Gå til innhold

AAP og ferie, utbetaling?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Skal ta ut to ukers ferie nå. Går på AAP og er ute i Arbeidspraksis (er det det det heter?). Da går jeg ut fra at jeg skal krysse av på meldekortet at jeg har ferie. Vil jeg få utbetaling for de dagene jeg har ferie eller blir jeg trukket for dette?

Anonymous poster hash: e95b2...4c9
stjernestøv
Skrevet

Hei!

Skal ta ut to ukers ferie nå. Går på AAP og er ute i Arbeidspraksis (er det det det heter?). Da går jeg ut fra at jeg skal krysse av på meldekortet at jeg har ferie. Vil jeg få utbetaling for de dagene jeg har ferie eller blir jeg trukket for dette?

Anonymous poster hash: e95b2...4c9

Du må krysse av som vanlig ellers får du ikke penger. 

Skrevet

Du må krysse av som vanlig ellers får du ikke penger. 

Altså krysse av på at jeg har vært på jobben selv om jeg ikke har vært der? Er det helt etter boka da? Skjønner meg ikke på meldekortene.

Skrevet

Ring saksbehandleren din og hør. Man skal krysse "feil" dersom man har avtalt med NAV at man skal ha ferie. Det er sånn systemet er. I ditt tilfelle skal du nok krysse av at du har vært på jobb.

Skrevet

Ring saksbehandleren din og hør. Man skal krysse "feil" dersom man har avtalt med NAV at man skal ha ferie. Det er sånn systemet er. I ditt tilfelle skal du nok krysse av at du har vært på jobb.

Skal gjøre det. Meldekortene til nav er et rart system. Har fått beskjed om å ikke krysse av at jeg er syk, selv om jeg er syk. Jeg skal bare klikke nei på at jeg er syk, og bare ikke krysse av de dagene jeg har vært borte. Ikke lett å forstå seg på.

Skrevet

Skal gjøre det. Meldekortene til nav er et rart system. Har fått beskjed om å ikke krysse av at jeg er syk, selv om jeg er syk. Jeg skal bare klikke nei på at jeg er syk, og bare ikke krysse av de dagene jeg har vært borte. Ikke lett å forstå seg på.

Nei, det er helt håpløst. Burde ikke være så vanskelig å lage et system hvor folk kan krysse av det som faktisk stemmer.

stjernestøv
Skrevet

Altså krysse av på at jeg har vært på jobben selv om jeg ikke har vært der? Er det helt etter boka da? Skjønner meg ikke på meldekortene.

Ja, og det kommer fra ei som jobber i NAV. Min samboer går også på AAP og vil ha litt ferie. 

Skrevet

Ikke jeg heller. Det er et helt merkelig opplegg hvor man oppfordres til å "lyve". Snakk med saksbehandleren først.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du skal i hvert fall ikke krysse av for at du har vært på arbeid hvis du har vært borte. Unntaket må være dersom du har fått klar beskjed fra din kontakt på NAV. Å gi feil opplysninger kan føre mye negativt med seg.

heissenberg
Skrevet

Hvorfor skal man ha lønnet ferie? Er det siden utbetalingen ellers er så lav at en føler en fortjener å få den sponset isteden for å spare opp til den?

Skrevet

Du skal i hvert fall ikke krysse av for at du har vært på arbeid hvis du har vært borte. Unntaket må være dersom du har fått klar beskjed fra din kontakt på NAV. Å gi feil opplysninger kan føre mye negativt med seg.

Men får å gå bort fra rotet rundt meldekortet, har jeg rett på 3 ukers ferie i løpet av året, uten at jeg mister utbetaling? Hvordan er reglene på dette? Har jo regninger som må betales, og det merkes om en ikke får betaling i tre uker.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk en gang beskjed om å krysse av for å ha vært på jobb, selv om jeg ikke var på jobb. I det tilfellet var det for å unngå dobbel utbetaling. Det er ikke alltid meldekortene passer inn for alle situasjoner.

Anonymous poster hash: 5eff6...f3a

stjernestøv
Skrevet

Men får å gå bort fra rotet rundt meldekortet, har jeg rett på 3 ukers ferie i løpet av året, uten at jeg mister utbetaling? Hvordan er reglene på dette? Har jo regninger som må betales, og det merkes om en ikke får betaling i tre uker.

Du har egentlig ikke rett på ferie.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg gjentar det jeg prøvde å si: Ikke gjør noe annet enn det din NAV-kontakt ber deg gjøre.

Ikke spør meg eller andre brukere på DOL.

Blir en tatt for å ha gitt feil opplysninger til NAV, er en ille ute.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal man ha lønnet ferie? Er det siden utbetalingen ellers er så lav at en føler en fortjener å få den sponset isteden for å spare opp til den?

Det er vanlig med lønnet ferie, ihvertfall for friske folk.

Anonymous poster hash: 5e85d...10b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk en gang beskjed om å krysse av for å ha vært på jobb, selv om jeg ikke var på jobb. I det tilfellet var det for å unngå dobbel utbetaling. Det er ikke alltid meldekortene passer inn for alle situasjoner.

Det hadde neppe vært så vanskelig å hatt et alternativ som sa noe sånt som "Har hatt avtalt ferie".

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er som før har du ikke rett på noe ferie. Av en eller annen grunn er det hvis bare friske folk som trenger ferie.

Snakk med saksbehandleren din på nav. Er du heldig kan de legge det til rette. Men hvis du nå er i en praksisperiode vil jeg anta det er vanskeligere.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er som før har du ikke rett på noe ferie. Av en eller annen grunn er det hvis bare friske folk som trenger ferie.

Det sier da seg selv at syke folk ikke trenger ferie. Det skulle da bare mangle!!!  :P

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjentar det jeg prøvde å si: Ikke gjør noe annet enn det din NAV-kontakt ber deg gjøre.

Ikke spør meg eller andre brukere på DOL.

Blir en tatt for å ha gitt feil opplysninger til NAV, er en ille ute.

Jeg er enig i at hun ikke bør gjøre noe uten å høre med nav. Men enkelte ganger er det best å få svaret skriftlig.

Jeg fikk kjeftebrev engang fra nav når jeg var langt nede. Og lengre ned havnet jeg da. Jeg hadde krysset rett av på meldekortet, men det skulle jeg viss ikke gjøre. Pga resultatet ble feil. Jeg visste at noe ikke stemte og hadde gitt beskjed om det mange ganger. Nav unnskyldte seg med at kjeftebrevet var standarbrev ved feil utbetaling. Selv fikk jeg angst for meldekort til slutt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...