Gå til innhold

AAP og ferie, utbetaling?

Anbefalte innlegg

Madelenemie
Skrevet

Altså krysse av på at jeg har vært på jobben selv om jeg ikke har vært der? Er det helt etter boka da? Skjønner meg ikke på meldekortene.

Hei!

Jeg skjønte meg heller ikke på meldekortene...

Jeg måtte til slutt få praktisk hjelp av NAV.

Det kom to NAV personer hjem til meg, den ene var en LOs, hun og den andre forklarte at jeg skulle krysse av som vanlig i juleferien... Da mente jeg at jeg hadde ferie, det mener jeg fortsatt, men så måtte jeg godta det tre personer, to fra NAV og en fra bydelen sa.

De sa at meldekortene ikke skal oppfattes så bokstavelig.

Etter det fikk jeg feks alle brev fra NAV gulet ut, sånn at jeg ikke skulle henge meg opp i feil ting.

De har et system og brevene er standard brev som ikke gjelder i alle situasjoner.

Jeg skjønner det bedre i dag, men jeg slet den gangen.

Du kan forklare dette for NAV og de kjenner til problemet dette medfører for mange.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk beskjed om å krysse av for at jeg arbeidet i hele ferien, selv om jeg ikke jobbet. Dette fordi vi i min jobb har betalt ferie.

Jeg jobbet dessuten 50%, men helt ulikt hver dag (er lærer) og i perioder mye mer enn andre etc. Skulle likevel krysse av på samme antall timer hver dag....

Jeg synes hele systemet er veldig lite brukervennlig. 

Anonymous poster hash: e3fb3...b59
Skrevet

Men får å gå bort fra rotet rundt meldekortet, har jeg rett på 3 ukers ferie i løpet av året, uten at jeg mister utbetaling? Hvordan er reglene på dette? Har jo regninger som må betales, og det merkes om en ikke får betaling i tre uker.

På et sånn intro-aap-møte jeg var på så sa de at man får betalt for ferie i 5 uker. Men at det må avtales med saksbehandler.

Skrevet

Du skal i hvert fall ikke krysse av for at du har vært på arbeid hvis du har vært borte. Unntaket må være dersom du har fått klar beskjed fra din kontakt på NAV. Å gi feil opplysninger kan føre mye negativt med seg.

Det stemmer at NAV oppfordrer en til å krysse av for jobb selv om man skal ha ferie, det har jeg fra flere hold.

Etter min mening bidrar slik oppfordring til "løgn" til å undergrave respekten for hele systemet. Det burde ikke være så vanskelig å endre systemet slik at man også opprettes mulighet for å krysse av for (betalt) ferie.

Ellers selvfølgelig enig i at man bør kontakte saksbehandler ved tvil, og gjøre slik man får beskjed om.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk beskjed om å krysse av for at jeg arbeidet i hele ferien, selv om jeg ikke jobbet. Dette fordi vi i min jobb har betalt ferie.

Jeg jobbet dessuten 50%, men helt ulikt hver dag (er lærer) og i perioder mye mer enn andre etc. Skulle likevel krysse av på samme antall timer hver dag....

Jeg synes hele systemet er veldig lite brukervennlig. 

Anonymous poster hash: e3fb3...b59

Jeg måtte krysse av for at jeg var på jobb en dag i uken selv om jeg ikke var det. Det måtte jeg gjøre i et år, og det var vanskelig og slet på meg.  Systemet er lite brukervennlig når vi må lyve for at utbetalingen skal bli rett.  De burde hatt avkrystninger som passet til forskjellige situasjoner og  ikke bare de som er standard.  Hvis det hadde stått hvor mange timer jeg hadde vært på jobb, hatt inntekt eller andre ytelser så kunne jeg krysset av rett i forhold til spørsmålet. For jeg var sykemeldt i en liten stilling, og var ikke i første omgang klar over at jeg fikk utbetalt for denne dagen når jeg var sykemeldt.  Når jeg ble klar over det ga jeg beskjed flere ganger og fikk likevel kjeftebrev når de endelig forstod jeg hadde fått for mye.  Jeg var innstilt på å betale tilbake.  Men jeg var ikke forberedt på et slikt brev når jeg hadde krysset ærlig på skjema og gitt beskjed straks jeg forstod noe ikke stemte. Jeg følte de så på alle alle som hadde får feil utbetaling som svindlere, og det gikk kraftig innpå meg.

I senere tid har jeg funnet ut at jeg sannsynligvis hadde krav på mye mer.  Når jeg var sykemeldt hadde jeg krav på utbetaling i forhold til hvor mye jeg jobbet, og ikke bare den ene dagen jeg hadde fast jobb, men også det jeg hadde jobbet som vikar. Jeg skulle ikke gått ned flere tusen i måneden det året jeg var sykemeldt.  Men hva visste vel jeg. 

Anonymous poster hash: 5eff6...f3a

Skrevet

Det stemmer at NAV oppfordrer en til å krysse av for jobb selv om man skal ha ferie, det har jeg fra flere hold.

Etter min mening bidrar slik oppfordring til "løgn" til å undergrave respekten for hele systemet. Det burde ikke være så vanskelig å endre systemet slik at man også opprettes mulighet for å krysse av for (betalt) ferie.

Ellers selvfølgelig enig i at man bør kontakte saksbehandler ved tvil, og gjøre slik man får beskjed om.

De kunne bare hatt et tilleggsspørsmål på spørsmålet om man har hatt ferie. "Har du hatt avtalt ferie?"

Slik jeg forsto det på dette aap-møtet var at man skulle avtale med saksbehandler og da får man betalt for ferien, så sant man ikke skal ha mange uker med ferie da, men man får betalt for en normal mengde ferie. Men da må man altså lyve på meldekortet. Man kan jo bli forvirra av mindre.

Skrevet

De kunne bare hatt et tilleggsspørsmål på spørsmålet om man har hatt ferie. "Har du hatt avtalt ferie?"

Slik jeg forsto det på dette aap-møtet var at man skulle avtale med saksbehandler og da får man betalt for ferien, så sant man ikke skal ha mange uker med ferie da, men man får betalt for en normal mengde ferie. Men da må man altså lyve på meldekortet. Man kan jo bli forvirra av mindre.

Enig! Jeg vil tro det er titusenvis, hundretusenvis av personer som har lurt på det samme. Jeg tror det kunne tjent milioner på å gjøre skjemaene sine mer brukervennlige.

Skrevet

Enig! Jeg vil tro det er titusenvis, hundretusenvis av personer som har lurt på det samme. Jeg tror det kunne tjent milioner på å gjøre skjemaene sine mer brukervennlige.

Ja, det går nok med unødig mye tid og ressurser bare på å forklare folk hvordan de skal fylle ut meldekortet.

Madelenemie
Skrevet

Ja, det går nok med unødig mye tid og ressurser bare på å forklare folk hvordan de skal fylle ut meldekortet.

Hei!

Ja for min del ble det så komplisert at flere måtte til for å overbevise meg.

Overbevist ble jeg ikke, men jeg ga etter for deres forklaringer.

Men til meg sa de at det er spesielt mennesker med Asperger og bokstavelig forståelse som utfordres av skjemaene. Men tydeligvis gjelder det langt flere.

De sa også at de skjønte dilemmaet ved å krysse av for uriktig info , men sånn er systemet deres.

De færreste i følge dem syntes dette var komplisert.

Juleferie er feks ikke ferie i NAV systemet...

Men kommer man til sommeren endres dette plutselig ??

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...