Gå til innhold

Brudd på barnekonvensjonen

Anbefalte innlegg

Madelenemie

Hei!

Det er leit at Norge bryter paragraf 37a i FNs barnekonvensjon.

Ikke dømme barn til livsvarig eller dødsstraff.

Glad saken om den 15 år gamle jenta som drepte sosionomen nå mest sannsynlig kommer til høyesterett. Håper riktig advokat tar saken, da de formildende omstendigheter er forbigått.

Denne jenta som er psykisk terrorisert av sin mor, gjennom år i barndommen, som ikke har fått hjelpen hun trengte som liten, er suicidal, svært psykisk syk, det er så trist at man skal dømme barn til i prinsippet livsvarig, signalisere håpløsheten samfunnet mener hun er, det er et dårlig utgangspunkt for å hjelpe, behandle, motivere, gi en ny sjanse.

Jeg er lei meg, men glad lederen for advokatfireningen yvonn Larsen, Også ser det prinsipielt gale i en slik dom.

Endret av Madelenemie
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/406373-brudd-p%C3%A5-barnekonvensjonen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

19

• NEC1234

12

• Madelenemie

4

• heisenberg

4

heissenberg

Har hun blitt dømt til livsvarig fengsel ? Trodde hun noen år også skal man vurdere om det er trygt å slippe henne ut da eller om hun vil drepe flere og derfor må holdes unna samfunnet

Mener du at etter X år så skal hun få lov til å slippe ut selv om hun vil drepe flere mennesker, for eksempel deg ? Fordi FN sier det ?

Hun er ikke dømt til livsvarig fengsel. Hun er dømt til ni års forvaring, med minstetid på 6 år. Det betyr i prinsippet at hun kan komme ut om 6 år. Hun kan også måtte sitte lenger, men absolutt ikke alle med forvaringsdommer sitter livet ut. Jeg vet ikke om forvaring eller fengselsstraff er det beste for denne jenta, men fengselsstraff synes jeg absolutt er innenfor når hun er dømt for overlagt drap. Jeg synes også opplegget rundt henne i Ungdomsfengselet høres bra og omfattende ut. 

Jeg er aller mest opptatt av at innholdet i hverdagene hennes under soningen, skal bidra til at hun blir i stand til å klare seg som voksen ute i samfunnet.  Heldigvis så er det visstnok meningen at hun skal bli i Bergen i det minste i tre år til, før det er aktuelt med overføring til Bredtvedt. Jeg er bekymret for at fengselsvesenet pga knappe ressurser skal ende opp med ren oppbevaring av henne, for i så fall så kan vel dette i verste fall medføre livsvarig innesperring :-(

Madelenemie

Hun er ikke dømt til livsvarig fengsel. Hun er dømt til ni års forvaring, med minstetid på 6 år. Det betyr i prinsippet at hun kan komme ut om 6 år. Hun kan også måtte sitte lenger, men absolutt ikke alle med forvaringsdommer sitter livet ut. Jeg vet ikke om forvaring eller fengselsstraff er det beste for denne jenta, men fengselsstraff synes jeg absolutt er innenfor når hun er dømt for overlagt drap. Jeg synes også opplegget rundt henne i Ungdomsfengselet høres bra og omfattende ut.

Hei!

I praksis medfører forvarings straffer mulighet for fengsel i opp til livstid. De kan forlenges med stadige 5 år... Så i praksis betyr forvaring, fengsel på

Ubestemt tid. Å dømme et barn til dette, et mishandlet barn, er for meg fullstendig ubegripelig, og jeg er helt enig med advokatforeningens leder , det må finnes andre måter å skjerme samfunnet. Og ikke minst ikke sende de signalene som er blitt sendt til denne jenta fra hun var bare 12 år, at du er håpløs.

Hun er et barn, hun skal bli gitt rammer, regler, irettesettelser, konsekvenser og mye håp,

Håp om at vi som voksne rundt henne ikke har gitt opp!

Jeg kan legge ut bedre begrunnelse senere...

Har dårlig net nå,

Derfor protesterer advokatforeningen, de ser problemene som oppstår ved å dømme barn til slike straffer, signaleffekten dette medfører, problemene knyttet til bruddene på barnekonvensjonen m.m ( mye mer)

Annonse

AnonymBruker

I praksis medfører forvarings straffer mulighet for fengsel i opp til livstid. De kan forlenges med stadige 5 år... Så i praksis betyr forvaring, fengsel på

Ubestemt tid. 

Forvaring er vel brukt for å verne samfunnet mot mennesker som er så farlige at andres liv er i fare? Uansett hva begrunnelsen måtte være for at vedkommende er ansett for en trussel, så bør samfunnet ikke ha farlige mennesker vandrende rundt. Selvsagt bør tiden vedkommende sitter i forvaring brukes til å forsøke å "helbrede" dette syke og farlige mennesket.

Innleggene dine viser lite, eller ingen forståelse for drapsofferet og den sorg som er påført hennes familie. For meg er det viktig at de blir ivaretatt.

Anonymous poster hash: 3d931...5ab

Vi kan jo innføre to nye tyder for straffereaksjoner:

1) Når man skal sone for ideologisk massemord, så må man ikke oppleve isolasjon, selv om den dømte bruker all sin fritid på å føre "kampen" videre fra cella.

2) Vi må ha en form for straff som gjør at selv om man skal ha muligheten til å se an hvordan den dømte utvikler seg mtp. fremtidige mord, så må en ikke ta fra vedkommende håpet. En må ikke miste håpet! For selv om man er rikskjent morder, så er det helt naturlig å ha håp om å få et helt normalt liv, med familie, villa og hund!

For alt kan skje i gjettegryten Norge.

Hei!

Det er leit at Norge bryter paragraf 37a i FNs barnekonvensjon.

Ikke dømme barn til livsvarig eller dødsstraff.

Glad saken om den 15 år gamle jenta som drepte sosionomen nå mest sannsynlig kommer til høyesterett. Håper riktig advokat tar saken, da de formildende omstendigheter er forbigått.

Denne jenta som er psykisk terrorisert av sin mor, gjennom år i barndommen, som ikke har fått hjelpen hun trengte som liten, er suicidal, svært psykisk syk, det er så trist at man skal dømme barn til i prinsippet livsvarig, signalisere håpløsheten samfunnet mener hun er, det er et dårlig utgangspunkt for å hjelpe, behandle, motivere, gi en ny sjanse.

Ny sjanse så hun kan drepe igjen? Hva med offeret? Tenker du i det hele tatt på det?

Ny sjanse så hun kan drepe igjen? Hva med offeret? Tenker du i det hele tatt på det?

Hun tenker på jenta, som ikke har gitt opp håpet om studier, kjæreste og full jackpot. Og bare vi nører oppunder, og bruker noen få ubetydelige milliarder, så kan det hende at hun får oppleve fantastisk kasting av erteposer på et dagsenter.

AnonymBruker

Hei!

Ubestemt tid. Å dømme et barn til dette, et mishandlet barn, er for meg fullstendig ubegripelig, og jeg er helt enig med advokatforeningens leder , det må finnes andre måter å skjerme samfunnet. Og ikke minst ikke sende de signalene som er blitt sendt til denne jenta fra hun var bare 12 år, at du er håpløs.

Hun er et barn, hun skal bli gitt rammer, regler, irettesettelser, konsekvenser og mye håp,

Håp om at vi som voksne rundt henne ikke har gitt opp!

Jeg kan legge ut bedre begrunnelse senere...

Har dårlig net nå,

Derfor protesterer advokatforeningen, de ser problemene som oppstår ved å dømme barn til slike straffer, signaleffekten dette medfører, problemene knyttet til bruddene på barnekonvensjonen m.m ( mye mer)

I praksis kan hun komme ut om 6 år. Hun har 9 voksne i fengselet og en psykolog i 20 % stilling som skal jobbe med henne. Hvis det hadde vært meg som var så syk ville jeg at staten skulle ha gitt meg forvaring, slik at jeg var helt sikker på at jeg ikke slapp ut igjen før alle var sikre på at jeg ikke myrdet noen flere. Jeg ville absolutt at noen skulle beskytte meg fra meg selv. Verre enn å ha ett mord med seg resten av livet, må det være å ha to. Hvis jeg hadde fått en tidsbestemt fengselsstraff kunne jeg risikert å slippe ut før jeg var ordentlig i stand til å klare meg uten å være voldelig.

Anonymous poster hash: a84ef...653

Annonse

Psykolog som har henne som 20% stilling?

... det kan vi jo tilby til alle fengslede narkomane, og. Det skulle bare mangle, mener jeg.

Dyrt, men på den lyse siden: en hel dynge med arbeidsplasser. Heldigvis har vi mange naboland vi kan importere arbeidstagere fra.

AnonymBruker

Hei!

Jeg poengterer alvoret ved at Norge bryter FNs barnekonvensjon paragraf 37a!

Det går ikke upåaktet hen i fagkretser.

Hvordan brytes den da?

Hun er ikke dømt til dødsstraff.

Hun er ikke dømt til livsvarig fengsel.

AnonymBruker

Vi har en kriminell lavalder på 15 år i Norge. Det kan man like eller ikke like (jeg synes den gjerne kunne vært 18 år), men når vi nå har denne grensen, er det naturlig at den brukes ved noe så alvorlig som overlagt drap. Man har også tatt hensyn til jentas bakgrunn, såvidt jeg kan se. En voksen ville nok fått en lengre forvaringsstraff enn hun har fått, om han/hun hadde begått tilsvarende kriminalitet og hadde en så voldelig framferd. Jeg vil tro forvaringsstraffen her både er brukes for å beskytte samfunnet og for å beskytte henne (hun bør beskyttes mot seg selv til hun er klar til å gå ut i samfunnet igjen). Så må man sette inn ressurser på å gi henne omfattende hjelp, noe jeg synes det høres ut som om det faktisk blir gjort.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...