Gå til innhold

Snakker du til naboungene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi har en nabogutt(6 år ) som er inne til oss av og til. I går kom han og sa: kan jeg få kjekse? Og får vi rakk å svare var fingrene opp i skåla med kjeks. Mannen min sa at han måtte vente på svar først.

Og etterpå lekte han og våres gutt på rommet. Døren stod åpen så vi hørte dem. Først ville han leke med biler. Når våres gutt sa at han vil leke med lego først og biler etterpå så sa nabogutten:da drar jeg hjem. Så da lekte dem med biler. Etter at han flere hadde brukt den :da drar jeg hjem så gikk min mann inn å sa at vist han ville dra hjem så fikk han det.

Bruker dere å blande dere inn når barna leker?

Jeg gjør ikke det men jeg hørte på stemmen til min gutt at han var lei at gutten skulle bestemme alt og komme med trusler om å dra hjem når han ikke fikk viljen sin.

Anonymous poster hash: f0158...a4c

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/406543-snakker-du-til-naboungene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Madelenemie
  AnonymBruker skrev (På 10.7.2015 den 12.22):

Vi har en nabogutt(6 år ) som er inne til oss av og til. I går kom han og sa: kan jeg få kjekse? Og får vi rakk å svare var fingrene opp i skåla med kjeks. Mannen min sa at han måtte vente på svar først.

Og etterpå lekte han og våres gutt på rommet. Døren stod åpen så vi hørte dem. Først ville han leke med biler. Når våres gutt sa at han vil leke med lego først og biler etterpå så sa nabogutten:da drar jeg hjem. Så da lekte dem med biler. Etter at han flere hadde brukt den :da drar jeg hjem så gikk min mann inn å sa at vist han ville dra hjem så fikk han det.

Jeg gjør ikke det men jeg hørte på stemmen til min gutt at han var lei at gutten skulle bestemme alt og komme med trusler om å dra hjem når han ikke fikk viljen sin.

Hei!

Nei, jeg blander meg lite inn i barnas lek.

Det tar tid, noen ganger for lang tid kanskje før jeg reagerer,

det er mye bevisst, jeg ønsker at barna skal få trening i det sosiale, få motstand, kjenne ubehag, kjenne glede, utvikle vennskap, evne til å kjenne på forskjeller av ok, og ikke-ok, kjenne på at de blir utnyttet, lære å sette grenser selv, kjenne selv når de finner vennskapet med noen, kjenne forskjellen fra å bli utnyttet osv...

Jeg har noen barn, som lett blir litt utnyttet, nå etter lengre tids observasjon, ser jeg det, men det har tatt tid, jeg har sagt til dem, at nå er det viktig å sette grenser slik at du har det ok, Jeg har sagt til dem at du må sette grensen for ditt liv, jeg kan kun gi råd,

hm det er som jeg er en kopi av min psykiater:-( ?Gud så irritert jeg også ble på henne noen ganger for at hun ikke bare kunne velge for meg, løse saken for meg, alt alt alt måtte jeg gjøre selv,

og alt alt alt forlanger jeg av mine egne små, melomstore og store,

uten at jeg tenkte de skal bli helt selvstendige, kunne jeg hjulpet dem mer på vei, men fordi jeg vil de skal bli helt selvstendige presser jeg dem til å kjenne på følelsene, og selv ta valgene,

det er ikke alltid lett, men på lang sikt vet enhver mor eller far at livet krever selvstenidghet, da må man lære både å bli sveket, manipulert, løyet for, eller bli behandlet dårlig, man må takler slike ting, for å greie livet som voksen.

AnonymBruker skrev (På 10.7.2015 den 12.22):

Jeg blander meg inn i konflikter mellom unger når jeg enten ser at den ene har et urimelig overtak på den andre, eller dersom jeg tenker at begge trenger litt drahjelp til å få leken til å fungere. Når det gjelder episoden med kjeksen, så ville jeg ha sagt at man må huske på å vente til man får svar når man spør om å få noe - men jeg hadde brukt et hyggelig tonefall. Jeg ser ikke på dette som å "snakke til unger" (dvs. intensjonen er ikke å få dem til å føle ubehag), men mer som rettledning/hjelp til å utvikle seg til å bli bra mennesker:-)

AnonymBruker

Unger trenger å lære.  De er ikke født med alle de kunnskapene vi voksne har.  Jeg hadde gjort det samme som frosken og veiledet i slike tilfeller og latt være å irritere meg over det.  Da jeg så overskriften tenkte jeg først om jeg snakket med naboens unger.  Jeg snakker noen ganger med naboens unger, men aldri til dem.  Jeg har opplevd å bli snakket til og om, men aldri med.  Det er ikke noe hyggelig.

Anonymous poster hash: be16c...7db

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...