Gå til innhold

"Du er faen så lur at"

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, du trenger sikkert det.

Passiv-aggressive utsagn er noe av det mest destruktive og provoserende en kan oppleve i relasjoner.

Derfor trenger de som driver med dette innimellom slike vekkere som frosken her gir.

Når en gir PA medhold i deres utsagn, blir de ofte klar over sin reaksjonsmåte.

AnonymBruker
Skrevet

Dere sårer meg utrolig mye, frosken og nhd.

Mannen min sier til meg hver dag hvor dum jeg er i ulike varianter. Jeg har forsøkt alt som står i min makt for å få han til å endre seg. Jeg har fulgt behandlers råd, jeg har fortalt mannen min hva det gjjør med meg, jeg har sagt fra til han ørten ganger. Men ingenting hjelper. Er det så rart at jeg til slutt da prøver å snu litt om på ting og forsøker å se etter andre løsninger? Kanskje det virkelig har med meg å gjøre?

Det var konstruktivt ment. Og som nhd også skriver; PA er destruktivt i et forhold. Hva om jeg er det i forholdet mitt, hva om jeg er årsaken til at min mann er slik? Osv osv.

Anonymous poster hash: fa8e6...0a3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle ikke startet denne tråden. Det har ødelagt mye for meg idag.Jeg ba Admin slette den tidligere idag, men det har de ikke gjort.

Jeg har lyst til å bare gi opp alt. Det feiler meg for mye og behandler har visst også gitt meg opp nå :(

Skrevet

Jeg skulle ikke startet denne tråden. Det har ødelagt mye for meg idag.Jeg ba Admin slette den tidligere idag, men det har de ikke gjort.

Jeg har lyst til å bare gi opp alt. Det feiler meg for mye og behandler har visst også gitt meg opp nå :(

Nå returnerer du til gamle mønstre.

Har du noen gang skrevet ned hvordan dette mønstret arter seg, slik at du kan ta en titt og se hvor du er i reaksjonene - og bli minnet på at det aldri er helt så ille etter en stund? Slik kan du kanskje stoppe utageringen før den begynner eller midtveis.

Skrevet

@trådstarter: Det som "har med deg å gjøre" er i alle fall hvilken makt du gir hans utsagn i forhold til deg. Hvis en treåring sa til deg gang på gang "dummemamma, dummemamma, dummemamma" - hvordan skulle du ha forholdt deg til det?

Skrevet (endret)

Jeg har bare lyst å gi opp alt. Det feiler meg for mye og behandler har visst også gitt meg opp nå.

Jeg lurer på om du ikke innehar dol-rekorden mht gjentagelse av akkurat dette utsagnet. Om noen timer så ser du heldigvis litt annerledes på det.

Jeg er skeptisk til at du ser ut til å definere mye som sykdom (jfr. uttrykket "det feiler meg for mye"). Det er selvfølgelig et definisjonsspørsmål hva som skal klassifiseres som sykdom og ikke, men jeg liker best at forhold som er utenfor vår mulighet til å bestemme noe særlig over defineres som sykdom, og at uhensiktsmessige måter å reagere på i hverdagen synes jeg det er best å fortelle seg selv at er nettopp lite hensiktsmessig, uttrykk for ens umodne sider etc - og noe en kan øve seg opp til å ikke være så preget av. I hverdagen synes jeg det er best å ikke definere dette som sykdom. Måten vi forstår oss selv på er jo med på å bestemme de valgene vi tar i hverdagen.

PA er destruktivt i et forhold. Hva om jeg er det i forholdet mitt, hva om jeg er årsaken til at min mann er slik?

Du er sannsynligvis noe PA også i hverdagen hjemme siden du såpass lett faller hen til det her på dol. Mannen din er neppe så lettpåvirkbar at du er årsaken til alt han gjør av negative ting. Det får han ta ansvar for selv.

Endret av frosken
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nå fått bekteftet at jeg ikke har noen behandler lenger, så da kan jeg bare gi opp for godt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nå fått bekteftet at jeg ikke har noen behandler lenger, så da kan jeg bare gi opp for godt.

Hva har skjedd?

Anonymous poster hash: 1a032...27e

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...