Gå til innhold

Dårlig samvittighet.

Anbefalte innlegg

umakenverdt
Skrevet

Hvordan håndterer du dårlig samvittighet? 

Madelenemie
Skrevet

Hvordan håndterer du dårlig samvittighet? 

Hei!

Jeg pleier skille på om den dårlige samvittigheten har en funksjon og kan forklares,

Noen ganger er det grunn til å ha dårlig samvittighet, andre ganger ikke, det er viktig å skille på dette.

Jeg tror du har mye ubegrunnet dårlig samvittighet som heller har sin årsak i dårlig følelsesregulering:

Enten man undertrykker eller overdriver følelser, eller kanksje rett og slett er for opptatt av hva andre tenker om en, om en sa det riktige, såret noen osv...eller man ikke forstår følelser fordi man ikke har lært om dem, så er løsningen på dårlig håndering av følelser som igjen fører til: dårlig samvittighet, engstelse, stress osv. å lære om følelsene!

Jeg tror det er sånn fordi jeg både har erfart det selv, hvor mye det løser å lære teoretisk om følelser, lokalisere dem, bli dem bevisst, forstå dem, og deres viktige funksjon osv... først da kan man møte følelsene, bli kjent med dem, glad i dem, rett og slett fordi alle følelser er i oss, de er som noter, man kan ikke, ikke ha toner/føleser, forskjellen tror jeg ligger mer i at vi mennesker har ulik klang og tonene/følelsene i oss kommer til uttrykk ulikt og i ulik styrke. Jeg trodde før jeg ikke ble sint, sannsynligvis fordi jeg har lært at sinne er farlig og sinnefølelsen gjenkjente jeg ikke, ikke før jeg fikk hjelp til det og forklart hvor bra den følelsen er, dens funksjon.

Det var forklaringene og å lokalisere følelsene som gjorde meg stødig, harmonisk og lykkelig.

Mange barn har vokst opp med å bli hysjet på når de gråter, eller hysjet på når de er glade, eller slått når de er lei seg,  osv...

Disse barna vokser ofte opp med et slags indre trykk som de ikke har ord på, dette trykket tror jeg kan resultere i dårlig følelsesregulering, enten det kommer til uttrykk som, sykelig dårlig samvittighet, engstelse, ekstremt sinne, selvskading m.m.

Da må man lære følelsenes ABC og det blir som å lære å lese, det tar tid og tålmodighet!

umakenverdt
Skrevet

Hei!

Jeg pleier skille på om den dårlige samvittigheten har en funksjon og kan forklares,

Noen ganger er det grunn til å ha dårlig samvittighet, andre ganger ikke, det er viktig å skille på dette.

Jeg tror du har mye ubegrunnet dårlig samvittighet som heller har sin årsak i dårlig følelsesregulering:

Enten man undertrykker eller overdriver følelser, eller kanksje rett og slett er for opptatt av hva andre tenker om en, om en sa det riktige, såret noen osv...eller man ikke forstår følelser fordi man ikke har lært om dem, så er løsningen på dårlig håndering av følelser som igjen fører til: dårlig samvittighet, engstelse, stress osv. å lære om følelsene!

Jeg tror det er sånn fordi jeg både har erfart det selv, hvor mye det løser å lære teoretisk om følelser, lokalisere dem, bli dem bevisst, forstå dem, og deres viktige funksjon osv... først da kan man møte følelsene, bli kjent med dem, glad i dem, rett og slett fordi alle følelser er i oss, de er som noter, man kan ikke, ikke ha toner/føleser, forskjellen tror jeg ligger mer i at vi mennesker har ulik klang og tonene/følelsene i oss kommer til uttrykk ulikt og i ulik styrke. Jeg trodde før jeg ikke ble sint, sannsynligvis fordi jeg har lært at sinne er farlig og sinnefølelsen gjenkjente jeg ikke, ikke før jeg fikk hjelp til det og forklart hvor bra den følelsen er, dens funksjon.

Det var forklaringene og å lokalisere følelsene som gjorde meg stødig, harmonisk og lykkelig.

Mange barn har vokst opp med å bli hysjet på når de gråter, eller hysjet på når de er glade, eller slått når de er lei seg,  osv...

Disse barna vokser ofte opp med et slags indre trykk som de ikke har ord på, dette trykket tror jeg kan resultere i dårlig følelsesregulering, enten det kommer til uttrykk som, sykelig dårlig samvittighet, engstelse, ekstremt sinne, selvskading m.m.

Da må man lære følelsenes ABC og det blir som å lære å lese, det tar tid og tålmodighet!

Takk. Hvordan lærer man det tror du? 

Madelenemie
Skrevet

Takk. Hvordan lærer man det tror du? 

Hei!

Jeg skal google litt også sende det til deg.

Jeg tror det mest effektive er en psykiater som forklarer følelsene og funksjonen av dem,

det går vel sikkert også å lese seg gradvis til det, (jeg tror ikke jeg ville greid det på egenhånd, men det er sikkert individuelt.)

men fordelen ved en psykiater er at man kan ta en og en følelse, rellatert til en erfaring, få forklaring, gode råd og konkrete tips, sånt man selv ofte er blind for er en psykiater observant med.

Psykiatere er eksperter på følelser, og mer jordnære og effektive, er min erfaring,  enn psykologer.

Jeg skal finne noe ok å sende deg,

du kunne jo da ta dette med deg i terapien,

kanskje kunne det være en løsning.

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Sjekk dette:

http://www.aftenposten.no/helse/Alle-folelser-godt-for-noe-6340007.html

Jeg tror Jon Monsen doktor i følelser kan lære deg mye.

Jeg skal lese litt selv nå, selv om jeg har knukket følelseskoden ;)

Her fant jeg kjapt noe fra han, utdrag fra en bok han har skrevet:

1- Irritasjon og sinne
Frustrert, ergret, irritert, opphisset, oppbrakt og hissig. Sint, aggressiv, forbannet og rasende.
Funksjon: Irritasjon og sinne forbindes blant annet med statusorientering. Hvilken plass har jeg i flokken eller det sosiale landskapet? Følelsen melder seg ved behov for å sette grenser eller hevde seg selv. 

2-Tristhet og fortvilelse
Trist, bedrøvet og lei seg. Vemodig, melankolsk og mismodig. Sorgfull, sønderknust, fortvilet, trøstesløs eller utrøstelig.
Funksjon: Disse følelsene ansporer til gråt. Følelsesutrykket forteller andre at en ikke har det bra, og det signaliserer behov for støtte. Gjennom et adekvat uttrykk kan disse følelsene lette smerte og hjelpe oss å akseptere tap. 

3- Nærhet og hengivenhet
Øm, nær og hengiven. Kjærlig, kjælen, hjertevarm og glad i. God, medfølende, åpen og omsorgsfull.
Funksjon: Følelsene oppmuntrer til å omfavne, berøre og gi omsorg til andre. Samtidig handler det om å være mottakelig, åpen og sårbar, noe som også er en måte å vise andre tillit på. Følelsene styrker med andre ord de mellommenneskelige båndene. 

4 – Positive følelser mot selvet
Omsorg for seg selv, selvtillit, selvsikkerhet og stolthet.
Funksjon: Disse følelsene har til hensikt å skape samt opprettholde en god selvtillit. Det handler om å ta vare på seg selv og beskytte seg selv. Det styrker kontrollen på eget liv, gir en fornemmelse av trygghet, og tro på egen evne til å påvirke eget liv i tråd med egne behov og ønsker. 

5 – Interesse og iver
Engasjert, deltagende, nysgjerrig, oppmerksom, energisk og ivrig. I fyr og flamme, glødende, opprømt og gira. Entusiastisk, helhjertet, lidenskapelig og fascinert.
Funksjon: Disse følelsene hjelper oss å fokusere oppmerksomheten. De pirrer vår nysgjerrighet og motiverer oss for nærmere utforskning. Mange filosofer snakker om at vi er dømt til å skape mening i eget liv, og den forbindelse er disse følelsene helt sentrale. Følelsene gjør oss involvert, engasjert og mottakelig for ny informasjon. 

6 – Velbehag og glede
Avslappet, tilfreds, fornøyd og deilig avbalansert. Lettet, ubekymret, sorgløs og sorgfri. Glad, blid, munter og strålende. Begeistret, oppstemt, frydefull, lystig og lykkelig.
Funksjon: Følelsene bidrar til ro i kropp og sjel. Samtidig motiverer de oss til å gjenta behagelige handlinger. Følelsene assosieres med evnen til å ”gi slip” og kan derfor virke både muskelavslappende og frigjørende. Disse følelsene fostrer dessuten en aksepterende holdning ovenfor seg selv og andre, noe som videre fremmer tillit, mot og positive holdninger. 

7 – Aktiverende redsel og frykt
Urolig, rastløs, anspent og var. Bekymret, engstelig, foruroliget, nervøs, utrygg, redd og forskrekket.
Funksjon: Frykt er en selvbeskyttende mekanisme i farlige situasjoner. Følelsene iverksetter overlevelsestiltak slik at man eksempelvis trekker seg unna. Følelsene setter gjerne kroppen i en alarmberedskap og mobiliserer energi. Følelsene gir indikasjoner på hvordan man bør forholde seg i en vanskelig situasjon. I situasjoner hvor frykten er ubegrunnet eller malplassert, risikerer man at den hemmer livskvalitet. 

8 – Misunnelse og sjalusi
Misunnelig og sjalu. Uvillig, smålig, gjerrig, skinnsyk og sjalu.
Funksjon: Følelsene kan dukke opp i situasjoner hvor man vil unngå å bli oversett.  Hvis man føler seg urettferdig behandlet eller ikke tatt hensyn til, er disse følelsene nærliggende. Av og til handler det om å få gjenopprettet respekt og verdighet. Det er også et element av fiendtlighet i disse følelsene når man ønsker andre mindre vel for at man selv skal føle seg bedre. 

9 – Seksuell lyst
Begjær, lyst, kåt, seksuell tenning og amorøse følelser.
Funksjon: Følelsene setter i gang seksuell atferd. 

De neste følelsene har en hemmende karakter, i den forstand at de får oss til å stoppe opp eller trekke oss tilbake. 

10 – Hemmende redsel
Urolig, rastløs, anspent og var. Bekymret, engstelig, foruroliget, nervøs, skjelven, forknytt, redd, angst, skremt, forskrekket, livredd, skrekkslagen, lammet av skrekk, hysterisk eller panikkslagen.
Funksjon: Disse følelsene skal gjerne stoppe oss fra å gjøre ting som kan være farlig. Hvis følelsene er ute av proporsjoner eller feilplassert, kan følelsene hindre oss vekst og utvikling både på et personlig og sosialt plan. 

11- Sjenanse, flauhet og skam
Flau, sjenert, blyg, forlegen, pinlig berørt, brydd og ydmyket. Føler seg dum eller teit. Beklemt og tilbakeholden. Såret, skuffet og en følelse av mindreverd.
Funksjon: Disse følelsene kan motivere oss for økt sensitivitet i forhold til andres meninger, behov og følelser. Dermed kan de fremme sosial ansvarlighet og forhindre at vi blir overdrevent selvopptatte. Følelsene stopper oss dessuten fra å gjøre ting som strider mot vår selvoppfattelse. 

12 – Dårlig samvittighet og skyldfølelse
Angerfull, botferdig og beskjemmet. Skyldbevisst og nagende samvittighet.
Funksjon: Følelsene hindrer oss i å gjøre ting som strider mot samfunnets lover, regler og sosiale normer. Ved konflikter motiverer følelsene for forsoning. Hvis man har gjort skade på noe eller noen, vil disse følelsene anspore oss til å gjøre opp. 

13- Forakt
Foraktfull, nedlatende, bitende, kald, spotsk, spydig og giftig.
Funksjon: Følelsene skaper først og fremst avstand til andre. De sørger for at man unngår nærhet. 

14 – Vemmelse og avsky
Vemmelse, avsky og aversjon. Motbydelighet og ekkelhet.
Funksjon: Dette er aversive følelser. De drifter ønske om å fjerne eller forandre det som oppleves avskyelig slik at det ikke lenger blir det. 

15 – Emosjonell smerte
Såret, fornærmet, krenket, opprørt, forpint, lidende og elendighet.
Funksjon: Her er det ikke snakk om en enkel følelse, men om en kombinasjon av følelser som skyld, skam, sinne og frykt. En slik følelsesmessig tilstand skal stoppe atferd ved å forårsake ubehag eller lidelse. 

16 - Overraskelse
Forundret, forbauset, overrumplet, overveldet og forbløffet.
Funksjon: Følelsen kan dukke opp i mange ulike sammenhenger, og dens funksjon er først og fremst å kjøpe tid. Følelsen skaper et avbrekk som gir tid til å tenke før man reagerer på noe ukjent eller uventet.

Hvordan vi forholder oss til eget følelsesliv er avgjørende. I neste avsnitt beskriver vi en øvelse man kan gjøre for å bli bedre kjent med eget følelsesliv, og dermed unngå at følelsesmessig ubehag blir et problem som jager oss gjennom livet. 

Link:http://www.webpsykologen.no/artikler/bli-kvitt-angst-og-depresjon-med-folelsespsykologi/

;)

Jeg er ikke mer ekspert på dette enn at jeg ble litt nysjerrig, han kan tydeligvis mye om følelser og enda viktigere, funksjonen til følelsene, det er funksjonen jeg syns er viktigst:!! Handling, fungering og virksomhet er viktig!

umakenverdt
Skrevet

Tusen takk, Madelenemie. Dette høres nyttig ut. I dag er en veldig dårlig dag, men håper på en bedre dag i morgen. Jeg tror heller aldri jeg er sint. Jeg skal fortsette å lese om dette og ta det opp med min psykiater. 

Madelenemie
Skrevet (endret)

Tusen takk, Madelenemie. Dette høres nyttig ut. I dag er en veldig dårlig dag, men håper på en bedre dag i morgen. Jeg tror heller aldri jeg er sint. Jeg skal fortsette å lese om dette og ta det opp med min psykiater. 

:)

Hvis det er psykiater du går til, har du gode muligheter for å effektivt få hjelp til å forstå dette.

Da snakker man ikke uavbrutt time etter time om svada, men snakker effektivt og får effekt. (håper du forstår)

Jeg skal ha deg i tankene mine, det har jeg jo da ellers også, du er en av grunnene til at jeg er på dol, jeg liker deg,

så finner jeg noe bra skrevet om følelser og tenker ut noe bra, skriver jeg det, enten her eller på pm.

Tenk på det at jeg ikke trodde jeg ble sint også blir jeg så sint:-)

Min psykiater sa til meg da hun først møtte ,meg, " Du har alle følelser i deg",

det var jeg litt skeptisk til, etter 10 år må jeg si hun hadde veldig rett:-) :wub:

Det er fint når andre i sin trygge autoritet VET hvordan det er å være menneske.

Endret av Madelenemie
umakenverdt
Skrevet

Hvis det er psykiater du går til, har du gode muligheter for å effektivt få hjelp til å forstå dette.

Da snakker man ikke uavbrutt time etter time om svada, men snakker effektivt og får effekt. (håper du forstår)

Jeg skal ha deg i tankene mine, det har jeg jo da ellers også, du er en av grunnene til at jeg er på dol, jeg liker deg,

så finner jeg noe bra skrevet om følelser og tenker ut noe bra, skriver jeg det, enten her eller på pm.

Det er en psykiater, jeg liker henne. Hun er tydelig, og jeg opplever at timene brukes effektivt (jeg vet jo ikke om hun mener det, men jeg opplever at jeg alltid får mye å tenke på etter timene). Tror hun er veldig dyktig, både når det gjelder psykiatri, men også som lege. 

Tusen takk for det, du er nå snill du! Jeg setter veldig pris på det dersom du sender det hvis du leser noe bra. Håper virkelig det går bra med deg og din familie :)

Madelenemie
Skrevet

Det er en psykiater, jeg liker henne. Hun er tydelig, og jeg opplever at timene brukes effektivt (jeg vet jo ikke om hun mener det, men jeg opplever at jeg alltid får mye å tenke på etter timene). Tror hun er veldig dyktig, både når det gjelder psykiatri, men også som lege. 

Tusen takk for det, du er nå snill du! Jeg setter veldig pris på det dersom du sender det hvis du leser noe bra. Håper virkelig det går bra med deg og din familie :)

Ja jeg sender det.

Og jeg er 100 % sikker på at din :) psykiater mener det hun sier, de har tross alt tatt en veldig lang utdanning bare fordi de er interessert og vil hjelpe andre:-)

Psykologer kan også være flinke, det har mye med personlighet å gjøre. Men blant psykologer som ikke psykologiserer og forvansker for mye, så tror jeg det fins mange gode. Jeg fikk en dårlig erfaring, da jeg jo ikke skjønte hva de formidlet med sin non-verbale kommunikasjon.... de visste ikke at her hadde de fått en autist. (det kommer ikke mange med autisme på en dps)

så¨det er jo liksom ingens skyld, mer at det å møte et menneske med autisme uten kunnskap om autisme,  blir som å møte en blind å be han lese hva som står på kortet han har fått.

umakenverdt
Skrevet

Ja jeg sender det.

Og jeg er 100 % sikker på at din :) psykiater mener det hun sier, de har tross alt tatt en veldig lang utdanning bare fordi de er interessert og vil hjelpe andre:-)

Psykologer kan også være flinke, det har mye med personlighet å gjøre. Men blant psykologer som ikke psykologiserer og forvansker for mye, så tror jeg det fins mange gode. Jeg fikk en dårlig erfaring, da jeg jo ikke skjønte hva de formidlet med sin non-verbale kommunikasjon.... de visste ikke at her hadde de fått en autist. (det kommer ikke mange med autisme på en dps)

så¨det er jo liksom ingens skyld, mer at det å møte et menneske med autisme uten kunnskap om autisme,  blir som å møte en blind å be han lese hva som står på kortet han har fått.

Jeg skjønner det. Har ikke så mye erfaring med psykologer jeg må jeg innrømme. Kjenner en gjennom jobb, men ellers har jeg ingen kjennskap til deres virke. 

Men det er vel personavhengig og avhengig av hvilke problemer man har antar jeg også.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det ville vært skremmende om man aldri hadde dårlig samvittighet, og at dårlig samvittighet kan man lære mye av. Først kan man filosofere litt over om det er berettiget, eller om det mest bunner i selvplageri og moralske standarder du ikke ville pålagt noen andre enn deg selv. Så kan man spørre seg om det er noe man kan gjøre med saken: er svaret "ja", så forsøker man å gjøre det, er svaret "nei", får man bare leve med det man gjør eller gjorde eller ikke gjorde, og forhåpentligvis lære noe av det.

Er det pågående stress og pliktfølelser som er årsaken, at alt man ikke får gjort blir en kilde til konstant dårlig samvittighet, er det nyttig å fokusere på det viktigste, eller en ting av gangen, og akseptere at man ikke rekker over alt. Fokuser på det du faktisk får gjort.  Sannsynligvis MÅ du ikke rekke over alt heller.  Se igjennom hvordan du disponerer dagen/arbeidstiden og se om det er mulig å gjøre noe annerledes, slik at det frigjør tid og energi. Hva ville du sagt til noen andre i din situasjon? Noen ganger skyldes det unødvendig prokrastinering (må ikke forveksles med nødvendig avkobling/pauser!), og da er det best å bite tennene sammen og sette igang. Men ofte er det ikke mulig å rekke over alt man vil i løpet av en dag,og å sitte med dårlig samvittighet da er lite konstruktivt, arbeidet blir ikke gjort noe mer av den grunn. Sats på avkobling istedet, gjerne noe som gir energi. 

Er det en konkret hendelse som er årsaken til den dårlige samvittigheten, er det slik at alle gjør feil i blant, og jeg tror ikke det er noe poeng å forsøke å unngå å forholde seg til slike negative følelser, men å la seg fullstendig oppsluke av de er ingen måte å gjøre bot for sine synder på. Til et barn som gjør noe galt, vil man ikke forsøke å skåne det fra å kjenne på følelsen av at det var urett, men man vil heller ikke at det skal være lei seg for lenge, etterhvert skal man løfte blikket og se framover. Det er ikke farlig å ha litt dårlig samvittighet, og å lære av det veier tusen ganger opp for den feilen man eventuelt gjorde i utgangspunktet.  

Anonymous poster hash: 0732f...02c
umakenverdt
Skrevet

Jeg tenker at det ville vært skremmende om man aldri hadde dårlig samvittighet, og at dårlig samvittighet kan man lære mye av. Først kan man filosofere litt over om det er berettiget, eller om det mest bunner i selvplageri og moralske standarder du ikke ville pålagt noen andre enn deg selv. Så kan man spørre seg om det er noe man kan gjøre med saken: er svaret "ja", så forsøker man å gjøre det, er svaret "nei", får man bare leve med det man gjør eller gjorde eller ikke gjorde, og forhåpentligvis lære noe av det.

Er det pågående stress og pliktfølelser som er årsaken, at alt man ikke får gjort blir en kilde til konstant dårlig samvittighet, er det nyttig å fokusere på det viktigste, eller en ting av gangen, og akseptere at man ikke rekker over alt. Fokuser på det du faktisk får gjort.  Sannsynligvis MÅ du ikke rekke over alt heller.  Se igjennom hvordan du disponerer dagen/arbeidstiden og se om det er mulig å gjøre noe annerledes, slik at det frigjør tid og energi. Hva ville du sagt til noen andre i din situasjon? Noen ganger skyldes det unødvendig prokrastinering (må ikke forveksles med nødvendig avkobling/pauser!), og da er det best å bite tennene sammen og sette igang. Men ofte er det ikke mulig å rekke over alt man vil i løpet av en dag,og å sitte med dårlig samvittighet da er lite konstruktivt, arbeidet blir ikke gjort noe mer av den grunn. Sats på avkobling istedet, gjerne noe som gir energi. 

Er det en konkret hendelse som er årsaken til den dårlige samvittigheten, er det slik at alle gjør feil i blant, og jeg tror ikke det er noe poeng å forsøke å unngå å forholde seg til slike negative følelser, men å la seg fullstendig oppsluke av de er ingen måte å gjøre bot for sine synder på. Til et barn som gjør noe galt, vil man ikke forsøke å skåne det fra å kjenne på følelsen av at det var urett, men man vil heller ikke at det skal være lei seg for lenge, etterhvert skal man løfte blikket og se framover. Det er ikke farlig å ha litt dårlig samvittighet, og å lære av det veier tusen ganger opp for den feilen man eventuelt gjorde i utgangspunktet.  

Takk for noen gode synspunkter. Det kan nok være bra å skille mellom de gangene den dårlige samvittigheten er berettiget, og de gangene den ikke er helt berettiget. 

Det er nok lurt å tenke litt rasjonelt på det, hva kan man faktisk gjøre. Det er jo som du sier ikke noen poeng i å pine seg selv, dersom det ikke hjelper noen.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for noen gode synspunkter. Det kan nok være bra å skille mellom de gangene den dårlige samvittigheten er berettiget, og de gangene den ikke er helt berettiget. 

Det er nok lurt å tenke litt rasjonelt på det, hva kan man faktisk gjøre. Det er jo som du sier ikke noen poeng i å pine seg selv, dersom det ikke hjelper noen.

Nei, det kan fort bli slik at dårlig samvittighet forsterker/forverrer problemet istedet for å bli en drivkraft til å løse det. Pisker jeg meg selv med dårlig samvittighet over alt jeg ikke har gjort, for eksempel, blir det enda tyngre å sette igang. Klarer jeg å fokusere positivt, på ting jeg faktisk har gjort, eller bare tenke at det aldri er for sent, dette skal jeg fikse, så greier jeg å hente frem ny energi slik at jeg klarer å sette igang.  Jeg syns ofte det hjelper å se for seg at du selv er en venn som kommer til deg og forteller deg at han/hun har dårlig samvittighet for det og det, og søker råd og trøst. Hva vil du si til vedkommende? Sannsynligvis noe konstruktivt, neppe "du er håpløs, ditt fjols". Hva tenker du om personen? Det er som regel alltid mye positivt som mer enn veier opp. Dessverre er vel noen av oss skrudd sammen slik at vi gjerne ser de negative tingene vi gjør mye klarere enn de positive, og da tar de ofte ufortjent stor plass:-)

Anonymous poster hash: 0732f...02c

umakenverdt
Skrevet

Nei, det kan fort bli slik at dårlig samvittighet forsterker/forverrer problemet istedet for å bli en drivkraft til å løse det. Pisker jeg meg selv med dårlig samvittighet over alt jeg ikke har gjort, for eksempel, blir det enda tyngre å sette igang. Klarer jeg å fokusere positivt, på ting jeg faktisk har gjort, eller bare tenke at det aldri er for sent, dette skal jeg fikse, så greier jeg å hente frem ny energi slik at jeg klarer å sette igang.  Jeg syns ofte det hjelper å se for seg at du selv er en venn som kommer til deg og forteller deg at han/hun har dårlig samvittighet for det og det, og søker råd og trøst. Hva vil du si til vedkommende? Sannsynligvis noe konstruktivt, neppe "du er håpløs, ditt fjols". Hva tenker du om personen? Det er som regel alltid mye positivt som mer enn veier opp. Dessverre er vel noen av oss skrudd sammen slik at vi gjerne ser de negative tingene vi gjør mye klarere enn de positive, og da tar de ofte ufortjent stor plass:-)

Det er så sant, jeg har begynt å tenke over det i det siste, hvor lite hensiktsmessig slike tankemønster er. Du har helt rett, jeg ville aldri sagt en del av de tingene jeg tenker om meg selv til andre (jeg ville heller ikke tenkt det om andre). Jeg tror jeg må lære meg å sette mine feil i perspektiv. Jeg synes det er veldig vanskelig, får veldig dårlig samvittighet for de minste ting. Jeg er ikke ond fordi om jeg glemmer noe, eller gjør en feil. Jeg må forholde meg til det jeg har gjort og forsøke å gjøre det bedre i det videre...

AnonymBruker
Skrevet

Bare til opplysning, Jon Monsen som det henvises til her, er psykolog- ikke psykiater :)

Anonymous poster hash: 102b0...a84

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...