Gå til innhold

kjennetegner angst for mye schizofreni?

Anbefalte innlegg

stjernestøv
Skrevet

Det sier min samboer,spesielt at ting skal rase sammen. Er redd huset skal rase mange ganger,er generelt redd. Merker jeg er livredd motorveier og rundkjøringer. Hsr hatt mye angst i dag,måtte ta en vival. Så er schizofrene mye angstfulle? De forandret jo det til schizoaffektiv sist jeg var innlagt,har de mye angst?

stjernestøv
Skrevet

Er også redd for at hemsen der vi ligger skal dette ned. Men det har vel ligget folk der før.

Skrevet

Schizofrene kan ha angst. Det kan også de med schizoaffektiv lidelse, de med depresjon, og det finnes også "rene" angstlidelser som du sikkert vet. Det å ha angst er ikke tegn på en spesifikk sykdom.

Det er jo litt viktigere å tenke over hvor reell angsten er. Jeg tror de fleste ville fått angst om de trodde at de ble overvåket av hemmelige agenter, eller om de trodde at romvesener kontrollerte hjernen deres. Det er jo et eksempel på hvordan angst kan henge sammen med psykose. Angsten din er jo ikke så bisarr som dette, du er jo redd for ting som i teorien kan skje, f.eks at huset raser sammen eller at det blir tatt av flom. Jeg sier ikke at jeg tror det vil skje, men bekymringene dine er jo til en viss grad rasjonelle. For meg høres det ut som du derfor kan ha en angstlidelse i tillegg til det andre du sliter med, men jeg kan jo selvfølgelig ikke stille noen diagnose.

stjernestøv
Skrevet

Så du tror hemsen kan dettd ned?

Skrevet

Så du tror hemsen kan dettd ned?

Nei.

Men jeg kan jo ikke sjekke bygningens kvalitet. Så jeg kan jo ikke si noe sikkert.

Jeg tenker at når folk har ligget der før og det har gått bra, så går det bra nå

stjernestøv
Skrevet

Isåtilfelle detter den rett på meg. Håpe det blir noe søvn i natt.

Skrevet

Pan angst er vanlig i schizofreni. Undergangsangst og annen angst. eg har mer problemer pga min angst enn jeg har av schizofrenien, jeg har blitt diagnostisert med. For jeg ser på angsten som grunnlidelsen og psykosene som toppene. Det er samme greia, bare att psykosene er når jeg ikke har neuroleptikamedisin innabords, som tar toppene. Også har jeg negative symtomer i tillegg til angsten.

stjernestøv
Skrevet

Ja tror jeg har negative symptomer jeg og. Er lei av å være redd. Angsten er det verste.

Skrevet

"De forandret jo det til schizoaffektiv sist jeg var innlagt,har de mye angst?"

En diagnose er bare en kode i journalen til behandleren din... det er en teori om hva slags behandling du bør få, det er ingen mennesketype eller karaktertype.

Det er mange mennesker som har mye angst... eller generell engstelse som det virker som du beskriver her.

stjernestøv
Skrevet

Ja det har vel ikke noe med diagnose å gjøre.

Skrevet

Ja det har vel ikke noe med diagnose å gjøre.

Et symptom kan eller kan ikke passe inn under en diagnose, men det spiller ingen rolle fordi hvis du har dette symptomet så har du det uansett.

Skjønner ikke meningen med diagnosene, heller... en med bipolar 2 kan jo få antipsykotika, mens en med schizofreni kan prøve seg uten, kanskje det går bra? De med depresjon reagerer på ulike antidepressiva, og noen på stemningsstabiliserende?

Nei jeg skjønner det ikke.

stjernestøv
Skrevet

Nei ikke vits med diagnoser.

stjernestøv
Skrevet

Det må jo ha ligget folk her før. Men det er ganske nye bygg,jeg vil ikke dø av å få en hems over meg. Men det ser ikke ut som det er festet noe godt bare.

Skrevet

Det må jo ha ligget folk her før. Men det er ganske nye bygg,jeg vil ikke dø av å få en hems over meg. Men det ser ikke ut som det er festet noe godt bare.

Går nok bra det... det folk i Norge dør av i 2015 er ting som røyking og stillesitting... beklager å måtte si det. Men det er sannheten. Kanskje du kunne kanalisert engstelsen inn i redsel for sigarettene? Det som får meg i aktivitet er en tanke: "hvis jeg ikke får rævva i gir, så dør jeg snart". Syns det fungerer bra, men vet ikke hva det kommer av.

stjernestøv
Skrevet

Uff ja jeg er redd for røyken. Og sitter for mye i ro. Tenker på det med røyken hele tiden. Men da dør jeg ikke momemtamt som hvis hemsen detter ned. Er redd for å dø. Må gjøre noe med livet mitt.

Skrevet

Uff ja jeg er redd for røyken. Og sitter for mye i ro. Tenker på det med røyken hele tiden. Men da dør jeg ikke momemtamt som hvis hemsen detter ned. Er redd for å dø. Må gjøre noe med livet mitt.

Jeg har ikke så god fantasi at jeg er i stand til å se for meg at du skal få hemsen i hodet i løpet av natten. Prøv å fortell deg slik at folk har bygd hemser i flere hundre år, og de pleier ikke å falle i noens hoder. Og du kommer heller ikke til å dø av røyken i løpet av natten.

God natt:-)

Skrevet

Er redd for å dø. Må gjøre noe med livet mitt.

Nei, du MÅ ikke det. Men hva vil du selv...?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, det er ofte mye angst knyttet til disse lidelsene.

stjernestøv
Skrevet

Så datt ikke hemsen ned på meg. I dag er det vel nye ting å være redd for,men skal heldigvis ikke kjøre så mye i dag.

stjernestøv
Skrevet

Men merker jo det at jeg får mer angst når jeg er ute i den store verden,et slit å reise. Skal jo kose oss da. Hjemme er det mest elva jeg er redd for. Og bekymringer da,når jeg er vekke får jeg skikkelig angst. Det er jo så mye som kan skje.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...