Gå til innhold

Reaksjonsfaser hos ungdom etter alvorlig krise

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er reaksjonsfasen etter alvorlig krise hos ungdom (ulykke der beste venn døde)? Vet det ikke finnes noen fasit, men kunne tenkt meg å vite litt om det i den grad det er mulig..

Anonymous poster hash: ddc81...8e8

Nicklusheletida
Skrevet

Jeg kan bare fortelle om egen erfaring med egen datter som mistet to venninner samme dag. De første dagene er det sjokk og sorg. Vennene som var igjen søkte sammen. Så var det planleggelse av begravelse, hun skulle si noen ord, være med å bære kista til den ene. Hun ville se dem døde, noe jeg advarte sterkt mot da de var hardt kvestet, men jeg kunne ikke hindre henne.

Den første tiden var en tøff tid og hun drømte mye. Hun hadde drømmer som gikk på at de våknet og sa det hele bare var en spøk.

Hun plagde seg selv med tanker om at hun skulle ha vært der sammen med dem den dagen og advart dem mot å sette seg i bilen. Sjåføren var full. Hun anklaget seg selv for ikke å ha vært der og reddet dem.

Det var en normal sorgprosess ( også for meg som kjente både jentene og foreldrene). Noen langvarige problemer har hun ikke hatt. Det gikk ikke ut over skole eller annet. Dette er en jente med sterk psyke og som du sier finnes det ingen fasit.

AnonymBruker
Skrevet

Det var en gripende historie du kom med, nicklausheletida. Det var flere som omkom i denne ulykken også, og min tenåring har slitt psykisk fra før så jeg har vært bekymret. H*n har bært mye av sorgen alene og sørget i stillhet mens vennene har stått sammen,og jeg fryktet for en alvorlig reaksjon etter begravelsen, men det har heldigvis gått bra så langt.

Anonymous poster hash: ddc81...8e8

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...