situasjon. Jeg tenker jo at med så alvorlige selvmordstanker som det beskrives her, så trengs i alle fall en aggressiv behandling. Ref dette med at TS planlegger å ta livet sitt snarlig.

Skrevet

Ja, jeg tenkte over det da jeg skrev det. Legen og psykologen har jo sikkert gjort en vurdering.

Men ofte er det jo slik at man ikke helt klarer å formidle sin egen situasjon. Jeg tenker jo at med så alvorlige selvmordstanker som det beskrives her, så trengs i alle fall en aggressiv behandling. Ref dette med at TS planlegger å ta livet sitt snarlig.

Slik jeg ser det, så vet vi altfor lite til å mene noe særlig om behandlingen.

Problemet med å fremheve hvor viktig det er å formidle hvor vondt man har det, er at slik tenkning ikke sjelden får pasienter til å demonstrere at de mener alvor - fordi de tror at grunnen til at annen behandling ikke tilbys er manglende innsikt i deres smerte. Ofte er dette ikke grunnen til at man i størst mulig grad prøver å behandle poliklinisk.

Skrevet

Har du fortalt psykologen din at du planlegger å ta livet ditt?

Jeg håper selvfølgelig at du ikke gjør deg selv noe, uansett hvor håpløst ting føles nå så vil det før eller senere bli bedre. Selv ubehandlet vil en depresjon som regel til slutt gå over (det er selvfølgelig ikke noe ønsket situasjon).

Både psykolog og fastlege kan legge deg inn. Jeg håper du kan forklare eksakt hvor vondt du har det, så kanskje de revurderer sitt synspunkt om innleggelse. 

Jeg har fortalt psykologen at jeg føler jeg er i faresonen for å ta mitt liv, jeg fortalte nøyaktig hva jeg har sagt i denne tråden og svaret jeg fikk var "Jeg ser at du har vært på Google om dette, fordi anhedoni er ikke et ord vi bruker ofte" Også ble fokuset på å be meg slutte å lete etter svar og at jeg må bare vente til medisinen begynner å virke. Problemet er at jeg har ingen lege å snakke med om medisineringen, har bare fått beskje fra psykologen at ho hadde snakket med en lege der og det ble bestemt at jeg skulle øke dosen neste mandag.

Er det første gangen du har det på denne måten? Hvis du har hatt det slik tidligere, hva har hjulpet da?

Sett fra mitt synspunkt, så virker det egentlig som om du har blitt hørt av psykologen siden du skal ha ny medisinvurdering neste time. Som du vet, så tar det tid før også medisiner virker, så tålmodighet er en fordel ved denne typen problemer.

Hva tror du ville ha hjulpet deg ved en innleggelse?

Jeg har vært nær selvmord en del ganger dette siste halv året. I vinter hadde jeg et alvorlig anfall, helt siden da har jeg vært på forskjellige medisiner. Så jeg har hatt veldig mange opp og ned turer. Med innleggelse mener jeg fordi jeg burde bli passet på, hadde ikke mine foreldre vært her for meg så tror jeg at jeg hadde gjort noe drastisk alerede.

Skrevet

Vil bare si at nå føler jeg meg mye bedre. Føler meg mer frisk og våken enn det jeg gjorde når jeg starta denne tråden. Så jeg satser på at Zoloft endelig har begynt å virke. Men det er forsatt et problem: jeg føler meg "flat". Har veldig lite entusiasme over ting og svært lite motivasjon. Jeg føler jeg ikke gleder meg til noe heller, apatisk rett og slett. Burde jeg forsatt øke Zoloft dosen, kan det gjøre dette værre? Jeg vurderer å spørre om å legge til Wellbutrin istedet.

Skrevet

Vil bare si at nå føler jeg meg mye bedre. Føler meg mer frisk og våken enn det jeg gjorde når jeg starta denne tråden. Så jeg satser på at Zoloft endelig har begynt å virke. Men det er forsatt et problem: jeg føler meg "flat". Har veldig lite entusiasme over ting og svært lite motivasjon. Jeg føler jeg ikke gleder meg til noe heller, apatisk rett og slett. Burde jeg forsatt øke Zoloft dosen, kan det gjøre dette værre? Jeg vurderer å spørre om å legge til Wellbutrin istedet.

Ville kanskje spurt om Wellbutrin i tillegg?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan kun fortelle om min erfaring. Hadde det som deg da jeg kun gikk på zoloft. La så til wellbutrin og det ble mye bedre :)

Anonymous poster hash: 8d685...1ca

Skrevet

Ville kanskje spurt om Wellbutrin i tillegg?

Jeg kan kun fortelle om min erfaring. Hadde det som deg da jeg kun gikk på zoloft. La så til wellbutrin og det ble mye bedre :)

Anonymous poster hash: 8d685...1ca

Snakket med legen idag, ho mente at jeg burde vente noen uker før vi vurderer om å legge til Wellbutrin. Ho ville gi Zoloft mer tid, altså. Ble fortalt at motivasjonen/gleden kan komme og flatheten kan forsvinne. Jeg forsetter med 50 mg siden det ser ut som denne dosen har begynt å virke for meg, men denne flatheten og mangel på tiltakslyst plager meg utrolig. Gjorde legen det riktige her? :/

For å gjøre ting værre er mora mi imot at jeg begynner på Wellbutrin fordi ho hater iden at jeg går på flere medisiner og mener at Zoloft er mer enn nok. Hva er det jeg kan si for å få ho til å forstå?

Neste time hos lege blir den 21. juli, vet ikke helt om jeg har så veldig lyst å vente så lenge. Ønsker å gjøre noe med denne apatien ganske snart...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg synes det er for passivt å verken øke Zoloft eller legge til Wellbutrin.

Hvis du er over 18 år, anbefaler jeg at du slutter å inkludere mor i  hva slags behandling du får.

Skrevet

Jeg synes det er for passivt å verken øke Zoloft eller legge til Wellbutrin.

Hvis du er over 18 år, anbefaler jeg at du slutter å inkludere mor i  hva slags behandling du får.

Jeg er 21 år, grunnen til at min mor er involvert er fordi min depresjon ble for ille at jeg var hjemme alene hos megselv så jeg har bodd hjemme hos mine foreldre. Men ja, jeg ønsker også at min mor slutter å passe på hva slags behandling jeg får.

Skal jeg bare spøre fastlegen min om å få Wellbutrin skrevet ut til meg? 

Skrevet

Denne apatien begynner å gjøre meg veldig engstelig, jeg har ikke lyst å gjøre noen ting og jeg føler meg helt tom når jeg gjør aktiviteter. Jeg ble bedt om å øke dosen av Zoloft til 100 mg så jeg går på det nå. Det er en måned siden jeg begynte på Zoloft og jeg vet ikke hvor mye mer av dette jeg orker. De vil ikke skrive ut Wellbutrin til meg før jeg har prøvd høyere dose av den jeg går på nå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...