umakenverdt Skrevet 24. juni 2015 Skrevet 24. juni 2015 Jeg har egentlig vært veldig skeptisk til om jeg har hatt noe depresjon, men ting ser litt lysere ut nå. Det er godt å føle at nok ikke alle hater en. Jeg merker imidlertid fremdeles at jeg har ganske store problemer med hukommelse. Ting forsvinner veldig lett, og jeg er vant til å ha ganske god hukommelse. Jeg håper jo på at dette bedrer seg, men er det noe jeg kan gjøre for å bedre det. Noen som har noen råd? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 24. juni 2015 Skrevet 24. juni 2015 Du kan fortsette å følge legens råd for depresjonsbehandling. Da vil dette også løse seg etter hvert. Er det hukommelsen som er dårligere? Er det ikke heller manglende konsentrasjonsevne? 0 Siter
umakenverdt Skrevet 24. juni 2015 Forfatter Skrevet 24. juni 2015 OK. Nja, jeg opplever at korttidshukommelsen er dårligere (?) Jeg klarer ikke ta til meg ting jeg leser uten å notere, slik jeg alltid har gjort før. Jeg har egentlig vært ganske god på å huske ting som er sagt, nå opplever jeg at denne evnen er dramatisk nedsatt. Når det er sagt så er det vel en del manglende konsentrasjonsevne i dette også. Det er frustrerende å føle at ikke hodet klarer å tenke slik det har pleid... Men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med dette. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 24. juni 2015 Skrevet 24. juni 2015 Om du googler MADRS, vil du se at konsentrasjonsvansker er en av 9-10 ulike symptomer ved depresjon. Når depresjonen letter, vil alle delsymptomer bedres, men ikke nødvendigvis i samme takt. Enkelte symptomer blir langt mildere raskt, mens andre bruker litt lengre tid. Etter hvert som din depresjon letter, vil også konsentrasjonsvanskene bli mindre. http://lvh.no/symptomer_og_sykdommer/psykiske_lidelser/psykiatrisk_undersoekelse/strukturerte_diagnostiske_skjemaer#vurdering_av_depresjon 0 Siter
umakenverdt Skrevet 24. juni 2015 Forfatter Skrevet 24. juni 2015 Jeg håper virkelig at det er slik at dette er symptomer på depresjon, og at dette er tegn på at den letter og at alle delsymptomene vil bedres (om enn i ulik takt)! Jeg er virkelig så takknemlig overfor de som har sett at det må være slik, og har hjulpet meg med dette. 2 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.