Gå til innhold

Legemiddelkombinasjon

Anbefalte innlegg

YoplaitDouble
Skrevet (endret)

Er det OK med 200-400mg Ibux en sjelden gang dagen etter en litt for fuktig kveld, om dette tas sammen med protonpumpehemmer, så sjansen for blødning minker? Tenker da på om blødningsrisikoen øker betydelig "dagen derpå" (?). Er det trygt?

Andre medisiner: Tolvon og Zoloft.

Setter pris på et svar på spørsmålet og ikke formaninger om ditt og datt :)

Endret av YoplaitDouble
Skrevet

NHD svarte meg på det i en tråd du finner nedenfor her :)

YoplaitDouble
Skrevet (endret)

NHD svarte meg på det i en tråd du finner nedenfor her :)

Ja, der fant jeg den :)

SSRI og Ibux er såvidt jeg skjønner helt problemfritt når dette bare brukes en gang i blant. Leste at blødningsrisikoen økte med noe sånt som 2x i en rapport, mens andre rapporter viste ingen sammenheng. Jeg tar alltid Somac sammen med Ibux for å være sikker. Jeg spurte forresten også på apoteket om betablokker og Ibux da jeg brukte Pranolol før. Da fikk jeg til svar at det var grunnlidelsen man tok betablokker for som egentlig skulle være faren sammen med Ibux - Men når du ikke tar denne for hjertefeil, men for angstrelaterte ting hadde det ikke noe å si. Hvorvidt dette er helt korrekt kan jeg ikke garantere.

Men, det jeg egentlig lurte på, var om det var noen stor risiko å ta Ibux dagen etter litt for mye alkohol (Nei, det er ikke en vane, men kan være nyttig en sjelden gang). Er det greit om jeg tar 40mg Somac sammen med Ibuxen "dagen derpå", eller er det farlig pga. alkoholens "skader", selv om jeg tar Somac?

Endret av YoplaitDouble
Skrevet

Ja, der fant jeg den :)

SSRI og Ibux er såvidt jeg skjønner helt problemfritt når dette bare brukes en gang i blant. Leste at blødningsrisikoen økte med noe sånt som 2x i en rapport, mens andre rapporter viste ingen sammenheng. Jeg tar alltid Somac sammen med Ibux for å være sikker. Jeg spurte forresten også på apoteket om betablokker og Ibux da jeg brukte Pranolol før. Da fikk jeg til svar at det var grunnlidelsen man tok betablokker for som egentlig skulle være faren sammen med Ibux - Men når du ikke tar denne for hjertefeil, men for angstrelaterte ting hadde det ikke noe å si. Hvorvidt dette er helt korrekt kan jeg ikke garantere.

Men, det jeg egentlig lurte på, var om det var noen stor risiko å ta Ibux dagen etter litt for mye alkohol (Nei, det er ikke en vane, men kan være nyttig en sjelden gang). Er det greit om jeg tar 40mg Somac sammen med Ibuxen "dagen derpå", eller er det farlig pga. alkoholens "skader", selv om jeg tar Somac?

Jeg skjønner jo at du bare drikker på fest da :)

Personlig bruker jeg ingenting mot fyllesyke når jeg en sjelden gang har det. Synes egentlig at en liter vann og en Big Tasty fra McD og en god tur på dass fungerer like greit (sikkert ikke så sunt det heller men).

Tror hvis du ellers føler deg frisk, at du egentlig kan droppe Somac sammen med Ibux hvis du bare bruker det en gang iblant (f.eks ved hangover). Det er jo snakk om blødningsfare på sikt hvis man får skader på magesekken. Det er iblant innebygget protonpumpehemmer i NSAIDS (kombinasjonspreparat) men det er jo for de som omtrent må bruke det som fast medisin.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...