Gå til innhold

Provosert

Anbefalte innlegg

stjernestøv
Skrevet

Helt enig med deg Stjernestøv. Da jeg slutta med medisiner så raste jeg ned i vekt uten å gjøre særlig mye for det. Gikk ned 30 kg på ca 8 måneder. Jeg fikk bedre selvbilde og det var herlig. Men dessverre måtte jeg begynne på igjen. Og tro meg, kroppen min blir helt annerledes av medisiner. Oppblåst og pløse. Jeg har alltid vært naturlig slank og spist nesten hva jeg ville. Det kan jeg IKKE på medisiner. Metabolismen forandrer seg, insulinet blir påvirket og når sulten kommer så føles det som om en ikke har spist på en uke. Jeg gikk opp igjen etter at jeg begynte med medisiner igjen. Har flere ganger prøvd å slanke meg på AP Men det er MYE vanskeligere enn uten AP!

Så jeg forstår deg. De som ikke har vært i samme situasjon kan ikke forstå det.

Anonymous poster hash: c3a48...cc7

Tusen takk for at du forstår, ja du vet jo hva det dreier seg om. Det vet ikke de som ikke har prøvd det, har så lyst å slutte med medisinene. Er ganske pløsete jeg også, og det med forstoppelse plager meg dypt. Forbanna sykdom, hva skal man gjøre? Syns du måtte begynne igjen da. Men veldig kjekt å treffe på noen som vet hva det dreier seg om.

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• stjernestøv

20

• tjohei1

5

• frosken

3

• Trine

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Blir så forbanna provosert når folk sier "Slutt å skyld på medisinene". Omtrent alle jeg kjenner og vet om på dagsenteret er overvektige, og det er pga medisinene. Før de begynte med det da var de tynne, så da har det ikke med hva man spiser å gjøre. Jeg veide femten kilo mindre og spiste like mye som nå uten medisiner, få det inn i huet. Medisiner gjør noe med kroppen, det gjør til at man legger på seg.

Men den kommentaren kom jo ikke på det du skrev om medisinenes bivirkninger. Den kom da du skrev at du ikke kan gjøre noe fra eller til nå, fordi det er så mye is og grillmat om sommeren.

Det er mange faktorer som påvirker om man går opp eller ned i vekt. Gener, alder, aktivitet, forbrenning, ytre påvirkning (som medisinbruk), kosthold osv. Men det blir for enkelt å si at hva man spiser, ikke har betydning. F.eks. kan man alltid gjøre situasjonen verre ved å spise masse tomme kalorier. Ved økt "sug" etter noe i munnen / magen, enten det skyldes kjærlighetssorg, graviditet, hormonfeil eller medisinbruk, vil det alltid være bedre å døyve det med gulrøtter og kålrot enn med potetgull eller sjokolade.

Det er nok som frosken sier, at det er vanskeligere på medisiner. Akkurat som det er vanskeligere hvis man er bevegelseshemmet eller hyperallergisk.

Men ingen slike komplikasjoner gjør det nødvendig å spise fløteis, godterier eller saltsnacks. Det enkleste er å la være å ha det i huset - ikke kjøp det. Fyll skapet med "lovlige" alternativ, så slipper du å føle deg utsultet.

Veldig rask vektnedgang er sjelden lurt. Det ender ofte med at man går minst like mye opp igjen etterpå.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det er dumt å skylde alt på medisinene. Jeg tror at AP kan gjøre det vanskeligere å holde vekten på et ønsket nivå, men det er det jo ganske mange andre ting som kan gjøre også. For ikke lenge siden var det en rullestolbruker som beskrev hva hun hadde gjort for å gå ned i vekt. Hun hadde svært redusert mulighet til å forbrenne kalorier ved økt aktivitet, og måtte gjøre alt ved å kontrollere inntaket.  Jeg tenker at din situasjon kan sammenlignes med det. Det er kanskje vanskeligere for deg å gå ned i vekt enn det er for mange andre, men det er ikke umulig.

Jeg tenker at det er viktig å ikke gi opp vektkontroll og trening selv om man bruker medisiner. Kombinasjonen av passivitet, overvekt, røyking og AP er ganske skummel. Løsningen er da ikke å fjerne AP og dermed bli sykere, men å forsøke å justere de andre tre faktorene som best man kan.

Hva er AP???

Anonymous poster hash: dbe7f...006

Skrevet

Hva er AP???

Anonymous poster hash: dbe7f...006

AP er en forkortelse for antipsykotisk medisin, dvs. medisiner som risperdal, zyprexa, zeldox, abilify, seroquel m.fl.

Skrevet

Blir så forbanna provosert når folk sier "Slutt å skyld på medisinene". Omtrent alle jeg kjenner og vet om på dagsenteret er overvektige, og det er pga medisinene. Før de begynte med det da var de tynne, så da har det ikke med hva man spiser å gjøre. Jeg veide femten kilo mindre og spiste like mye som nå uten medisiner, få det inn i huet. Medisiner gjør noe med kroppen, det gjør til at man legger på seg. 

Ja jeg skulle ønske jeg klarte meg uten medisiner, og de har mange bivirkninger også. Forstoppelse er verst hos meg, det ødelegger mye for meg. Og svimmelhet er heller ikke noe gøy, må jeg heller velge å bli tynn og syk? Å få gå på do når jeg er syk?

Spis 2 ss linfrø hver dag i vann så ordner forstoppelsen seg. Snakk med legen om du kan bruke andre medisiner med lik virkning med som ikke gir vektøkning. Hvis du ikke greier å slanke deg må du bare akseptere overvekten. Slik er det.

Skrevet

Helt enig med deg Stjernestøv. Da jeg slutta med medisiner så raste jeg ned i vekt uten å gjøre særlig mye for det. Gikk ned 30 kg på ca 8 måneder. Jeg fikk bedre selvbilde og det var herlig. Men dessverre måtte jeg begynne på igjen. Og tro meg, kroppen min blir helt annerledes av medisiner. Oppblåst og pløse. Jeg har alltid vært naturlig slank og spist nesten hva jeg ville. Det kan jeg IKKE på medisiner. Metabolismen forandrer seg, insulinet blir påvirket og når sulten kommer så føles det som om en ikke har spist på en uke. Jeg gikk opp igjen etter at jeg begynte med medisiner igjen. Har flere ganger prøvd å slanke meg på AP Men det er MYE vanskeligere enn uten AP!

Så jeg forstår deg. De som ikke har vært i samme situasjon kan ikke forstå det.

Anonymous poster hash: c3a48...cc7

Enig!
stjernestøv
Skrevet

Men den kommentaren kom jo ikke på det du skrev om medisinenes bivirkninger. Den kom da du skrev at du ikke kan gjøre noe fra eller til nå, fordi det er så mye is og grillmat om sommeren.

Det er mange faktorer som påvirker om man går opp eller ned i vekt. Gener, alder, aktivitet, forbrenning, ytre påvirkning (som medisinbruk), kosthold osv. Men det blir for enkelt å si at hva man spiser, ikke har betydning. F.eks. kan man alltid gjøre situasjonen verre ved å spise masse tomme kalorier. Ved økt "sug" etter noe i munnen / magen, enten det skyldes kjærlighetssorg, graviditet, hormonfeil eller medisinbruk, vil det alltid være bedre å døyve det med gulrøtter og kålrot enn med potetgull eller sjokolade.

Det er nok som frosken sier, at det er vanskeligere på medisiner. Akkurat som det er vanskeligere hvis man er bevegelseshemmet eller hyperallergisk.

Men ingen slike komplikasjoner gjør det nødvendig å spise fløteis, godterier eller saltsnacks. Det enkleste er å la være å ha det i huset - ikke kjøp det. Fyll skapet med "lovlige" alternativ, så slipper du å føle deg utsultet.

Veldig rask vektnedgang er sjelden lurt. Det ender ofte med at man går minst like mye opp igjen etterpå.

Jada, får gjøre et forsøk til. 

stjernestøv
Skrevet

Spis 2 ss linfrø hver dag i vann så ordner forstoppelsen seg. Snakk med legen om du kan bruke andre medisiner med lik virkning med som ikke gir vektøkning. Hvis du ikke greier å slanke deg må du bare akseptere overvekten. Slik er det.

Vil ikke akseptere det heller, må bare fortsette å prøve. Får prøve med linfrø igjen ja, de hjalp ikke før. Men da gikk jeg fast på avføringsmiddel. Noe an medisin får jeg ikke. 

Stikkelsbær
Skrevet (endret)

Vidunderkur mot forstoppelse: kok syltetøy av en pakke tørkede svisker, en pakke tørkede aprikoser og noen skjeer med linfrø.

Tilsett litt vann for at det skal bli passe tykt. Ta i noen sukketter eller stevia hvis du liker det søtt. Kan spises på brødskiva, eller ta en spiseskje til frokost. Smaker godt, og virker godt :).

Pleier forresten ikke lage så stor porsjon, så ble litt i tvil om det kan bli mugg på det, hvis det står for lenge.

Anbefaler derfor å lage en mindre porsjon enn det jeg skrev over her.

Endret av Stikkelsbær
stjernestøv
Skrevet

Vidunderkur mot forstoppelse: kok syltetøy av en pakke tørkede svisker, en pakke tørkede aprikoser og noen skjeer med linfrø.

Tilsett litt vann for at det skal bli passe tykt. Ta i noen sukketter eller stevia hvis du liker det søtt. Kan spises på brødskiva, eller ta en spiseskje til frokost. Smaker godt, og virker godt :).

Pleier forresten ikke lage så stor porsjon, så ble litt i tvil om det kan bli mugg på det, hvis det står for lenge.

Anbefaler derfor å lage en mindre porsjon enn det jeg skrev over her.

Takk kan jo prøve det, men prøver med linfrø først. Alle må jo gå på do. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner godt at du blir provosert når plagene dine ikke tas på alvor. Det er åpenbart at du plages. Håper du finner en lege som er villig til å ta plagene dine på alvor, har du forsøkt det?

Anonymous poster hash: 13efa...c8b

stjernestøv
Skrevet

Jeg skjønner godt at du blir provosert når plagene dine ikke tas på alvor. Det er åpenbart at du plages. Håper du finner en lege som er villig til å ta plagene dine på alvor, har du forsøkt det?

Anonymous poster hash: 13efa...c8b

Legen bare sa at man legger på seg av ap, og at man får forstoppelse også. Ikke mye hjelp i det. Han kunne ikke hjelpe meg. 

Skrevet (endret)

Bare noen innspill fra meg:

Jeg tror sannheten ligger et sted midt i mellom ytterpunktene her.

Hvis man la på seg (mye) av AP uten å spise mer, så ville jo AP løst sultkatastrofene som sees i mange land (jeg skal ikke gå inn på noen diskusjon om hva som er billigst å produsere av mat og AP) - men det kan jo ikke stemme.

Problemet består etter min mening i mange ting. Man kan bli mer passiv av AP, som fører til lavere forbrenning gjennom at man gjør færre aktiviteter. Man spiser kanskje litt større porsjoner og litt mer mellom måltidene (husk på at bare 200 kcal ekstra daglig gjennom et år utgjør nesten 15 kg vektøkning). Tror det mye er her det ligger.

Inntar du 150 kcal mer pr dag og forbrenner 150 kcal mindre (f.eks ved å hoppe over trening hver tredje dag) så legger du på deg 22 kg i løpet av et år.

Endret av issomethingwrong
Skrevet

Takk kan jo prøve det, men prøver med linfrø først. Alle må jo gå på do.

Du kan velge mellom hele linfrø eller hakkede. Hele linfrø gir ingen kalorier mens hakkede linfrø inneholder omega tre og andre nyttige næringstoffer. Ha dem oppi et halvt glass vann. Drikk gjerne mer vann hvis du greier det. Ellers så kan du jo lese om mettende slankemat på nettet. Svisker kan også hjelpe mot forstoppelse og samtidig være sunn snacks.

stjernestøv
Skrevet

Bare noen innspill fra meg:

Jeg tror sannheten ligger et sted midt i mellom ytterpunktene her.

Hvis man la på seg (mye) av AP uten å spise mer, så ville jo AP løst sultkatastrofene som sees i mange land (jeg skal ikke gå inn på noen diskusjon om hva som er billigst å produsere av mat og AP) - men det kan jo ikke stemme.

Problemet består etter min mening i mange ting. Man kan bli mer passiv av AP, som fører til lavere forbrenning gjennom at man gjør færre aktiviteter. Man spiser kanskje litt større porsjoner og litt mer mellom måltidene (husk på at bare 200 kcal ekstra daglig gjennom et år utgjør nesten 15 kg vektøkning). Tror det mye er her det ligger.

Inntar du 150 kcal mer pr dag og forbrenner 150 kcal mindre (f.eks ved å hoppe over trening hver tredje dag) så legger du på deg 22 kg i løpet av et år.

Jada. Men man går opp i vekt av AP, selv om du tror det eller ikke!!!

stjernestøv
Skrevet

Du kan velge mellom hele linfrø eller hakkede. Hele linfrø gir ingen kalorier mens hakkede linfrø inneholder omega tre og andre nyttige næringstoffer. Ha dem oppi et halvt glass vann. Drikk gjerne mer vann hvis du greier det. Ellers så kan du jo lese om mettende slankemat på nettet. Svisker kan også hjelpe mot forstoppelse og samtidig være sunn snacks.

Har lagt linfrø i vann nå som jeg skal drikke i kveld, håper det hjelper. 

Skrevet

Jada. Men man går opp i vekt av AP, selv om du tror det eller ikke!!!

Jeg vet meget godt at man gjør det (har selv blitt feit) - men jeg tror det i stor grad skyldes årsaker man kan kontrollere ved å tvinge seg selv til det. Men lett er det ikke.

stjernestøv
Skrevet

Jeg vet meget godt at man gjør det (har selv blitt feit) - men jeg tror det i stor grad skyldes årsaker man kan kontrollere ved å tvinge seg selv til det. Men lett er det ikke.

Nei lett er det ikke, og når man sliter psykisk fra før blir det enda vanskeligere. Uff a meg. 

Skrevet

Har lagt linfrø i vann nå som jeg skal drikke i kveld, håper det hjelper.

De trenger ikke svelle først har jeg lest. Du kan også spise dem med der samme. Jeg bruker en skje og drikker vannet.

stjernestøv
Skrevet

De trenger ikke svelle først har jeg lest. Du kan også spise dem med der samme. Jeg bruker en skje og drikker vannet.

Men det er jo ekkelt å svelge dem tørre? De glir fortere ned når de har ligget i vann, det hjalp i dag tidlig. Håper det hjelper fremover også, ellers blir jeg gal. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...