Gå til innhold

Dissosiere/ fjerne vekk (NHD?)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter litt med å komme ut av "tåken" i dag.

Etter tre år med behandling hos psykolog, (traumerelaterte plager fra oppveksten). Så begynte vi å snakke om at jeg "fjerner vekk" i dag. Har nevnt det for ham tidligere at jeg gjør det i situasjoner der jeg blir veldig redd. Men har ikke fortalt ham før at jeg gjør det i timene (sikkert annen hver gang) siden jeg nevnte det i dag ble han selvsagt veldig intressert og ville ha samtale rundt det. Dt var på slutten av timen, så jeg hadde en kjapp oppsummering av hva som skjer, kort og enkelt. 

Jeg har "fjernet vekk" siden jeg var ung og pleier å holde det for meg selv til det går over. For det gjør det til vanlig. Men altså i dag fortalte jeg om det, at jeg mister følelsen i kroppen/blir nummen, føler meg dopet, blir fjern, svimmel, langt borte og mister ordene. Ja også blir rommet rart. Jeg pleier å bli sliten/trøtt etteråpå: Men det går altså over.

Men ikke i dag.. Jeg er helt ute, klarer ikke å fungere skikkelig.
Hva er greia og hvordan kan jeg snappe tilbake? Jeg har ikke hatt det så lenge, utenom ved alvorlige kriser i familien. Jeg får jo ikke gjort noe annet enn å ligge her å døse. (bare dette innlegget har tatt en evighet og hundre rettelser og likevel føler jeg at jeg ikke klarer å formulere meg)

Skrevet

Tror du må gjøre noe med årsaken, som jeg antar er angst. Dvs. ikke ligge å døse, i alle fall.

Skrevet

Jeg kan bare fortelle litt om hva som hjelper for meg når det blir sånn. Lærte mye om hvordan håndtere det på Modum bad, men det som ikke funket for meg rant fort ut igjen, så det husker jeg ikke så mye av. 

• kjenne kroppsgrensene. Jeg pakker meg inn i teppe eller dyne, hardt. Bruker kuledyne. Jeg vet at for noen hjelper det og klappe på kroppen, det funker ikke for meg

• Snakke til meg selv om "her og nå". Det er 2015, 30 juni, klokken er snart elleve på kvelden, jeg er hjemme i sofaen i **** vei osv, i dag har jeg gjort sånn og sånn, nå er det kveld og snart natt. Jeg kjenner sånn og sånn.

• Her-og-nå-øvelser. F.eks legge merke til og si høyt tre ting jeg ser, tre ting jeg kjenner og tre ting jeg hører, og si høyt til meg selv hvor jeg ser/kjenner/hører de og når. 

• Holde i to ulike ting, gjerne noe myjt og noe hardt. Se på de, kjenne på de, bytte hånd. 

• Se på "ankere" - ting jeg har trent på å forbinde med her og nå

Det var det jeg kom på nå. Det mest effektive for meg er det å holde to ulike ting, det virker fortest og er enklest. Har det alltid i lommen eller vesken, en liten stein og et lite, mykt kosedyr. Og er vel det jeg har trent mest på. Syntes det var vanskelig i starten, men blir lettere med trening.

Også det med innpakning funker spesiellt godt når det blir veldig ille og jeg samtidig er sliten og trenger hvile. 

Skrevet

Jeg kan bare fortelle litt om hva som hjelper for meg når det blir sånn. Lærte mye om hvordan håndtere det på Modum bad, men det som ikke funket for meg rant fort ut igjen, så det husker jeg ikke så mye av. 

• kjenne kroppsgrensene. Jeg pakker meg inn i teppe eller dyne, hardt. Bruker kuledyne. Jeg vet at for noen hjelper det og klappe på kroppen, det funker ikke for meg

• Snakke til meg selv om "her og nå". Det er 2015, 30 juni, klokken er snart elleve på kvelden, jeg er hjemme i sofaen i **** vei osv, i dag har jeg gjort sånn og sånn, nå er det kveld og snart natt. Jeg kjenner sånn og sånn.

• Her-og-nå-øvelser. F.eks legge merke til og si høyt tre ting jeg ser, tre ting jeg kjenner og tre ting jeg hører, og si høyt til meg selv hvor jeg ser/kjenner/hører de og når. 

• Holde i to ulike ting, gjerne noe myjt og noe hardt. Se på de, kjenne på de, bytte hånd. 

Det var det jeg kom på nå. Det mest effektive for meg er det å holde to ulike ting, det virker fortest og er enklest. Har det alltid i lommen eller vesken, en liten stein og et lite, mykt kosedyr. Og er vel det jeg har trent mest på. Syntes det var vanskelig i starten, men blir lettere med trening.

Også det med innpakning funker spesiellt godt når det blir veldig ille og jeg samtidig er sliten og trenger hvile. 

Noen har vært på modum ser jeg :-)

Skrevet

Noen har vært på modum ser jeg :-)

Skjønner ikke hva du snakker om.....

Skrevet

Skjønner ikke hva du snakker om.....

;-)

Skrevet

Her snakket det åpenbart om en annen ting enn det jeg trodde, så se bort i fra mitt svar over.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også lært disse teknikkene, lenge før jeg kom på modum forøvrig..)

For meg hjelper det å ha et skjell i lomma, med spisse kanter på.

Og jeg orienterer meg etter aviser etc for å bekrefte for meg selv at nåtid er nå. Akkurat det funker bra for meg.

Det er en treningssak. håper du føler deg mer ute av tåka nå <3

Anonymous poster hash: 6ebef...5c2

Skrevet

Tror du må gjøre noe med årsaken, som jeg antar er angst. Dvs. ikke ligge å døse, i alle fall.

Ha ha. Jeg må innrømme at jeg ble så skiplet av svaret at jeg lo høyt. Angst er nok en av plagene ja.

?

Skrevet (endret)

Jeg sov noen timer og følte meg litt mer til stedes etterpå. Men er fortsatt litt borte. Den klappe på kroppen tingen var forferdelig. Oppdaget at jeg føles nummen utenpå også. Rare greier. Tror jeg vil ta snarveien tilbake til å ignorere det.

Takk for svar, jeg skal teste ut en og en videre. Teit å måtte begynne å stresse med dette nå når jeg har holdt det i skjul og sjakk i over 20år.

Endret av Tusset
Skrevet

Ha ha. Jeg må innrømme at jeg ble så skiplet av svaret at jeg lo høyt. Angst er nok en av plagene ja.

De andre her sier du må pakke deg inn og klemme på kosedyr. Du får høre på det...

Skrevet

De andre her sier du må pakke deg inn og klemme på kosedyr. Du får høre på det...

Du må ikke undervurdere den legende effekten av kosedyrklemming!
Skrevet

Mer på plass igjen i dag, bare litt "smådistre" og tåkete men det kan jeg fungere med.
Rare greier, jeg har aldri opplevd det som så langvarig belastende før. Til vanlig går det over når situasjonen går over, det er jo nettopp derfor jeg har "ignorert" det. Fordi jeg vet at om litt, så går det over. (Og de gangene det ikke har gått over ganske raskt, så har det vært i kriser der det rett og slett har vært nyttig å være nummen for at kroppen skal kunne gjøre det jeg trenger å gjøre.)

Første gangene jeg husker det skjedde, tolv-tretten-årsalderen så husker jeg at det var ubehagelig, varte lenge og at jeg ble "redd/utrygg" av det. Men på et tidspunkt i ungdomstiden fikk jeg en forståelse av hva det var, at det skjedde når det ble for mye for meg å håndere følelsesmessig. Jeg har noen episoder fra barndommen jeg prøver å få redegjort for meg selv, men da slår den mekanismen hardt inn. Så jeg fortod jo sammenhengen og har dermed latt det være en ikke-sak. Og helt ærlig så bruker jeg energien på å fungere utenpå, når det først skjer blant folk. (psykologen) Men jeg klarer ikke å både fungere utenpå og snakke om det, så jeg har valgt å holde fasaden. Så jeg syntes det var skikkelig ubehagelig når litt snakking rundt fenomenet førte till at det satt i i flere timer etterpå, uten at jeg "trengte det" og rammet alt av funksjon for den dagen. *hjelper å være åpen og snakke om ting: My ass!*

Så, takk for responsen *skal* , jeg sovnet fra alt til slutt. Men jeg skal huske ett par av metodene til neste gang. 
Utrolig kjedelig å "miste kontrollen" over dette rett før ferie og ingen oppfølging hos psykolog før i midten av august. 
Må innrømme at jeg er frustrert og nesten bekymret for at det skal drive å skje uten at jeg har noen kontroll lenger.
Så om noen andre har erfaring og innspill så setter jeg pris på det altså!

AnonymBruker
Skrevet

kan man få kuledyne om man sliter med å dissosiere? er det av nav man spør da? og hva koster det? :)

Anonymous poster hash: 19e56...169

AnonymBruker
Skrevet

Man kan få det innvilget gjennom hjelpemiddelsentralen. Men etter reglene innvilges kuledyne til barn under 16 år. Men vet om voksne som også har fått det. Tror det må søkes om gjennom lege/ behandler. Det går også an å få låne kuledyne. Ellers er det ett firma i Norge som formidler kuledyner, men de er svindyre. Opptil 16000kr

Anonymous poster hash: 6ebef...5c2

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...