Gå til innhold

Bipolar depresjon vs. vanlig depresjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har et spørsmål om Bipolar lidelse, fortrinnsvis depresjonene. Er Bipolar-depresjoner noe annerledes fra "vanlige" depresjoner? Hva er i så fall forskjellene?

Anonymous poster hash: 8f5ef...9a3

AnonymBruker
Skrevet

Har et spørsmål om Bipolar lidelse, fortrinnsvis depresjonene. Er Bipolar-depresjoner noe annerledes fra "vanlige" depresjoner? Hva er i så fall forskjellene?

Tror NHD bør svare på dette, eventuelt de med diagnosen.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

De viktigste forskjellene er nevnt i linken fra Psykia.

AnonymBruker
Skrevet

Står et avsnitt om det her:

http://bipolar2.no/bipolare_lidelser.html

Men du har kanskje allerede lest det?

Nei. Det var greit oppklarende. Så manglende evne til emosjonell aktivering er spesifikt for den bipolare depresjonen?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Nei. Det var greit oppklarende. Så manglende evne til emosjonell aktivering er spesifikt for den bipolare depresjonen?

Det finnes ingen symptomer som er spesifikke for bipolar eller unipolar depresjon. Hver for seg taler de litt mer for det ene eller det andre. Flere symptomer som trekker i samme retning, styrker selvsagt holdepunktene.

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes ingen symptomer som er spesifikke for bipolar eller unipolar depresjon. Hver for seg taler de litt mer for det ene eller det andre. Flere symptomer som trekker i samme retning, styrker selvsagt holdepunktene.

Takk for svar. Jeg har noen oppturer jeg er usikker på om kan kalles hypomanier, men depresjoner har jeg definitivt hatt.

Når jeg er deppa klarer jeg nesten ikke å føle noen ting etter hvert, og hvis jeg gjør det er det som regel sinne og aggresjon. Det er selvfølgelig tilfeller av tanker om nød og elendighet, men det er nesten verre å ikke føle noe i det hele tatt. Blir slapp, apatisk og tiltaksløs.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...