Gå til innhold

"Du er faen så lur at"

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sgs hver eneste dag får jeg høre at jeg er dum i ulike varianter. Jeg har blitt så oppmerksom på dette.

Jeg har sagt ifra om det mange ganger, men han glemmer seg alltid.

Dette går på selvfølelsen løs. Og det er veldig sårt for meg.

Idag ble jeg både sint og lei meg. Jeg sparket idag ballen til hunden litt for langt slik at den nesten havnet i bekken. "Ja, det var lurt, du er faen så lur at", var det jeg fikk slengt idag.

Jeg er veldig sliten, og idag reagerte jeg med at jeg gikk på rommet og gråt, det gjør jeg ikke så ofte. Jeg vet at dette er hans feil og ikke min, men det hjelper ikke så mye når jeg blir lei meg som dette.

Hvordan takler andre slikt?

Anonymous poster hash: 30e4b...e88

Skrevet

Sgs hver eneste dag får jeg høre at jeg er dum i ulike varianter. Jeg har blitt så oppmerksom på dette.

Jeg har sagt ifra om det mange ganger, men han glemmer seg alltid.

Dette går på selvfølelsen løs. Og det er veldig sårt for meg.

Idag ble jeg både sint og lei meg. Jeg sparket idag ballen til hunden litt for langt slik at den nesten havnet i bekken. "Ja, det var lurt, du er faen så lur at", var det jeg fikk slengt idag.

Jeg er veldig sliten, og idag reagerte jeg med at jeg gikk på rommet og gråt, det gjør jeg ikke så ofte. Jeg vet at dette er hans feil og ikke min, men det hjelper ikke så mye når jeg blir lei meg som dette.

Jeg synes det er veldig respektløst av din kjære. Egentlig er det unødvendig å kommentere slike små tabber overhodet. Og skal man kommentere bør man, som i barneoppdragelse, kommentere handlingen og ikke gi en karakteristikk.

Jeg synes ikke det er rart om du blir lei deg om slikt stadig gjentas, og man skjønner det ligger noe mer bak når du går inn og gråter på grunn av en slik dum kommentar.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er veldig respektløst av din kjære. Egentlig er det unødvendig å kommentere slike små tabber overhodet. Og skal man kommentere bør man, som i barneoppdragelse, kommentere handlingen og ikke gi en karakteristikk.

Jeg synes ikke det er rart om du blir lei deg om slikt stadig gjentas, og man skjønner det ligger noe mer bak når du går inn og gråter på grunn av en slik dum kommentar.

Jeg gjør vanligvis ikke det, gråter av slikt. Jeg blir som regel irritert og/eller sint på han.

Men idag reagerte jeg slik fordi jeg er veldig sliten.

Det er klart det gjør noe med en når en stadig får høre at en er dum. Det er ofte bagateller det er snakk om, men jeg legger så godt merke til det fordi akkurat dette er sårt for meg. Og hver gang brennes dette inn i sjela mi.

Det ligger hos han, det vet jeg. Han er bl.a veldig utålmodig av seg, og ofte skal ting skje fortere enn jeg klarer, og da kan jeg bli litt klønete fordi jeg ikke henger med. Jeg vet at jeg virker dum i slike situasjoner, men det er så mange andre situasjoner som går på at han har masse kunnskaper i forhold til meg. Det er så mye.

Anonymous poster hash: fa8e6...0a3

AnonymBruker
Skrevet

Han har sikkert rett, i og med at han finner noe å kritisere meg for hver dag. Kanskje er det jeg som må endre meg og ikke han. Takk for svar.

Skrevet

Han har sikkert rett, i og med at han finner noe å kritisere meg for hver dag. Kanskje er det jeg som må endre meg og ikke han. Takk for svar.

Jeg tror nok jeg bare hadde slengt tilbake at han heller ikke akkurat er den skarpeste kniven i skuffen, mer som den smørkniven i tre.  han høres jo ikke særlig smart ut ;)

Skrevet (endret)

Ja, du trenger sikkert det.

Endret av frosken
AnonymBruker
Skrevet

Ok. Skal ta det opp med behandler. Takk for svar.

Skrevet

Var det mannen din som sa dette til deg?

Ikke at dette var verdens største sak, men det underbygger jo i så fall litt det jeg tidligere har ment om at han fremstår som en grinebiter som bare krever og ikke bidrar så mye selv.

Skrevet

Det var et underlig råd, er du ironisk eller mangler det kanskje litt presisering?

Jeg tenker at hun gjerne kan endre sin tankegang rundt det å bli kritisert, men ikke at hun nødvendigvis skal endre sin atferd for å tekkes ham. Ville egentlig ikke tro du mente det heller.

AnonymBruker
Skrevet

Det var et underlig råd, er du ironisk eller mangler det kanskje litt presisering?

Jeg tenker at hun gjerne kan endre sin tankegang rundt det å bli kritisert, men ikke at hun nødvendigvis skal endre sin atferd for å tekkes ham. Ville egentlig ikke tro du mente det heller.

Sikkert som du tror siden frosken bruker å være litt ekstra hard mot denne ts.

Anonymous poster hash: d5c90...30c

Skrevet

Sikkert som du tror siden frosken bruker å være litt ekstra hard mot denne ts.

Anonymous poster hash: d5c90...30c

Jeg tenkte ikke på at det var en fast bruker og kanskje en henvisning til noe som tidligere har kommet frem; jeg klarer ikke skille mellom de anonyme. 

Skrevet

Da jeg var i 20-åra fant jeg meg i mye, og ville sikkert reagert omtrent som deg.  Blitt lei meg, bitt meg i det og lagt det til i ryggsekken sammen med andre tunge ting.

Nå som jeg har blitt voksen og klar over hvor kort livet er, finner jeg meg overhodet ikke i sånt.  Jeg har reist fra folk som har behandlet meg slik, og har nå ikke flere av den typen i livet mitt.

Skrevet

Svaret var kryptisk - med vilje. Dersom man har problemer med kommunikasjon  eller andre ting i i ekteskapet, så har jeg liten tro på at det hjelper å jevnlig be om bekreftelser på dol når det er vanskelig, ei heller å gå for seg selv for å gråte over bemerkningene. Derfor tror jeg at trådstarter trenger å endre atferd. Hennes eget forslag om å ta det opp med psykologen er en bedre strategi, tenker jeg.

Skrevet

Svaret var kryptisk - med vilje. Dersom man har problemer med kommunikasjon  eller andre ting i i ekteskapet, så har jeg liten tro på at det hjelper å jevnlig be om bekreftelser på dol når det er vanskelig, ei heller å gå for seg selv for å gråte over bemerkningene. Derfor tror jeg at trådstarter trenger å endre atferd. Hennes eget forslag om å ta det opp med psykologen er en bedre strategi, tenker jeg.

Ja, det kan jeg forstå, men svaret ditt kunne lett tolkes som at du mente hun måtte endre atferd for å tekkes mannen.

Skrevet (endret)

Har sittet i lunchen og tenkt på denne tråden (så kan noen/ evt. du innvende at det trolig ikke er så konstruktivt det heller:-)

Min første reaksjon var at slike passivt-aggressive utspill (han har sikkert rett... det er meg det er noe galt med) er uheldig. Jeg har fra ulike hold fått en del slike, og jeg pleier normalt å svare som deg ("Hvis du føler at det er noe galt med deg, så må du gjøre noe med det"). 

Men jeg føler også at når det gjelder TS sine tråder her på DOL, så reflekterer det gjerne bare toppene av isfjellet. Sakene i seg selv kan høres bagatellmessige ut, men jeg tror TS virkelig anstrenger seg for å ikke klage og bite tennene sammen i det daglige (og det står respekt av å ha så god funksjonsevne, alt tatt i betraktning). Men av og til så renner det over, og det er jo ytterst menneskelig. 

Jeg tenker at det er greit å bruke DOL som en ventil når trykket er som størst. Men jeg har også forståelse for at det er vanskelig for andre brukere her å se konteksten (altså at dette bare er at det topper seg), spesielt også når det skrives som AB.

Endret av issomethingwrong
Skrevet

@Xtra: Ja, jeg kunne godt ha utdypet det litt mer slik at det ble mer forståelig for andre.

Gjest Gargamel
Skrevet

Det kan være verd er forsøk å forklare veldig tydelig en gang at han bør kutte ut sånne kommentarer. Ikke slenge noe ut av deg i en når du er sint og ubehersket, men rolig og seriøst når du har hans oppmerksomhet.

Noen ganger skal det ikke mer til :-)

Skrevet

@ISW: Jeg synes også det er greit å bruke dol som ventil, men jeg synes også at det er greit at responsene er varierte. Du støtter hver gang, og jeg er litt mer vanskelig i disse trådene;-)

AnonymBruker
Skrevet

"Hvordan takler andre dette?"

Det kommer an på konteksten, og den vanlige tonen mellom dere. Noen ganger ville jeg tenkt at "ok, jeg er litt ute av balanse i dag", surmulet litt, og så tenkt at jeg overreagerer og deretter lagt det bak meg.

Hvis det har blitt et negativt ladet mønster, så ville jeg sagt at "tåler du så lite, får du heller finne på ting sjøl, jeg gidder ikke høre på dette hver eneste gang vi gjør noe sammen", også ville jeg holdt ord til vedkommende ba om unnskyldning og lovet bot og bedring. Hos noen kan slike utsagn sitte løst, og de mener ikke å ramme så hardt. Men når dette har blitt en dagligdags greie og det plager deg slik du beskriver, må dere jo snakke om det, det holder ikke bare å bli sint/lei. Representerer dette større underliggende problemer dere imellom, eller har det bare blitt en uvane for ham fordi du ikke stiller krav til hvordan forholdet skal være?

Jeg syns du gjør deg mindre enn han ved å trekke frem at han har så mye mer kunnskap, og jeg leser mellom linjene at du nærmest tar det han sier som en bekreftelse på at du er dum. Kanskje han merker at du blir passiv/gjør deg dum (slik han opplever det fordi du resignerer), og ubevisst prøver å få deg til å slå tilbake og ta mer plass?  Utgangspunktet for et forhold må være at man stiller på relativt lik linje. Kunnskap er relativt, jeg er sikker på at du har noen erfaringer og kunnskaper han ikke er i besittelse av. Kanskje du bør begynne med å stole på at du ikke er dum. Jeg vet ikke hvorfor du mener han er så smart? Noen gir inntrykk av å kunne noe om alt, fordi de har plukket opp en linje her og en linje der fra nettavisen (dette er ofte mer irriterende enn imponerende), andre har en doktor i fysikk, men aner ikke hvordan man baker brød. Finn dine styrker og spill på de, du er ikke dum selv om du ikke kan løse tredjegradslikninger eller skifte bildekk. Det er jo bare fint å utfylle hverandre i forholdet.

Når det er sagt, er det vel knapt nok noen som aldri har begynt å grine av at noe toppet seg der og da. Noen ganger får man skylde på hormoner/søvnmangel, andre ganger kan det være et signal om at man får ta tak i noe som gnager på en. 

Anonymous poster hash: 92509...591
AnonymBruker
Skrevet

Glemte en ting: Hvordan har dere det ellers? Har dere det fint, og er han snill og støttende utenom disse utbruddene? 

Anonymous poster hash: 92509...591

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...