Gå til innhold

Destruktiv "terapi"?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan vet en når terapi er destruktiv og ikke konstruktiv for en?

Anonymous poster hash: 01f31...609

Skrevet

Har vel med utbytte over et visst tidsperspektiv å gjøre. Kanskje opp mot ett år?

Syns man skal være forsiktig med å la behandleren avgjøre nytteverdien, men på en annen side er det mange typer problematikk som vanskeliggjør det å forstå situasjonen godt nok.

Det er innviklet... men "prøv og feil" er vel tommelfingerregel #1 på veldig mange områder av livet.

AnonymBruker
Skrevet

Har vel med utbytte over et visst tidsperspektiv å gjøre. Kanskje opp mot ett år?

Syns man skal være forsiktig med å la behandleren avgjøre nytteverdien, men på en annen side er det mange typer problematikk som vanskeliggjør det å forstå situasjonen godt nok.

Det er innviklet... men "prøv og feil" er vel tommelfingerregel #1 på veldig mange områder av livet.

Ja det er nok komplisert som du sier. Jeg føler jeg lar behandler definere hva som er riktig for meg. Dvs gruppe og individualterapi. Men føler at etter snart tre år er det ikke så mye bedre. Gruppe er uhyre vanskelig. Må fremdeles gå ut av gruppa med jevne melommrom. Da drar jeg hjem, helt ute av meg. Funksjonsnivå mitt har sunket. Dette går utover samlivet. Vet ikke jeg. Er rimelig fortvilet.

Anonymous poster hash: a0c73...025

Skrevet

Det der hadde ikke jeg hatt troa på, for å si det sånn. Men det kan jo hende det funker selv om verken du eller jeg skjønner det. Kan du ikke spørre behandleren eller teamet om hvorfor behandlingen funker, og hva du har fått ut av disse 3 år?

AnonymBruker
Skrevet

Det der hadde ikke jeg hatt troa på, for å si det sånn. Men det kan jo hende det funker selv om verken du eller jeg skjønner det. Kan du ikke spørre behandleren eller teamet om hvorfor behandlingen funker, og hva du har fått ut av disse 3 år?

Jo, kan jo diskutere det med hn. Vet det på sett og vis har lært meg noe og kanskje gitt meg noe, men ikke så mye dessverre. Burde vel vært litt mer etter tre år. Gått individuelt i 6 år forut med fremskritt. Men gruppa stjeler så mye krefter at jeg vet ikke hvor bra det er. Jeg har på en del områder blitt mye mer passiv og sliten. Resignert på en måte kan du si.

AnonymBruker
Skrevet

Jo, kan jo diskutere det med hn. Vet det på sett og vis har lært meg noe og kanskje gitt meg noe, men ikke så mye dessverre. Burde vel vært litt mer etter tre år. Gått individuelt i 6 år forut med fremskritt. Men gruppa stjeler så mye krefter at jeg vet ikke hvor bra det er. Jeg har på en del områder blitt mye mer passiv og sliten. Resignert på en måte kan du si.

Kan hende det på en måte funker uten at jeg helt ser det selv. Men det suger fremdeles alt jeg har av positiv energi ut av meg.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja det er nok komplisert som du sier. Jeg føler jeg lar behandler definere hva som er riktig for meg. Dvs gruppe og individualterapi. Men føler at etter snart tre år er det ikke så mye bedre. Gruppe er uhyre vanskelig. Må fremdeles gå ut av gruppa med jevne melommrom. Da drar jeg hjem, helt ute av meg. Funksjonsnivå mitt har sunket. Dette går utover samlivet. Vet ikke jeg. Er rimelig fortvilet.

Med denne erfaringen bør nok behandlingsvalget evalueres på nytt.

Skrevet

Kan hende det på en måte funker uten at jeg helt ser det selv. Men det suger fremdeles alt jeg har av positiv energi ut av meg.

Hva slags gruppeterapi er dette?

Skrevet (endret)

Jeg ble verre. Vil faktisk si betraktelig verre. Fikk ingen svar, diagnose eller noe annet. Når vi skulle avslutte "behandlingen" spurte jeg om hva de mente var behandlingen. Jeg hadde bare gått og fortalt om hva som hadde vært vondt og vanskelig siden forrige konsultasjon. Dette svarte psykologen at var behandlingen. Ingen teknikker for å mestre plagene. Ingenting. Jeg ble sjokkert og enda verre. Nesten 17 konsultasjoner uti det, og jeg fikk det bare verre. Så psykiateren én gang.

Neste gang gikk jeg privat. Det viste seg å bli de best anvendte pengene jeg har brukt i mitt liv.

Endret av Janus30
AnonymBruker
Skrevet

Hvem var du hos privat Janus og m hvilke problemstillinger?

Ser etter en god privat psykolog, etter mange dårlige erfaringer.

Anonymous poster hash: 111f5...7bc
AnonymBruker
Skrevet

Med denne erfaringen bør nok behandlingsvalget evalueres på nytt.

Takk for svar!

Ja. Men jeg vet ikke om det går, behandler er overbevist om at det er det rette. Kan jeg kreve en ny evaluering og hvordan gjøres det?

Nå har jeg ikke vært i gruppe på to uker. Vet ikke om det er tilfeldig men jeg føler meg bedre.

AnonymBruker
Skrevet

Hva slags gruppeterapi er dette?

Det er Dagbehandlingsnettverket.

Skrevet

Hvem var du hos privat Janus og m hvilke problemstillinger?

Ser etter en god privat psykolog, etter mange dårlige erfaringer.

Anonymous poster hash: 111f5...7bc

Jeg ble henvist pga depresjon og mulig bipolar lidelse. Fastlegen mistenke type 2, psykologen sa det var en diagnose han ikke forholdt seg til. Gikk til Psykia etter godt og vel 9 bortkastede måneder.
Skrevet

Vi hadde noen år et tilbud tilsluttet Dagbehandlingsnettverkte hos oss. Jeg tror det var svært interessant for behandlerne, men jeg hadde ikke inntrykk av at det hjalp pasientene -snarere tvert imot.

Skrevet

www.dagbeandligsnettverket.no  de driver hjelp bare med personlighetsforstyrrelser. Splittede personligheter, eller multiple.

Vi som er deprimerte eller maniske  trenger ikke hjelp fra disse, med mindre en psykiater mener vi har feil diagnose.

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde noen år et tilbud tilsluttet Dagbehandlingsnettverkte hos oss. Jeg tror det var svært interessant for behandlerne, men jeg hadde ikke inntrykk av at det hjalp pasientene -snarere tvert imot.

Det var nettopp det jeg var redd for. Vil slutte men da står jeg helt uten tilbud :(

Skrevet

Det er Dagbehandlingsnettverket.

Jeg tror ikke det er tilfeldig at du kjenner deg bedre etter 14dagers "fri". Ta dette opp med den aktuelle, ikke kast bort mer tid. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke det er tilfeldig at du kjenner deg bedre etter 14dagers "fri". Ta dette opp med den aktuelle, ikke kast bort mer tid.

Tror ikke det er tilfeldig jeg heller. Er mye roligere nå. Og det er en stor lettelse at det er ferie nå. Men det sørgelige er at jeg da ikke kan beholde terapeuten som jeg har hatt i mange år. Dette fordi hn er tilknyttet dette Dagbehandlingsnettverket :(

Men du har rett. Jeg har kastet bort tid og må nå avslutte dette. Hn vil søke meg inn til en annen terapeut i så tilfelle har hn sagt. Men det kan bli tungt å måtte avslutte hos hn.

Jeg har ikke stått på "egne ben" på veldig mange år. Jeg vet ikke hvem jeg er uten støtte. Men nå føler jeg meg bare glad for at det er ferie.

AnonymBruker
Skrevet

Siden du kommer med anekdoter kan jeg gjøre det samme. Jeg har deltatt i gruppebehandlinggjennom dagbehandlingsnettverket flere år tilbake, Det dreide seg mye om mentaliseringsbasert terapi blandet med litt annet. Jeg er nå i full jobb samt har blitt "kvitt" de diagnosene jeg hadde og mange av de utfordringene som følger med. Jeg har også hold meg frisk lenge etter behandlingen. Mange av de jeg ble kjent med har også kommet igang med studier/jobb og har et ganske annet liv, Det var dog noen som fikk liten eller ingen bedring. De som det gikk bra med er gjerne de som har fullført behandlingen etter min mening. 

Anonymous poster hash: b5036...d8c

Skrevet

Det virker som en klar forbedring at de nå driver mentaliseringsbasert terapi.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...