Gå til innhold

Hjelper mindfulness?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan vet du at øvelsene du bruker på et problem, faktisk retter seg mot dette problemet? Antageligvis har mosjon i frisk luft effekt på det meste. Da har man altså gjort en "øvelse" (mosjon i frisk luft), som har påvirket noe helt annet (f.eks. tvangstanker). Det kan godt tenkes at det er individuelle forskjeller i andre "øvelser" som virker positivt inn. Har du hørt om å gjøre noe man trives med å gjøre? Det påvirker såklart ikke bare "velvære", det kan ha reell effekt på symptomer som tvangstanker, isjas og migrene.

Du misforstår meg og, fordi du blander sammen. Frisk luft og mosjon, eller å gjøre noe man trives med har selvfølgelig reell effekt på det meste ("generelt velvære"), det er derfor positive ting som man definitivt bør gjøre, men selv om det påvirker tvangstankene og isjiasen, er det ikke det jeg mener med en "øvelse".  En konkret øvelse kan f.eks være å benytte en teknikk der du forsøker å nøytralt observere et problem og kroppens måte å reagere på det, for slik å muliggjøre å gripe inn og endre et innlært reaksjonsmønster eller opplevelsen av problemet. Kort og svært upresist forklart. Det fungerer fordi det hjelper på å tette igjen skakkjørte koblinger i hjernen. Du bør lese om det så du forstår hva jeg mener med "øvelser", ellers virker det som om vi er ganske enige igrunn.  Alt påvirker alt, det er mye vi ikke vet, og placebo er en faktor både her og der. 

Anonymous poster hash: 039f4...c68

Skrevet

Du misforstår meg og, fordi du blander sammen. Frisk luft og mosjon, eller å gjøre noe man trives med har selvfølgelig reell effekt på det meste ("generelt velvære"), det er derfor positive ting som man definitivt bør gjøre, men selv om det påvirker tvangstankene og isjiasen, er det ikke det jeg mener med en "øvelse".  En konkret øvelse kan f.eks være å benytte en teknikk der du forsøker å nøytralt observere et problem og kroppens måte å reagere på det, for slik å muliggjøre å gripe inn og endre et innlært reaksjonsmønster eller opplevelsen av problemet. Kort og svært upresist forklart. Det fungerer fordi det hjelper på å tette igjen skakkjørte koblinger i hjernen. Du bør lese om det så du forstår hva jeg mener med "øvelser", ellers virker det som om vi er ganske enige igrunn.  Alt påvirker alt, det er mye vi ikke vet, og placebo er en faktor både her og der.

Jeg har ikke lest mye om mindfulness, men jeg tror jeg skjønner hva du mener med øvelse. Og det er selvsagt noe annet enn en tur i skogen. Men jeg er best på metaperspektiver, og tenker at det i bunn og grunn er "handlinger og andre tiltak" på linje med tur i skogen. Jeg skjønner ikke hvorfor en "øvelse" nødvendigvis skal ha noen fordeler ovenfor andre typer handlinger/tiltak, helt generelt sett såklart. Jeg skjønner ikke hvorfor det med tanke på formålet med å bli friskere fra en sykdom og/eller få det bedre / fungere bedre stiller i en annen kategori.

Skrevet

En kommentar litt (eller mye)  på siden: Når jeg leser det du skriver her, så tenker jeg at det er utrolig synd at du ikke får brukt evnene dine mer i hverdagen, men i stedet bruker hodet ditt på endeløse tankerekker mht om du er snylter, syk osv. :-(  Skulle ønske at du fant en arena som gjorde at du måtte rette fokus vekk fra deg selv og i en faglig retning.

Kanskje det hjelper med en dose lamotrigin i referanseområdet. Hvem vet. Men jeg kan jo bli forgiftet med høyere dose, og det kliniske bildet er jo at jeg ikke er deprimert.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...