Gå til innhold

NHD/ Trenger jeg psykiatrisk behandling?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har vært på en helgetur til Danmark med samboer og barn. Jeg var redd hele tiden. Redd for terrorangrep på båten. Redd for at barna (som er store) skulle forsvinne. Redd for å spise noe fordervet mat. Redd for bilulykke. Redd for å ødelegge noe i leiligheten der vi bodde. Redd for brann. Redd for fulle mennekser osv osv osv.. Det ødela hele turen for min del og var meget hemmende for samboer og barna.

Har bipolar 2 lidelse og har gått til psykiater i mange år, men ikke lengre. Det var mest bare prat fram og tilbake da jeg gikk til behandling.

Hva er dette? Og synes du NHD jeg trenger mer psykiatrisk behandling? Behandleren min har nå flyttet. Jeg går på Lamictal og en ganske stor dose AP medisin.

Takknemlig for svar.

Anonymous poster hash: a9146...05c

Skrevet

Jeg tror det er vanlig å ha angst ved siden av Bipolar 2, eller at angst kommer i en del perioder. Jeg har samme diagnose og kan oppleve dette, men har ikke angst hele tiden - det varierer veldig. Jeg snakker med det med psykologen min og har lært noen teknikker, men mest av alt ser jeg at det er bedre om jeg er bedre generelt. Om du ønsker å snakke med noen om dette, tenker jeg er litt opp til deg selv og hvor mye det hemmer livskvaliteten din. Rett medisinering hjelper også, kanskje medisinene dine kan justeres litt. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er vanlig å ha angst ved siden av Bipolar 2, eller at angst kommer i en del perioder. Jeg har samme diagnose og kan oppleve dette, men har ikke angst hele tiden - det varierer veldig. Jeg snakker med det med psykologen min og har lært noen teknikker, men mest av alt ser jeg at det er bedre om jeg er bedre generelt. Om du ønsker å snakke med noen om dette, tenker jeg er litt opp til deg selv og hvor mye det hemmer livskvaliteten din. Rett medisinering hjelper også, kanskje medisinene dine kan justeres litt. 

Takk for at du svarte Cilien! Glemte å skrive i innlegget mitt at jeg føler meg stort sett trygg innenfor husets fire vegger. Men skal jeg utenfor komfortsonen min så kommer katastrofetankene og angsten. Så derfor trives jeg best hjemme.. Det er en kjempe utfordring nå når det er ferietid og resten av familien vil ut å reise.......

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, du trenger behandling for din angstlidelse. Terapien må være målrettet mot din generaliserte angstlidelse. Ikke noe dikkedarier om barndom og om du "ble sett" eller ikke. Ikke noe "hva har du lyst til å snakke om i dag?". Du bør finne en lege/psykolog som behersker metakognitiv terapi.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, du trenger behandling for din angstlidelse. Terapien må være målrettet mot din generaliserte angstlidelse. Ikke noe dikkedarier om barndom og om du "ble sett" eller ikke. Ikke noe "hva har du lyst til å snakke om i dag?". Du bør finne en lege/psykolog som behersker metakognitiv terapi.

Takk for svar! Har du noen tips til hvordan jeg skal komme meg gjennom sommeren? Har du også noen bok anbefalinger som kan hjelpe meg før jeg får behandling?

Skrevet

Generelt anbefaler jeg bøkene til Ingvard Wilhelmsen. Du finner også link til et foredrag av han i den aller øverste tråden "Verdt å lese".

AnonymBruker
Skrevet

Jeg visste ikke at det var negativt å snakke om tidligere episoder av livet, eller at terapeuten åpner med ¨å spørre hva en har på hjertet denne gangen.  Kan du forklare dette nærmere?

Anonymous poster hash: b6950...e09
AnonymBruker
Skrevet

Jeg visste ikke at det var negativt å snakke om tidligere episoder av livet, eller at terapeuten åpner med ¨å spørre hva en har på hjertet denne gangen.  Kan du forklare dette nærmere?

Her var det snakk om behandling for generalisert angstlidelse.

AnonymBruker
Skrevet

Her var det snakk om behandling for generalisert angstlidelse.

Ja det forstår jeg, men hva er galt med nevnte behandlinger.

Skrevet

Ja det forstår jeg, men hva er galt med nevnte behandlinger.

Anonymous poster hash: b6950...e09 [/acronym

Etter min mening er de viktigste innvendingen/ulempen at det ikke har noen effekt ved GAD.

Skrevet

Etter min mening er de viktigste innvendingen/ulempen at det ikke har noen effekt ved GAD.

NHD:

En gang du har tid, har du mulighet til å dele noen selvhjelpsteknikker innenfor MCT mot angstlidelser?

Jeg synes at "bare se på det som tanker" var litt snaut og overflatisk. Tror at bekymringstendensen min er litt egosynton til tider. Finner lite informasjon om dette på nett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...