Gå til innhold

Bivirkninger ved doseøkning?

Anbefalte innlegg

umakenverdt
Skrevet

Jeg skal øke dosen på fluoxentin i samsvar med hva legen sier (fra 40 til 60). Jeg har et par viktige oppgaver jeg må gjøre de neste to ukene. Er det da risikabelt å øke mens jeg er i denne perioden, eller bør jeg vente til etterpå.

Må legge til at jeg ikke har fått noen bivirkninger tidligere.

Skrevet

Fluoxetin er veldig "snill" med tanke på at serumkonsentrasjonen endrer seg veldig langsomt. Stoffet har veldig lang halveringstid, så du får ikke den brå effekten du kan få av mange SSRI.

Jeg ville stolt på legen og kjørt på. Tror dette går helt fint :-)

umakenverdt
Skrevet

Fluoxetin er veldig "snill" med tanke på at serumkonsentrasjonen endrer seg veldig langsomt. Stoffet har veldig lang halveringstid, så du får ikke den brå effekten du kan få av mange SSRI.

Jeg ville stolt på legen og kjørt på. Tror dette går helt fint :-)

Jeg skal stole på legen, men var bare usikker på om jeg skulle begynne med en gang eller vente i to uker. Så du tror at det går fint å bare begynne nå da? Beklager min uvitenhet men er det slik at bivirkninger ved et medikament først eventuelt kommer ved en økning av serumskonsentrasjonen? Eller kan det komme med en gang man begynner å ta en høyere dose?

Skrevet

Du får primært bivirkninger av brå endringer av mengden av et stoff i kroppen (mener jeg å tro).

Når du øker dosen av Fluoxetin så vil mengden av stoffet i kroppen endre seg sakte og kroppen greier å holde følge med endringen, derfor går det ofte bedre enn f.eks med Paroxetin, som både er sterkere og har kortere halveringstid.

umakenverdt
Skrevet

Du får primært bivirkninger av brå endringer av mengden av et stoff i kroppen (mener jeg å tro).

Når du øker dosen av Fluoxetin så vil mengden av stoffet i kroppen endre seg sakte og kroppen greier å holde følge med endringen, derfor går det ofte bedre enn f.eks med Paroxetin, som både er sterkere og har kortere halveringstid.

Tusen takk for hjelpen! Nå ble jeg litt beroliget :) 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...