Gå til innhold

Kan de maniske ta seg sammen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi andre får høre at vi skal ta oss sammen. At vi velger selv. At vi har en vilje. Men har ikke maniske personer også det?

Selv tar jeg meg sammen hver dag. Jeg bruker viljen for å gjøre det jeg skal. Men på enkelte områder får jeg det ikke til. Hvordan kan andre vite om dette bare går på viljen, mens jeg har forstått at de som er maniske ikke kan gjøre noe med det?

Anonymous poster hash: 32919...d53

Skrevet

For det første så mener jeg at det er mest hensiktsmessig å se på grader av mulighet til å ta oss sammen, mer enn at alt handler om det .

For det andre, så gir det liten mening å snakke om å ta seg sammen dersom ens egen logikk ikke fører til at en er enig i målsettingen det er snakk om. Ved mani så vil det ofte foreligge realitetsbrist, urealistiske forestillinger osv. Dersom en selv har klokketro på sin nye forretningside, så gir det liten mening i å be vedkommende om å ikke tro på sin egen overbevisning. Tilsvarende dersom det er snakk om en paranoid vrangforestilling; hvis en mener at en blir overvåket og dersom mener det er nødvendig å ta forholdsregler i forhold til det, så gir det ikke mening å be folk om å slutte å ha vrangforestillingen eller la være å ta forholdsregler de anser som helt nødvendige.

De færreste klarer til enhver tid å handle mest mulig hensiktsmessig ("ta seg sammen hele tiden"), men de aller fleste vil være i stand til å motivere seg selv til å ta gode valg og handle i samsvar med disse valgene i det minste delvis. Selv om vi ikke klarer å være "perfekte", er det viktig å ikke kaste babyen ut med badevannet.

heissenberg
Skrevet

Ber du noen ta seg sammen så betyr det at du tror/beskylder personen for hovedsakelig å bare har "vondt i vilja" og ikke "manglende evne", og derfor bør utføre handlingen du ønsker personen skal utføre

Men inntil noen kan fortelle meg hvordan man kan gi folk mer "vilje" så blir det bare et svada uttrykk som indikerer en ovenfra og ned holdning uten noen reell substans/nytteverdi

Svadapredikanter bør ta seg sammen, vel

AnonymBruker
Skrevet

Vi andre får høre at vi skal ta oss sammen. At vi velger selv. At vi har en vilje. Men har ikke maniske personer også det?

Selv tar jeg meg sammen hver dag. Jeg bruker viljen for å gjøre det jeg skal. Men på enkelte områder får jeg det ikke til. Hvordan kan andre vite om dette bare går på viljen, mens jeg har forstått at de som er maniske ikke kan gjøre noe med det?

men men

Anonymous poster hash: bb1e8...a00

AnonymBruker
Skrevet

Ber du noen ta seg sammen så betyr det at du tror/beskylder personen for hovedsakelig å bare har "vondt i vilja" og ikke "manglende evne", og derfor bør utføre handlingen du ønsker personen skal utføre

Men inntil noen kan fortelle meg hvordan man kan gi folk mer "vilje" så blir det bare et svada uttrykk som indikerer en ovenfra og ned holdning uten noen reell substans/nytteverdi

Svadapredikanter bør ta seg sammen, vel

Alle bør ta seg sammen, vel.

Anonymous poster hash: 2c7a2...ebb

Skrevet

Det er ikke mulig å "ta seg sammen", siden universet styres av fysikkens lover og regler, og vi bare er partikler i bevegelse og ikke har fri vilje.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke mulig å "ta seg sammen", siden universet styres av fysikkens lover og regler, og vi bare er partikler i bevegelse og ikke har fri vilje.

Hva er det som bestemmer hvem er er energiske og hvem som er late?

Skrevet

Hva er det som bestemmer hvem er er energiske og hvem som er late?

Det er et komplisert regnestykke.

AnonymBruker
Skrevet

Det er et komplisert regnestykke.

Har du en formel?

Skrevet

Har du en formel?

Nei...

stjernestøv
Skrevet

Tror ikke maniske kan ta seg sammen, det er bare alle oss andre det som må ta seg sammen. 

Skrevet

Jeg har vært skikkelig manisk!

Hvis jeg kunne tatt meg sammen hadde jeg ikke havnet i reimer på sykehuset gjentatte ganger uten å huske det fordi jeg var så voldelig

Skrevet

Jeg hadde heller ikke brukt titusenvis av kr på sex eller løpt rundt på gata og slåss med fremmede eller ropt jeg hadde så og så mye penger, kan noen skaffe meg et våpen så jeg kan skyte meg når jeg følte meg avvist av gigoloen

Skrevet

Eller fortalt hele byen at jeg hadde en gigolo

Ja ikke at jeg innså at han var det

Skrevet (endret)

Ved mange lidelser (f.eks angst) så har man en fornuft som på en måte er "uenig" med sykdommen. Det er vel det som kalles egodystone tilstander. Da kan man ta seg sammen.

Ved andre lidelser (f.eks noen personlighetsforstyrrelser og til en viss grad stemningslidelser) så har man ikke det. Da oppleves det fullstendig normalt å gjøre som man gjør (egosyntone tilstander). Da er det ikke bare å ta seg sammen, for man kan vanskelig mobilisere en fornuft som er "enig" med sykdommen til å ta seg sammen. Da må man i terapi forandre sitt syn på ting før man kan "ta seg sammen".

F.eks: Jeg er feit selv om jeg veier 48 kg. Jeg er Gud, jeg trenger ikke gjøre som du sier. Jeg er skyld i alt galt som skjer i verden, så verden er et bedre sted uten meg.

Tror jeg..

Endret av issomethingwrong
AnonymBruker
Skrevet

Ved mange lidelser (f.eks angst) så har man en fornuft som på en måte er "uenig" med sykdommen. Det er vel det som kalles egodystone tilstander. Da kan man ta seg sammen.

Feil. Det er ikke bare å "ta seg sammen" hvis man lider av, f.eks., panikkangst.

Anonymous poster hash: e3caa...e58

Skrevet (endret)

Feil. Det er ikke bare å "ta seg sammen" hvis man lider av, f.eks., panikkangst.

Det er ikke "bare" å ta seg sammen, men ved panikkangst har man en fornuft som sier at "dette er egentlig ikke farlig".

Jeg har "tatt meg sammen" ved panikkanfall. Jeg tenkte at dette egentlig ikke er mer skadelig for meg enn når jeg jogger en tur (det er jo det samme som skjer i kroppen). Med litt øvelse går det an.

Det betyr ikke at å ha panikkangst er direkte behagelig. Det er et helvete, men det er ikke farlig.

Endret av issomethingwrong
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke "bare" å ta seg sammen, men ved panikkangst har man en fornuft som sier at "dette er egentlig ikke farlig".

Jeg har "tatt meg sammen" ved panikkanfall. Jeg tenkte at dette egentlig ikke er mer skadelig for meg enn når jeg jogger en tur (det er jo det samme som skjer i kroppen). Med litt øvelse går det an.

Det betyr ikke at å ha panikkangst er direkte behagelig. Det er et helvete, men det er ikke farlig.

Hvem er sagt det er farlig? Poenget er at du bruker all energi på å stå i mot, blir helt fjern og rar og får ikke gjort noe annet (f.eks. jobbe). Og jeg måtte bruke et par dager i sengen etterpå for å "ta meg inn" igjen etter er slikt anfall.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært skikkelig manisk!

Hvis jeg kunne tatt meg sammen hadde jeg ikke havnet i reimer på sykehuset gjentatte ganger uten å huske det fordi jeg var så voldelig

Det er mennesker med andre lidelser også som er blitt lagt i reimer. Jeg tror deg, men reagerer på mange av disse kunstige skillene som er laget mellom diagnoser. Jeg har inntrykk av at de med BP er fratatt all skyld i lidelsen mens de med eupf har all skyld. Jeg strekker det kanskje litt ut på kanten nå, men det jeg vil frem til er at det er mange lidelser som ikke bare er styrt med viljen. Samtidig er det også så mye som påvirker viljen.

Jeg lurer på om det finnes dokumentasjon på hva som kan styres med viljen, og hva vi ikke kan kontrollere ved forskjellige lidelser.

Skrevet

Det er mennesker med andre lidelser også som er blitt lagt i reimer. Jeg tror deg, men reagerer på mange av disse kunstige skillene som er laget mellom diagnoser. Jeg har inntrykk av at de med BP er fratatt all skyld i lidelsen mens de med eupf har all skyld. Jeg strekker det kanskje litt ut på kanten nå, men det jeg vil frem til er at det er mange lidelser som ikke bare er styrt med viljen. Samtidig er det også så mye som påvirker viljen.

Jeg lurer på om det finnes dokumentasjon på hva som kan styres med viljen, og hva vi ikke kan kontrollere ved forskjellige lidelser.

Er bare å se på hva som er forskjell i behandlingen ved eupf og mani

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...