Gå til innhold

Serotonergt syndrom av SSRI alene?

Anbefalte innlegg

YoplaitDouble
Skrevet (endret)

Jeg skal snart over på Brintellix igjen, når jeg snart er ferdig med nedtrapping av Zoloft. Jeg har gått på 40mg Brintellix tidligere i 8 uker uten særlig effekt.

Legen min sa jeg kan prøve med 60mg - Tatt i betraktning i at jeg må ha store doser SSRI for å komme høyt nok i serumverdi.

Nå er det jo slik at Brintellix foreløpig ikke lar seg måle. Hvis det, mot all sannsynlighet og erfaring med andre medisiner, viser seg at jeg blir liggende høyt i verdi på Brintellix, er serotonergt syndrom noe jeg da risikerer? Hva er evt det verste som kan skje? Jeg hadde null bivirkninger på 40mg sist.

Endret av YoplaitDouble
Skrevet

I teorien kan du få det av SSRI alene men da er det som regel snakk om massive overdoser. NHD nevnte jo at den eneste gangen hadde sett det var etter 2000 mg paroxetin.

Tror uansett Brintellix er ganske snill mht dette siden den også er en serotoninantagonist. Det er jo påstått at det er 5HT-3 reseptorer som er ansvarlige for dette syndromet. Og de blokkeres jo av Brintellix.

Men det er vel ikke direkte heldig med for høy konsentrasjon.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Risikoen er særdeles liten, men ikke null.

YoplaitDouble
Skrevet

Risikoen er særdeles liten, men ikke null.

Så liten at det er verdt et forsøk, når legen sier det er OK?

Skrevet

Jeg skal snart over på Brintellix igjen, når jeg snart er ferdig med nedtrapping av Zoloft. Jeg har gått på 40mg Brintellix tidligere i 8 uker uten særlig effekt.

Legen min sa jeg kan prøve med 60mg - Tatt i betraktning i at jeg må ha store doser SSRI for å komme høyt nok i serumverdi.

Nå er det jo slik at Brintellix foreløpig ikke lar seg måle. Hvis det, mot all sannsynlighet og erfaring med andre medisiner, viser seg at jeg blir liggende høyt i verdi på Brintellix, er serotonergt syndrom noe jeg da risikerer? Hva er evt det verste som kan skje? Jeg hadde null bivirkninger på 40mg sist.

Har du forresten tatt gentest av serotonintransportøren? Noen har varianter der som gjør at SSRI har dårligere effekt.

YoplaitDouble
Skrevet

Har du forresten tatt gentest av serotonintransportøren? Noen har varianter der som gjør at SSRI har dårligere effekt.

Nei, kun SSRI-panel + serummålinger.

Jeg tåler brå nedtrapping veldig godt. Tok første dose Brintellix i dag.

Hva heter den testen? Gjelder den kun reopptakshemming, eller blokkade også?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Så liten at det er verdt et forsøk, når legen sier det er OK?

En skal rangere og velge sine bekymringer. Serotonergt syndrom når ikke opp på min liste :-)

Skrevet

Nei, kun SSRI-panel + serummålinger.

Jeg tåler brå nedtrapping veldig godt. Tok første dose Brintellix i dag.

Hva heter den testen? Gjelder den kun reopptakshemming, eller blokkade også?

Hvis du har tatt SSRI-panelet via Furst / SFP så skal den testen trolig være inkludert.

Siden du tåler så bra å trappe ned fra 800 mg, kan det tyde på at du ikke har noe særlig effekt.

YoplaitDouble
Skrevet

Hvis du har tatt SSRI-panelet via Furst / SFP så skal den testen trolig være inkludert.

Siden du tåler så bra å trappe ned fra 800 mg, kan det tyde på at du ikke har noe særlig effekt.

Jeg hadde ingen mutasjoner eller noe annet å påpeke.

Ja, jeg kuttet Zoloft helt i dag og gikk på 40mg Brintellix. Merker ingenting til dosereduksjonene, med unntak av litt magetrøbbel. Efexor merket jeg skikkelig når jeg reduserte, og spesielt mye de første dagene helt uten. Men nå har jeg latt Brintellix overta etter å ha seponert Zoloft, så da unngår jeg nok disse plagene. Men Efexor er jo noe for seg selv når det gjelder seponering og da hadde jeg heller ikke noe annet jeg skulle over på.

Skrevet

Jeg hadde ingen mutasjoner eller noe annet å påpeke.

Ja, jeg kuttet Zoloft helt i dag og gikk på 40mg Brintellix. Merker ingenting til dosereduksjonene, med unntak av litt magetrøbbel. Efexor merket jeg skikkelig når jeg reduserte, og spesielt mye de første dagene helt uten. Men nå har jeg latt Brintellix overta etter å ha seponert Zoloft, så da unngår jeg nok disse plagene. Men Efexor er jo noe for seg selv når det gjelder seponering og da hadde jeg heller ikke noe annet jeg skulle over på.

Det er jo så vanskelig å si hva som virker og ikke.

Jeg tror heller ikke jeg har noen super-effekt av Zoloft. Jeg tror Zeldox korrigerte "vrangforestillingen" (det var jo ingen vrangforestilling for jeg skjønte at den var feil) om at det var noe galt med meg, og da var det jo ikke lengre noe å være redd for. Men jeg merker enda at jeg kan bli redd hvis jeg f.eks kjenner en serie med ekstraslag eller noe tilsvarende. Selv om jeg skjønner at det ikke er noe å være redd for.

Tilløpene til panikk som jeg hadde, har Zoloft tatt seg av. Det samme med "white coat" blodtrykket jeg hadde, så det er åpenbart at Zoloft gjør noe med angsten. Men noe vidundermedisin er det neppe for meg. Men alt som kan hjelpe er bra :-) særlig når jeg ikke har bivirkninger av spesielt stor grad.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...