Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis jeg spør DPS eller fastlegen om jeg er snylter, så sier de nei. Ok. Så langt så bra. Men er de i en autoritetssituasjon for sannheten om velferd? Jeg kan spørre NAV. De sier at jeg ikke er snylter. Men de er bare forhenværende bakstekjerringer som ikke vet dette noe bedre enn meg, de bare har sin mening uten å kunne vite sikkert eller bevise det.

Naboene syns sikkert jeg er snylter. Ok? De vet heller ikke.

Ikke jeg heller. Egentlig så er alt helt meningløst, det er bare å gi faen i ting fordi man vet ikke uansett.

Skrevet

Ikke jeg heller. Egentlig så er alt helt meningløst, det er bare å gi faen i ting fordi man vet ikke uansett.

Sånn er det nok.

Skrevet

Sånn er det nok.

Ja, da er vi enige. Men er kanskje ikke så lurt å bli for emo.

Skrevet

Sier du indirekte att alle som går på trygd er snyltere rec?

:):P

Eller gjelder disse tankene bare deg? Her inne er du i samme båt som mange...

Tenker du att en stakkars lønnsarbeider har brukt halve lønna si til skatt som du drar nytte av? Tenker du på det? Eller tenker du på att du egentlig projiserer din selvforakt via andre mennesker :)

Skrevet

Nei. ;) Men jeg er veldig frisk.

Kan sikkert være litt av begge deler. Jeg skjønner det godt, det de lavtlønnede tenker. Psykiateren min sa de ikke tenke sånn, men var mer mot de med masse lønn. Men jeg tviler på det.

Skrevet

Nå er vel de på lav lønn de som har størst sjangse på å havne på trygd selv. Statistisk. Jeg har selv hatt lavtlønnsjobber, og det er typiske slitejobber. Folk med gode lønninger har gode jobber, som ofte er selvrealiserende, og er dermed mer motivert. (selvlaget teori). Uansett så er det minst like sannsynlig att de som jobber er for en velferdsstat. Selv om jeg har opplevd flere ganger att folk jeg kjenner glemmer seg og snakker negativt om "late folk som ikke jobber". hehe, me hvorfor bry seg........ Personlig tenker jeg att dersom jeg ikke fikk ungdomssløvsinn, så kansje jeg ville vært en som bidra til statskassa, heller enn å drive dank.

Skrevet

Jeg tror du har helt rett i det med at det dreier seg typisk om kroppslig slitsomme/belastende jobber, som øker sjansen for å bli trygda. Men sånn jeg tenker da, så er jo alt det slitet kanskje ikke så veldig høyt "belønnet" i forhold til manges NAV-inntekt. Så de tenker kanskje: "hvorfor skal jeg jobbe 40 timer i uka, for bare litt mer enn en som ikke jobber?"

Og: forutsetningen for at det er "greit" med uføretrygd er vel at man er syk / har en funksjonsnedsettelse. Jeg er usikker på om det gjelder meg. Du nevner "ungdomssløvsinn". Det er etter min mening en ganske grei "unnskyldning" for uføretrygd. Men jeg har ikke så alvorlig sykdom. Jeg har opplevd det jeg tror er psykose, i alle fall nærpsykose, men jeg er jo ikke sånn nå. Bruker jo medisiner da, men det er ingen unnskyldning - ikke selve medisinbruken. Med mindre man har funksjonsnedsettende bivirkninger da, men "ekspertene" sier jo at man ikke får mindre energi av antipsykotika, og det er jo vitenskapelig, så da må man jo bare anta at det ikke er sånne bivirkninger? At man plutselig fikk endret personlighet med tanke på energi, motivasjon, ambisjoner etc? Pga. sykdom? En sykdom som man ikke lenger har, pga. medisinene.

Nei jeg vet ikke jeg. Jeg skulle gjerne tjent noen kroner, for jeg har forstått det slik at selv om mange syns det er urettferdig at man kan få full trygd men likevel tjene noen tusen i måneden, så er det mange som syns det er bra at man bidrar det man kan - helt uavhengig av at man da vil få mer penger for 20-30% arbeid på Rema enn en som jobber 100%. Jeg syns dette høres helt merkelig ut, men han jeg snakket med om dette mente det hadde vært bra av meg om jeg begynte å jobbe litt. I stedet for å bare drive dank.

Jeg har aldri skattet av inntekt som følge av arbeid. Sommerjobbene i min ungdom gikk på frikortet.

Skrevet

Jeg tviler ikke på at de er for en velferdsstat - for det er nordmenn flest. Det er noen veldig politisk interesserte som diskuterer heftig på nettet om libertarianistiske ideer og Laissez-faire. Jeg tror de fleste av dem mangler kunnskaper om faktiske mennesker som samfunnet består av, uansett hvor mange ideer de har i hodet.

Men når de ser folk som er i full sving, uten å jobbe. Da skjønner jeg at de syns det er feil. Jeg ligger ikke på sofaen og glor på TV. Jeg er i fysisk aktivitet hver dag, og leser masse på nettet, ikke Facebook-fjas.

Gjest Gargamel
Skrevet

Hvis jeg spør DPS eller fastlegen om jeg er snylter, så sier de nei. Ok. Så langt så bra. Men er de i en autoritetssituasjon for sannheten om velferd? Jeg kan spørre NAV. De sier at jeg ikke er snylter. Men de er bare forhenværende bakstekjerringer som ikke vet dette noe bedre enn meg, de bare har sin mening uten å kunne vite sikkert eller bevise det.

Naboene syns sikkert jeg er snylter. Ok? De vet heller ikke.

Det er en endeløs debatt, ja. Kjent som "NEC1234 Vs NEC1234"

Skrevet (endret)

NEC, du er jo helt klart paranoid da.. som hører folk snakke bak din rygg om din påståtte latskap.. Men en av  mange bakdeler med å være paranoid, er att du ikke tror det selv...

Jeg føler meg også som en slags "fake" schizofren. Jeg kunne glatt bli diagnostisert som schizotypal med grensepsykotisk ocd, dersom jeg traff riktig lege, isteden for schizofreni. Men schizotyp med ocd er jo også nok til å bli ufør, iom att jeg har det ganske sterkt.Tror jeg i allefall. Så jeg føler meg litt som en falsk diagnose selv. Selv om jeg har vært til utrolig grundig utredning...

Da jeg først ble ufør, for mange år siden, så turte jeg ikke bruke honørkortet på bussen, fordi jeg syntes det var flaut.

Endret av Inner self
Skrevet

På søndag ble jeg veldig hektet på noe på dataen. Hvis noen spionerte på meg, kunne de se at jeg var engasjert. Det hørtes ut som noen harket. Men det er vel bare psykt. Uansett er det kjipt, men kanskje det er fortjenbart. Men det er jo en endesløs debatt, så hvorfor bry seg. Det er bedre å bruke tiden på å lese kunnskapsstoff. Ikke at jeg kan så mye, men kunnskap er mitt ideal.

heissenberg
Skrevet

Den er ikke endeløs (livet er begrenset i tidsaksen)

Får håpe du får litt tid til å leve også og ikke bare gruble, men vi får se hva som skjer

Lykke til

Skrevet

Grubler ikke nå, men det er ingenting jeg har lyst til.

Skrevet

På søndag ble jeg veldig hektet på noe på dataen. Hvis noen spionerte på meg, kunne de se at jeg var engasjert. Det hørtes ut som noen harket. Men det er vel bare psykt. Uansett er det kjipt, men kanskje det er fortjenbart. Men det er jo en endesløs debatt, så hvorfor bry seg. Det er bedre å bruke tiden på å lese kunnskapsstoff. Ikke at jeg kan så mye, men kunnskap er mitt ideal.

Du er veldig kunnskapsrik.

Optimalt sett burde du jobbet et sted hvor du kunne benyttet noe av det du kan.

umakenverdt
Skrevet

Jeg vet ikke om det er fornuftig å svare på disse trådene dine, da jeg er usikker på om det er riktig måte for å forsøke å hjelpe deg til å få det litt bedre med deg selv.

Jeg tenker personlig at ingen kunnskap er 100 objektiv, alt avhenger nok av ut fra hvilket ståsted man ser ting. Diskusjonen om du er syk eller ikke vil du dermed ikke får et 100 prosent objektivt svar på, uansett hvor mye du tenker på det.

Jeg tror at du kunne ha hatt godt av å utnytte dine evner til noe konkret. Ikke fordi andre synes du burde det, men fordi det kunne være godt for deg. Du virker å ha en del ressurser som jeg tror ville gjort deg godt å klare å bruke. Så har du en del begrensninger som gjør det vanskeligere for deg enn andre å klare det, men med litt hjelp hadde det kanskje gått. Jeg håper du ser at jeg ikke mener dette fordi du burde jobbe, er en snylter eller lignende, men fordi jeg tror det hadde gjort veldig godt for din egen selvfølelse!

Skrevet

Ja, men jeg liker vel å holde meg veldig mye for meg selv da, og er ganske sløv ikke bare kroppslig. Jeg lurer på om det hadde hjulpet med en dose lamotrigin innenfor referanseområdet, siden jeg visstnok har et "svingende sykdomsforløp". Men det får jeg vel aldri testet, siden jeg kan bli forgiftet av høyere dose. Men alt er jo i orden med økonomi og bolig, og siden de allerede har klassifisert meg som arbeidsudyktig, spiller vel ikke det noen rolle.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...