Gå til innhold

Tror ikke jeg egner meg i trafikken.

Anbefalte innlegg

stjernestøv
Skrevet

Jeg kjører på dispensasjon men har ikke kjørt bil på lenge, har dessverre mye angst men det er jo ikke derfor jeg har dispensasjon. Det er vel pga schizofreni diagnose og medisiner, men jeg tør ikke kjøre. Er det like greit å selge bilen da? Kjøpte jo den fordi jeg ville begynne å kjøre igjen, men har ikke blitt noe av. Føler jeg har glemt alt som har med bilkjøring å gjøre, da egner jeg vel meg ikke ute i trafikken? Min samboer mener jeg må kjøre bil, men jeg tør jo ikke. Det er vel ikke alle som passer til å kjøre bil? Eller bør jeg presse meg selv for å klare det? Bare fordi jeg har bil og burde kjøre? Man mister vel ikke lappen fordi man har angst? Det skal vel mer til?

Skrevet

Kanskje du skal spandere på deg selv et par kjøretimer med en god kjørelærer. Da kan dere sammen vurdere om du fungerer som sjåfør eller ikke:-)

stjernestøv
Skrevet

Kanskje du skal spandere på deg selv et par kjøretimer med en god kjørelærer. Da kan dere sammen vurdere om du fungerer som sjåfør eller ikke:-)

Ehe, tror ikke det. Da kjører jeg heller med min samboer. 

Skrevet

Enig med Frosken. Det finnes kjørelærere som er spesialisert i akkurat dette.

Du skal ikke kjøre bil "bare fordi du har bil" - men hvis du fungerer i trafikken kan det være til stor hjelp i hverdagen å kunne kjøre bil. Synes du skal få dine evner som sjåfør objektivt vurdert - ikke la angsten stå til hinder for deg :)

stjernestøv
Skrevet

Enig med Frosken. Det finnes kjørelærere som er spesialisert i akkurat dette.

Du skal ikke kjøre bil "bare fordi du har bil" - men hvis du fungerer i trafikken kan det være til stor hjelp i hverdagen å kunne kjøre bil. Synes du skal få dine evner som sjåfør objektivt vurdert - ikke la angsten stå til hinder for deg :)

Men jeg vil ikke det, kjører heller med min samboer da for å øve meg litt. Men jeg tør jo ikke, men ville gjerne kjørt bil da. 

Skrevet

Men jeg vil ikke det, kjører heller med min samboer da for å øve meg litt. Men jeg tør jo ikke, men ville gjerne kjørt bil da. 

Hvis du føler deg mer komfortabel med å kjøre med din samboer, er det ingenting i veien for det. Du har tross alt førerkort og trenger ikke kjøre med kjørelærer. Men hvis du er engstelig kan det være lurt, slik at du får en bekreftelse fra profesjonelt hold på at du er en trygg sjåfør.

stjernestøv
Skrevet

Hvis du føler deg mer komfortabel med å kjøre med din samboer, er det ingenting i veien for det. Du har tross alt førerkort og trenger ikke kjøre med kjørelærer. Men hvis du er engstelig kan det være lurt, slik at du får en bekreftelse fra profesjonelt hold på at du er en trygg sjåfør.

Tror ikke jeg er en trygg sjåfør, har jo glemt alt. Har veldig dårlig hukommelse. 

Skrevet

Om du tar noen timer med en kjørelærer så vil du få frisket opp det du en gang har lært. I tillegg er det en viss trygghet å ha noen ved siden av deg som kan bremse om du skulle glemme det og som er vant med å følge med og kan lede deg igjennom om du ikke skulle klare det selv. Men om du absolutt ikke vil kjøre bil så ser jeg heller ingen grunn til at du skal ha en bil som bare står der og gror fast.

stjernestøv
Skrevet

Om du tar noen timer med en kjørelærer så vil du få frisket opp det du en gang har lært. I tillegg er det en viss trygghet å ha noen ved siden av deg som kan bremse om du skulle glemme det og som er vant med å følge med og kan lede deg igjennom om du ikke skulle klare det selv. Men om du absolutt ikke vil kjøre bil så ser jeg heller ingen grunn til at du skal ha en bil som bare står der og gror fast.

Nei kan sikkert bare selge bilen, men selger jo med tap da. 

Skrevet

Men har du forsøkt å kjøre sammen med samboeren din?  Er det ikke et fredelig sted dere kan prøve en lys sommerkveld, uten særlig risiko for at det kan skje noe?  Hvis du hadde en viss trening før du sluttet å kjøre, kan det hende det sitter mye igjen selv om du føler at du har glemt en del.  Hukommelsen trengs "bare" for å huske skilt og trafikkregler, det tekniske (som giring osv.) sitter mer "i fingrene".  Men hvis du aldri har kjørt noe særlig, må du regne med at det tar litt tid. 

Bor ikke dere litt "på landet", slik at det finnes en fredelig "gamlevei" der du kan prøve?  Ingen grunn til å gi opp før du har forsøkt - det er mange som har tatt en lang pause, men likevel kommet relativt greit inn i det etter kort tid.  Er det tungvint å være avhengig av andres bil og kjøring der du bor, eller er det gode alternativer? 

Hvordan gikk det med Sverigeferien, er den fortid eller framtid? :)  

stjernestøv
Skrevet

Men har du forsøkt å kjøre sammen med samboeren din?  Er det ikke et fredelig sted dere kan prøve en lys sommerkveld, uten særlig risiko for at det kan skje noe?  Hvis du hadde en viss trening før du sluttet å kjøre, kan det hende det sitter mye igjen selv om du føler at du har glemt en del.  Hukommelsen trengs "bare" for å huske skilt og trafikkregler, det tekniske (som giring osv.) sitter mer "i fingrene".  Men hvis du aldri har kjørt noe særlig, må du regne med at det tar litt tid. 

Bor ikke dere litt "på landet", slik at det finnes en fredelig "gamlevei" der du kan prøve?  Ingen grunn til å gi opp før du har forsøkt - det er mange som har tatt en lang pause, men likevel kommet relativt greit inn i det etter kort tid.  Er det tungvint å være avhengig av andres bil og kjøring der du bor, eller er det gode alternativer? 

Hvordan gikk det med Sverigeferien, er den fortid eller framtid? :)  

Jeg har automatgir nå, men det er en stund siden jeg har kjørt den. Men kan jo øve meg en rolig plass da, det finnes jo det. 

Vi har vært i Sverige en tur men overnattet ikke der, var på østlandet i seks netter. Det var litt kaos, for sønnen min ville absolutt kjøre bak oss. Litt stress kan du  for han er en stresset person. 

Skrevet

Kjør litt med samboeren din før du bestemmer deg du :) Bil er og vil alltid være et tapsprosjekt. Man skal være griseheldig om man får mer for den når man selger enn da man kjøpte.

stjernestøv
Skrevet

Kjør litt med samboeren din før du bestemmer deg du :) Bil er og vil alltid være et tapsprosjekt. Man skal være griseheldig om man får mer for den når man selger enn da man kjøpte.

Får nok mindre for den enn da jeg kjøpte den, og jeg som tok lån og alt. Betaler på det fremdeles. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...