Gå til innhold

Du som er bipolar

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Du som er bipolar,

Hvor ofte er du deprimert?

Hvor ofte er du suicidal?

Hvor ofte er du hypoman?

Hvor ofte er du manisk?

Og hvor lenge varer hver av periodene?

:)

Anonymous poster hash: cfd64...985
AnonymBruker
Skrevet

Du som er bipolar,

Hvor ofte er du deprimert? Det meste av tiden.

Hvor ofte er du suicidal? Noen ganger i året.

Hvor ofte er du hypoman? Usikker.

Hvor ofte er du manisk? Aldri.

Og hvor lenge varer hver av periodene? Depresjonene varer alt fra noen måneder til år.

Anonymous poster hash: 752fa...064

AnonymBruker
Skrevet

Aner ikke

Du aner ikke?

AnonymBruker
Skrevet

Du aner ikke?

Lurifaks?

Anonymous poster hash: eb2b2...bc8

AnonymBruker
Skrevet

Lurifaks?

Noe i den duren.

Anonymous poster hash: 1e98c...7a7

Skrevet

Du som er bipolar,

Hvor ofte er du deprimert?

Hvor ofte er du suicidal?

Hvor ofte er du hypoman?

Hvor ofte er du manisk?

Og hvor lenge varer hver av periodene?

Hvor ofte deprimert?

1-2 ganger i året av typen alvorlig. Mindre, men plagsomme svingninger resten av året.

Suicidal?

Aldri hatt konkrete planer eller forsøk. Har imidlertid tenkt på det aller svarteste at døden var et bedre alternativ enn å være levende død. Jeg kommer i land hver gang.

Hypoman 1-2 ganger i året. Varer fra to til seks uker. Komplett utmattet etterpå. Så kommer nedturen. Ikke hver gang, men ofte.

Manisk?

Aldri. Eller.. jeg har nok vært tett opptil noen ganger uten Lamictal. Den hjelper.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor ofte deprimert?

1-2 ganger i året av typen alvorlig. Mindre, men plagsomme svingninger resten av året.

Suicidal?

Aldri hatt konkrete planer eller forsøk. Har imidlertid tenkt på det aller svarteste at døden var et bedre alternativ enn å være levende død. Jeg kommer i land hver gang.

Hypoman 1-2 ganger i året. Varer fra to til seks uker. Komplett utmattet etterpå. Så kommer nedturen. Ikke hver gang, men ofte.

Manisk?

Aldri. Eller.. jeg har nok vært tett opptil noen ganger uten Lamictal. Den hjelper.

Oi, det var sjeldent. Det er riktignok bare deg jeg har å sammenligne med, men jeg trodde bipolare var mer/oftere deprimert og suicidal enn bare 1-2 ganger i året..

Jeg er suicidal kanskje 2-3 ganger i uken. Og deprimert 4-5 ganger i uken. Selvom det kan gå nesten oppmot 2 uker imellom hver depresjon i de bedre tidene.

Er jeg kanskje ikke bipolar da?

Skrevet

Oi, det var sjeldent. Det er riktignok bare deg jeg har å sammenligne med, men jeg trodde bipolare var mer/oftere deprimert og suicidal enn bare 1-2 ganger i året..

Jeg er suicidal kanskje 2-3 ganger i uken. Og deprimert 4-5 ganger i uken. Selvom det kan gå nesten oppmot 2 uker imellom hver depresjon i de bedre tidene.

Er jeg kanskje ikke bipolar da?

Det høres ikke ut som bipolar.

Det finnes andre sykdommer som viser seg på den måten du skriver.

AnonymBruker
Skrevet

Det høres ikke ut som bipolar.

Det finnes andre sykdommer som viser seg på den måten du skriver.

Hvilke da? :)

Skrevet

Nei bruker jo medisin så er normal

Men var manisk i seks mnd da jeg slurvet

Og he selvmordstanker konstant når jeg er deprimert og det er nesten hele tiden uten medisin

Men er ikke direkte suicidal

Bare at selvmord er eneste jeg tenker på uten at jeg ønsker dø

Skrevet

Jeg var frisk i flere år mellom hver episode da jeg var 10-19

Men så døde mamma og jeg fikk rapid cycling og var konstant syk nesten

Skrevet

Hvilke da? :)

En ekte depresjon skal jo vare i minst 14 dager og oppfylle visse kriterier for å kunne kalles depresjon. Det samme gjelder en manisk/hypoman episode, bortsett fra at minst 4 dager er grensen her. Det finnes "rapid cycling"-varianter, men det er likevel ikke snakk om å svinge 4-5 ganger i uken.

Det finnes en sykdom som heter RBD (recurrent brief depressions) som gir dype depresjoner av 2-4 dagers varighet (tror jeg?) hvor man føler seg normal mellom episodene. Der kommer depresjonene gjerne ut av det blå, uten noen spesiell grunn. 

Hvis det er en grunn for nedturene (altså en grunn til at man føler seg nedstemt) og man svinger så mye som 4-5 ganger i uka og er suicidal 2-3 ganger i uka, er det jo kanskje ikke helt galt å bli utredet for EUPF hvis man ikke allerede er det.

Ellers kan man jo hvis man har kraftig angst i perioder, føle seg ganske nedstemt, og oppleve at det gir seg når angsten for en periode gir seg. Men man pleier jo sjelden å bli så nedstemt at man blir suicidal av angst alene.

AnonymBruker
Skrevet

En ekte depresjon skal jo vare i minst 14 dager og oppfylle visse kriterier for å kunne kalles depresjon. Det samme gjelder en manisk/hypoman episode, bortsett fra at minst 4 dager er grensen her. Det finnes "rapid cycling"-varianter, men det er likevel ikke snakk om å svinge 4-5 ganger i uken.

Det finnes en sykdom som heter RBD (recurrent brief depressions) som gir dype depresjoner av 2-4 dagers varighet (tror jeg?) hvor man føler seg normal mellom episodene. Der kommer depresjonene gjerne ut av det blå, uten noen spesiell grunn. 

Hvis det er en grunn for nedturene (altså en grunn til at man føler seg nedstemt) og man svinger så mye som 4-5 ganger i uka og er suicidal 2-3 ganger i uka, er det jo kanskje ikke helt galt å bli utredet for EUPF hvis man ikke allerede er det.

Ellers kan man jo hvis man har kraftig angst i perioder, føle seg ganske nedstemt, og oppleve at det gir seg når angsten for en periode gir seg. Men man pleier jo sjelden å bli så nedstemt at man blir suicidal av angst alene.

Jeg vet ikke om depresjonen eller selvmordstankene kommer ut av det blå eller om det er fordi jeg er ensom og kjeder meg (har ingen venner, kjæreste, eller jobb, jeg går 2 timer skole i uka..) Så en skulle jo nesten tro at det er grunnen til jeg blir deprimert? Hvem hadde vel ikke blitt deprimert om dem hadde hatt det sånn?  :unsure:

Men kanskje 20-35% av gangene jeg er deprimert, så kan jeg sitte der å tenke, `"hvorfor er jeg egentlig deprimert nå?" Og jeg vet faktisk ikke hvorfor..

Jeg har nok neppe eupf, jeg har ingen problem medå bli forlatt, jeg har ikke lav terskel for sinnesutrbudd eller vold heller.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke om depresjonen eller selvmordstankene kommer ut av det blå eller om det er fordi jeg er ensom og kjeder meg (har ingen venner, kjæreste, eller jobb, jeg går 2 timer skole i uka..) Så en skulle jo nesten tro at det er grunnen til jeg blir deprimert? Hvem hadde vel ikke blitt deprimert om dem hadde hatt det sånn?  :unsure:

Men kanskje 20-35% av gangene jeg er deprimert, så kan jeg sitte der å tenke, `"hvorfor er jeg egentlig deprimert nå?" Og jeg vet faktisk ikke hvorfor..

Jeg har nok neppe eupf, jeg har ingen problem medå bli forlatt, jeg har ikke lav terskel for sinnesutrbudd eller vold heller.

Du har nok ikke en "vanlig" bipolar diagnose. Da har man lengre perioder (uker, måneder) med enten depresjon eller hypomani/mani. Mulig du har noe som heter rapid cycling? Hvordan har du det når du er deprimert? Hvilke symptomer på depresjon har du? Tristhet - sover lite - spiser lite - unkonsentert - selvmordstanker ? 

AnonymBruker
Skrevet

Du har nok ikke en "vanlig" bipolar diagnose. Da har man lengre perioder (uker, måneder) med enten depresjon eller hypomani/mani. Mulig du har noe som heter rapid cycling? Hvordan har du det når du er deprimert? Hvilke symptomer på depresjon har du? Tristhet - sover lite - spiser lite - unkonsentert - selvmordstanker ? 

Ja jeg er ikke sikker, men når man er bipolar er man liksom super-deprimert i uker/måneder sammenhengende da? Eller kan det være sånn som jeg har det, fordi jeg har jo vært deprimert i ca 8 måneder.

Når jeg er deprimert så får jeg selvmordstanker, selvmordsplaner (jeg kan ligge å dagdrømme om hvordan jeg skal ta selvmord og hva som skjer etterpå), når jeg er selvmordsdeprimert så spiser jeg nok lite.. Og jeg sover mye, og er sliten og trett. Gjerne irritabel også tror jeg.

Skrevet

Jeg vet ikke om depresjonen eller selvmordstankene kommer ut av det blå eller om det er fordi jeg er ensom og kjeder meg (har ingen venner, kjæreste, eller jobb, jeg går 2 timer skole i uka..) Så en skulle jo nesten tro at det er grunnen til jeg blir deprimert? Hvem hadde vel ikke blitt deprimert om dem hadde hatt det sånn?  :unsure:Men kanskje 20-35% av gangene jeg er deprimert, så kan jeg sitte der å tenke, `"hvorfor er jeg egentlig deprimert nå?" Og jeg vet faktisk ikke hvorfor.. Jeg har nok neppe eupf, jeg har ingen problem medå bli forlatt, jeg har ikke lav terskel for sinnesutrbudd eller vold heller. Anonymous poster hash: cfd64...985

Spørsmål: Hvor bra er du de dagene i uken du ikke er deprimert? Helt normal eller fortsatt ganske deprimert?

Det kan jo hende du har 1 lang depresjon som varierer i intensitet?

AnonymBruker
Skrevet

Spørsmål: Hvor bra er du de dagene i uken du ikke er deprimert? Helt normal eller fortsatt ganske deprimert?

Det kan jo hende du har 1 lang depresjon som varierer i intensitet?

Hmm, ja det kan godt hende det bare er en lang depresjon.

Jeg føler meg liksom aldri sånn ordentelig glad. Jeg blir glad når jeg treffer hunden til foreldra mine, da skjenner jeg ordentelig glede, jeg blir så glad og munter når jeg går tur med han i skogen, jeg blir aldri sånn ordentlig glad ellers.

Jeg kan le og smile av noe morsomt  på tv liksom, men jeg er ikke glad (lykkelig)..

Jeg har jo ingen ting å være glad/lykkelig av/for heller.

Jeg vet ikke hvordan skal man føle seg når man er helt normal?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...