Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg vet ikke om man kan kalle meg for kresen, men jeg har endel matforbier som gjør at kostholdet mitt er veldig ensidig. Jeg lever omtrent av snop, spiser også noen typer kornblandinger og pølser. Blir rart å si det, men tror egentlig jeg er litt redd for mat. Jeg har egentlig ikke brydd meg så mye om kostholdet, og at jeg får for lite vitaminer og mineraler osv, men vil gjerne ha noen råd om fett som ikke er godteri men mat og som ikke er ekkel i konsistensen. Jeg vil ikke spise kjøtt. Trenger å legge på meg litt, for jeg tror ikke det er bra å veie 45 da jeg er 172 over så lang tid som jeg har gjort. Jeg vil ha en god helse. Og jeg er lei av å bli sett på som en med spiseforstyrrelse osv. Det er så mye snakk om dette, så når man først er tynn kan man ikke ha noen andre problemer enn det.. Ja, dette ble litt langt men håper du forstår ;) Ja, og vil legge til at jeg er relativt ung (18), så jeg har nok ikke gjort noen skader enda og har nok god helse nå selvom.

Anonymous poster hash: 63f59...6c8
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/406462-mat-forbi-lever-av-snop-og-p%C3%B8lser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, eller jeg spiser 1 om dagen. Epler er greit. Noe annet får jeg meg ikke til å prøve.

Anonymous poster hash: 63f59...6c8

Du må bare prøve mer. Det finnes ingen mirakelmat. Du får ikke brokkoli og erter forkledd som sukkertøy og pølser...

Går sikkert an å få litt psykologiske hjelp, dog...

Hvorfor tør du ikke prøve noen annen frukt enn epler? Hva tror du skjer? Du må rett og slett prøve små smaksprøver av annen mat og husk at man ofte må smake ny mat mange ganger før man liker det. Begynn med "snill" mat som har en konsistens du kan like og ikke for kraftig smak. Av frukt kan du jo prøve pære f.eks., den er jo mild på smak og konsistensen ligner på eple.

Annonse

Jeg så at du ikke ville spise kjøtt. Siden du spiser pølser så er det ihvertfall ikke fordi du er vegetarianer. Om det er pga konsistens så kan jeg anbefalle deg å prøve indrefilé av okse. Jeg er ganske var på konsistens. Mister matlysta om kjøttet er litt seigt, hardt eller har mye fett. Det du trenger er nødvendigvis ikke så mye fett, men proteiner. Du er i en alder hvor kroppen skal vokse og utvikle seg, da er det proteiner man trenger. Så kan du jo prøve å lage karbonader selv, de blir ikke ille i konsistensen.

Enig med Lillemus, du må prøve små smaksprøver og du må venne deg til smaker og konsistenser.Noen ting kan man akseptere at man ikke spiser. Men å leve på snop og pølser går ikke i lengden. Antageligvis er alle organene dine underutviklet og at det er derfor vekta di er så lav. Jeg vet ikke, bare antar det. Regner med at vi ikke er helt forskjellige fra dyr når det kommer til utvikling.

Stikkelsbær

Du må nok prøve ut noen nye smaker :)

Hvis du vil legge på deg og få i deg proteiner, kan du spise nøtter, avocado, bananer, kokte egg.

Lag havregrøt med helmelk og fløte.

Lag smootie med friske eller frosne bær, banan, yogurt. Ta gjerne i et rått egg.

Fikk "flesket opp" sønnen min med mange kilo på denne dietten. Han var også mest glad i pølser og snop, og ble tynnere og tynnere i sin hybel-tilværelse. Når en får i seg nok næringsrik mat, blir lysten på snop mindre påtrengende.

Lykke til!

Ern.fysiol Randi Norheim

Hei!

Så flott at du tar kontakt med denne saken, og så bra at du setter ord på problemet; nemlig at du selv tror at du kan være litt redd for mat! Å dele slike tanker starter ofte en prosess der resultatet kan være at du kommer ut av denne situasjonen.

Du skriver at du vil ha en god helse, og at du gjerne vil veie mer enn 45 kg. Dette er veldig positivt, for når jeg regner på din kroppsvekt og høyde på 172 cm, finner jeg at du har en BMI på kun 15, som ligger langt under grensen for hva vi definerer som sykelig undervekt. Du forteller at du ikke har en spiseforstyrrelse, men det vi mener med sykelig undervekt er at det ikke er bra å ha en så lav vekt, uansett om det er med hensikt at vekten er så lav eller ikke! Det kan skade kroppen din, og det er derfor kjempebra at du har tatt opp dette problemet nå slik at du kan jobbe med det!

Om vi skal sette din matfobi i kategorien spiseforstyrrelse kan vi diskutere, men det er tydelig at du er redd for å spise, og at du kunne trenge hjelp med å bli kvitt denne redselen. Jeg tror fastlegen din kan være en god lagspiller å ha med i denne fasen der du skal forsøke å spise vanlig mat, slik at han eller hun kan følge med på hvordan det egentlig står til med kroppen og helsen din. Det er vanskelig å øke i vekt når du har en alvorlig underernæring og undervekt. Da handler det ikke bare om at kroppen fysisk har for lite næring, men det påvirker også dine tanker og din opplevelse av det å tåle vektøkningen og den mengde mat som det krever.

Du er kun 18 år, og selv om du kan beregnes som voksen trenger både kroppen og hjernen din energi for å vokse fremdeles! Hjernen er ikke ferdig utviklet på mange år ennå, og det er helt essensielt at du har riktig byggemateriale slik at du unngår depresjoner eller andre sykdommer senere. Utviklingen av hjernen er på sitt kraftigste nå frem mot 21-22 års alderen. Den utvikler seg dårlig på kun snop og pølsemat… Akkurat nå er du i en fase der du skal styrke skjelettet ditt, og du har ennå tid til du når peak-bone mass ved 24 års alder. Det vil si at årene frem mot du fyller 24 år trenger du masse kalsium og vitamin D, for etter fylte 24 bygger du ikke like mye skjelettmasse lengere, og dette er essensielt for å unngå benskjørhet senere i livet. Du sier at du ikke har skadet kroppen din hittil fordi du kun er 18 år, men husk at det er ungdomstiden du bygger opp din kropp. Forhåpentligvis har du ikke skadet noen organer ennå, men med en så lav muskelmasse som du har grunnet din vekt vil noen av organene kunne stå i fare for å tæres på. Huden og håret vil også påvirkes av for lite næring, og mange merker sprøe negler, tørr hud og sår rundt neglebånd og munnen som tegn på for lite næring.

Du forteller at du ikke er redd for å ha fått for lite vitaminer og mineraler, men da det ikke er næringsstoffer i snop, og forsvinnende lite vitaminer og mineraler i pølser så håper jeg at du tar regelmessig vitamin- og mineraltilskudd, ellers får du helt klart for lite av dette. Symptomer på mangel av næringsstoffene kommer ofte snikende, og man føler seg litt mindre opplagt, mange får depresjoner eller maniske tanker, noen får fobier og andre reduserer matinntaket sitt. Som du ser kan dine handlinger rundt mat være et resultat av for lite næringsstoffer, så om du ikke tar et mulitvitamintilskudd vil jeg anbefale deg å starte med dette så fort som mulig, selv om målet samtidig selvsagt er at du skal få inn vanlig mat istedenfor kun snop, pølser og kornblanding!

Så over til hvordan du skal få til dette med å bruke mat fremfor snop? Du forteller at du ønsker å spise fett, men at du ikke vil spise kjøtt. Men fordi du spiser pølser er det ikke fettet fra kjøttet du er redd for, så det er kanskje konsistensen på kjøtt du er urolig for? Hva med å forsøke deg frem med karbonader av kylling eller annet kjøtt, prøve et grillet kyllinglår eller fiskekaker? Konsistensen på disse varene er ofte lettere å akseptere om man sliter litt med å spise, og husk også at vanlig fisk, som grillet laks eller sushi også har en myk og behagelig konsistens. Ellers kan du prøve å spise avokado, som er myk og ikke smaker så mye, eller passe på å berike mat med olje som for eksempel rapsolje. Dette kan du ha i smoothie eller grøt, begge varer som har en god konsistens å prøve deg frem med når du nå skal begynne med mat. Drikk gjerne juice, og bruk melkedrikker som vanlig melk, smakstilsatt melk med sjokolade eller jordbær, biola, flytende yoghurt etc. Prøv å spise gresk yoghurt med jordbær og litt honning og valnøtter på toppen, eller start med kun yoghurt om det blir for vanskelig å blande konsistenser.

Ta for deg en eller to matvarer pr dag, og jobb systematisk med å akseptere matvarene om du synes det blir vanskelig. Husk at det kan ta 10-15 eksponeringer før smakssansene aksepterer en ny smak, så ha tålmodighet, og ikke gi opp! Det finnes berikningsprodukter på apoteket du også kan bruke, slik at du kommer deg ut av den onde sirkelen der kroppen ikke aksepterer mat fordi du er for underernært. Men husk at du også kan berike mat hjemme, og for din del trenger du ikke å holde tilbake på verken sukker, fett, egg eller andre matvarer du kunne tenke deg å spise. Det er bedre at du har litt sukker på mat eller i drikke enn at du spiser sukkeret som godteri i denne fasen. Frukt og grønnsaker er gode produkter å bruke hver dag for å ha en god helse, og start gjerne med å øke antall epler pr dag som et første mål, da du forteller at dette er en frukt du aksepterer. Prøv deg frem med en ny frukt hver uke, både pære og banan har ufarlig konsistens for mange. Det tar som regel 10-12 dager på et kosthold med næringsrik mat før man slipper tak i lysten på kun snop og usunn mat, så sett av et par uker nå for å prøve deg frem og være nysgjerrig på å utvikle smaksløkene dine!

Lykke til med jobben om å spise vanlig mat, håper du får dette til, og husk å ta kontakt med fastlegen slik at han eller hun kan følge deg opp!

Hilsen Randi Vassbotn Norheim

Klinisk ernæringsfysiolog

www.matfordeg.no

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...