Gå til innhold

Kan man sovne av stress?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et problem som jeg ikke skjønner meg på:

Når jeg er i en situasjon der jeg må prestere, f.eks på jobb, reagerer jeg noen ganger med å bli helt vanvittig søvnig.  Altså ikke "litt groggy", men sånn "kongens tale på nyttårsaften etter en halvkilo kalkun-trøtt", sånn at jeg får store problemer med å fokusere blikket fordi øyelokkene lukker seg av seg selv, kroppen blir kraftløs, og jeg får en helt akutt trang til å legge meg ned. I og med at situasjonen ikke tillater at jeg inntar horisontalen, så greier jeg å tvinge opp øynene til jeg kommer meg ut og får luft og kaffe, men det føles som om jeg gjør jobben med 3 i promille. Jeg tenkte dette kunne være en stressreaksjon, fant ingenting da jeg googlet på norsk, men fant denne artikkelen på engelsk, som jeg lurer på om beskriver det samme, om enn situasjonene er litt annerledes: 

http://www.theatlantic.com/health/archive/2013/12/why-some-people-respond-to-stress-by-falling-asleep/282422/

Er dette et kjent fenomen? Har aldri møtt noen andre som har det slik, har noen her opplevd lignende? Er det noe å gjøre noe med? Jeg har ingen stoffskifteproblemer, har ellers et normalt jevnt energinivå, og tror dette skjer uavhengig av om jeg har sovet godt eller dårlig natten før. Vanligvis reagerer jeg normalt, altså ved å heller bli mer våken og på alerten, dette skjer bare unntaksvis, men det er fryktelig upraktisk og ubehagelig når det skjer.

Anonymous poster hash: 857a2...63e
Stikkelsbær
Skrevet

Jeg har det også akkurat sånn. Nå skal det sies at det skal utrolig mye til før jeg i det hele tatt blir stresset, men når det først skjer er jeg bare nødt til å ta en time-out. Setter meg bakover eller framover, og sover faktisk et lite øyeblikk. 2-3 minutter er nok, og er igjen klar for nye påkjenninger. Syns ikke det er ubehagelig - det bare er sånn, og jeg vet jeg tåler at det stormer rundt meg når hjernen har fått en liten power-nap.

Jeg har egentlig tenkt på dette som noe positivt, og et tegn på at jeg er sterk og tåler mye  :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det også akkurat sånn. Nå skal det sies at det skal utrolig mye til før jeg i det hele tatt blir stresset, men når det først skjer er jeg bare nødt til å ta en time-out. Setter meg bakover eller framover, og sover faktisk et lite øyeblikk. 2-3 minutter er nok, og er igjen klar for nye påkjenninger. Syns ikke det er ubehagelig - det bare er sånn, og jeg vet jeg tåler at det stormer rundt meg når hjernen har fått en liten power-nap.

Jeg har egentlig tenkt på dette som noe positivt, og et tegn på at jeg er sterk og tåler mye  :)

Interessant! Har aldri tenkt på det slik, men problemet mitt er vel at dette som regel skjer når jeg er midt i noe, og absolutt ikke har mulighet til å ta 2-3 minutter power-nap, og jeg blir helt kvalm av anstrengelsen ved å holde meg våken, noe som igjen går ut over jobben. Usikker på om jeg tåler mye eller ikke, men jobben genererer en del stress, og jeg føler meg igrunn ofte stressa, så svaret er vel kanskje "ikke" :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er slik. Og jeg ser ikke positivt på at effektiviteten blir kraftig nedsatt når jeg trenger den mest. Før reagerte jeg motsatt på stress.

Anonymous poster hash: 3b0ba...7e6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er slik. Og jeg ser ikke positivt på at effektiviteten blir kraftig nedsatt når jeg trenger den mest. Før reagerte jeg motsatt på stress.

Anonymous poster hash: 3b0ba...7e6

Nettopp! Det er så rart - det er ikke "vanlig" trøtt heller, det er som å sitte i et fly der begge motorene plutselig stopper. Selv om jeg får panikk, tenker "shit, ikke nå!", og klyper meg i armen, så starter de ikke igjen. Og det skjer virkelig i de mest absurde situasjoner. Det kan hjelpe litt å spise noe, drikke kaffe og trekke frisk luft, men som regel er jeg ikke i orden igjen før jeg faktisk har sovet i tillegg. Jeg reagerer heldigvis som oftest motsatt, men det er så utrolig ekkelt å ikke ha noen kontroll på dette, for det funker virkelig dårlig i jobben. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...