Gå til innhold

Typisk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg sliter veldig med ikke-språklig kommunikasjon. Jeg forstår ikke hva andre mener når de begynner med den derre "mener noe annet enn det jeg sier" og kommer med masse subtil hinting. Jeg syns det de prater om bare er usammenhengende vrøvl, men det er tydeligvis jeg som er den uintelligente...

Det er ikke det at jeg ikke danner meg bilder av det andre kommuniserer på denne "løse" måten, men jeg tror jeg danner meg helt andre bilder enn det motparten tenker. Jeg har veldig mye fantasi.

Det virker som mange mennesker blir sinte på meg, siden de tror jeg sier det og det, mens jeg ut i fra mitt hode aldri har sagt det og det. Jeg har bare sagt noe rent bokstavelig, eller tenkt på noe helt annet. Syns dette er vanskelig.

Noe annet, men kanskje relatert, er at jeg er helt grønnsak på all annen sosial kontakt enn det rent språklige og formelle. Men dette er et annet problem enn det over, fordi det handler om følelser. Jeg føler stort sett egentlig bare angst for sosial kontakt. Men jeg har lært meg å innta en rolle som fungerer til et begrenset reportoar av aktiviteter og gjøremål, men aldri noe "kameratslig" eller "intimt".

Jeg ble tidligere utredet og fikk diagnosen schizotyp lidelse. Senere fikk jeg noe annet. Sist fikk jeg flere personlighetsforstyrrelser, men ikke schizotypal personlighetsforstyrrelse.

Er ikke dette relatert til schizotyp? Jeg har ikke tenkt å bruke denne informasjonen til noe relatert til helsevesenet, fordi jeg har funnet ut at jeg har det bedre uten den pratingen. Det er mest ovenfor meg selv, hva jeg kan tenke om meg selv. Hvis jeg bare tenker jeg er helt normal, så får jeg konsekvenstankene om at jeg ikke burde mottat de sosialmedisinske tiltakene jeg er bruker av.

Anonymous poster hash: 0d94e...56a
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror andre mener jeg fremstår som friskere enn dem selv. Når jeg går tur kan det hende andre sier ting som "syk my ass".

Egentlig, er jeg syk? Det kan en jo lure på.

Tror andre har det mye verre enn meg, og fungerer dårligere. Jeg har bare parasittisk vilje. Bak stengte dører gjemmer det seg et villdyr.

Føles som jeg er en psykopat, som har narret alle... men så har folk likevel mistanker...

MEN SKULLE ØNSKE JEG HADDE NOEN Å PRATE MED. NOEN Å PRATE MED FACE-TO-FACE. MEN NÅR JEG RINGER, ETTER ET HALVT ÅR, OG LURER PÅ OM JEG KAN FÅ EN TIME, SÅ FÅR JEG RETORISK SPØRSMÅL: "MENER DU AT NOEN HER SKAL BISTÅ DEG MED ENSOMHETEN?"

Hva er hensikten, spør jeg.

JEG TRODDE HENSIKTEN MED DPS VAR AT MAN KUNNE HA NOEN Å PRATE OM VANSKELIGE TING MED, IKKE AT MAN OM OG OM IGJEN, GANG PÅ GANG PÅ GANG, SKAL FÅ RETORISKE SPØRSMÅL OM "RIKTIGHETEN" AV ENS TANKER, SAMTIDIG SOM DE HAR FREKKHETEN TIL Å KALLE DET TERAPI.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg sliter veldig med ikke-språklig kommunikasjon. Jeg forstår ikke hva andre mener når de begynner med den derre "mener noe annet enn det jeg sier" og kommer med masse subtil hinting. Jeg syns det de prater om bare er usammenhengende vrøvl, men det er tydeligvis jeg som er den uintelligente...

Det er ikke det at jeg ikke danner meg bilder av det andre kommuniserer på denne "løse" måten, men jeg tror jeg danner meg helt andre bilder enn det motparten tenker. Jeg har veldig mye fantasi.

Det virker som mange mennesker blir sinte på meg, siden de tror jeg sier det og det, mens jeg ut i fra mitt hode aldri har sagt det og det. Jeg har bare sagt noe rent bokstavelig, eller tenkt på noe helt annet. Syns dette er vanskelig.

Noe annet, men kanskje relatert, er at jeg er helt grønnsak på all annen sosial kontakt enn det rent språklige og formelle. Men dette er et annet problem enn det over, fordi det handler om følelser. Jeg føler stort sett egentlig bare angst for sosial kontakt. Men jeg har lært meg å innta en rolle som fungerer til et begrenset reportoar av aktiviteter og gjøremål, men aldri noe "kameratslig" eller "intimt".

Jeg ble tidligere utredet og fikk diagnosen schizotyp lidelse. Senere fikk jeg noe annet. Sist fikk jeg flere personlighetsforstyrrelser, men ikke schizotypal personlighetsforstyrrelse.

Er ikke dette relatert til schizotyp?

Enten det, eller schizoid eller asperger.

Anonymous poster hash: 0ce29...ea8

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Min spontane tanke når jeg leser dette: Asperger?

AnonymBruker
Skrevet

Det er neimen ikke godt å vite, dette! For derom strides de lærde.

Så man får vel bare fortsette å leve i uvissheten.

AnonymBruker
Skrevet

Det er neimen ikke godt å vite, dette! For derom strides de lærde.

Så man får vel bare fortsette å leve i uvissheten.

Spiller nok ikke så stor rolle hva man kaller det. Ikke så mye man kan gjøre uansett, vel.

Anonymous poster hash: 99d6c...f64

AnonymBruker
Skrevet

Spiller nok ikke så stor rolle hva man kaller det. Ikke så mye man kan gjøre uansett, vel.

Enig i det. Men det virker som folk (familie/slekt og personer fra lokalmiljøet) mener jeg virker friskere enn dem selv. Jeg vet ikke selv om dette stemmer, fordi jeg ikke klarer å "se" megselv.

AnonymBruker
Skrevet

Enig i det. Men det virker som folk (familie/slekt og personer fra lokalmiljøet) mener jeg virker friskere enn dem selv. Jeg vet ikke selv om dette stemmer, fordi jeg ikke klarer å "se" megselv. Anonymous poster hash: 0d94e...56a

Er det sannsynlig at du er *friskere* enn dem?

Anonymous poster hash: e7427...7ec

AnonymBruker
Skrevet

Er det sannsynlig at du er *friskere* enn dem?

Tror det. Virker som folk holder ut jævelslapen pga. moral.

AnonymBruker
Skrevet

Tror det. Virker som folk holder ut jævelslapen pga. moral.

Enten omgås du personer med svært dårlig helse, eller så er det nok snakk om vrangforestillinger.

AnonymBruker
Skrevet

Enten omgås du personer med svært dårlig helse, eller så er det nok snakk om vrangforestillinger.

Alle jeg omgås er i full jobb, men det kan jo være at de bare holder ut / fast, på en måte... mens jeg tar enkleste veien ut. Syns jeg hørte en slektning sa at det var trygdemisbruk.

AnonymBruker
Skrevet

Alle jeg omgås er i full jobb, men det kan jo være at de bare holder ut / fast, på en måte... mens jeg tar enkleste veien ut. Syns jeg hørte en slektning sa at det var trygdemisbruk.

"Syntes"? Enten sa han det, eller så da han det ikke. 

AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker, on 04 Jul 2015 - 17:57, said:

"Syntes"? Enten sa han det, eller så da han det ikke.

Jeg vet ikke om han sa det eller ikke. Hørte ikke helt, men syns han sa det til en annen på et annet rom. Og det er noe med kroppsspråket. Anonymous poster hash: 0d94e...56a
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke om han sa det eller ikke. Hørte ikke helt, men syns han sa det til en annen på et annet rom. Og det er noe med kroppsspråket. Anonymous poster hash: 0d94e...56a

Høres ut som vrangforestillinger, eventuelt misforståelser.

AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker, on 04 Jul 2015 - 18:14, said:

Høres ut som vrangforestillinger, eventuelt misforståelser.

Hvem vet. Anonymous poster hash: 0d94e...56a
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg kom hjem nå føltes det som en sa "han er trygdet", og så gjorde han andre enn sånn harkelyd, med spytt. Men kan jo være innbilning. Hvem vet.

AnonymBruker
Skrevet

Men kan jo være innbilning. 

Overveiende sannsynlig.

AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker, on 04 Jul 2015 - 19:03, said:

Overveiende sannsynlig.

Jaha? Da kan jeg vel ha det bra da? Kose meg i helgen. Da fortjener jeg jo det. "Fortjener" er forresten det mest åndssvake ordet jeg vet om. Anonymous poster hash: 0d94e...56a
AnonymBruker
Skrevet

Jaha? Da kan jeg vel ha det bra da? Kose meg i helgen. 

Kos deg i helgen, og resten av uka, med god samvittighet. Det å kaste bort energi på slike tanker er bare tull.

Lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...