Gå til innhold

Når man ikke har klart alt man skulle gjøre...

Anbefalte innlegg

umakenverdt
Skrevet

Gruer meg litt til å si dette til behandleren min. Jeg vil ikke at hun skal miste troen på meg, at hun skal oppleve at hun kaster bort timene på meg. Jeg kan ikke gjøre noe ved det som jeg har gjort denne perioden, men vil så gjerne ikke at hun skal gi meg opp.

Hvordan få frem at jeg er lei meg for dette, og skal jobbe videre? Jeg ønsker å ta ansvar for at jeg ikke har klart alt så bra som jeg skulle, men hvordan er den beste måten å gjøre dette på?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hvis dette er en engangshendelse, er det en bagatell. Hvis det er et mønster, har du en utfordring.

umakenverdt
Skrevet

Hvis dette er en engangshendelse, er det en bagatell. Hvis det er et mønster, har du en utfordring.

Ok. Og du ville syntes den beste måten å ta dette opp i en time ville være? Jeg ønsker ikke at hun skal parere med at hun tror jeg har gjort så mye jeg har kunnet. Jeg vil ikke ha denne typen tilbakemelding. Jeg vil få frem at dette er min mening, at jeg er lei meg for at det ble slik i denne perioden, og at jeg ønsker å jobbe for å få til dette på en bedre måte.

Skrevet

Gruer meg litt til å si dette til behandleren min. Jeg vil ikke at hun skal miste troen på meg, at hun skal oppleve at hun kaster bort timene på meg. Jeg kan ikke gjøre noe ved det som jeg har gjort denne perioden, men vil så gjerne ikke at hun skal gi meg opp.

Hvordan få frem at jeg er lei meg for dette, og skal jobbe videre? Jeg ønsker å ta ansvar for at jeg ikke har klart alt så bra som jeg skulle, men hvordan er den beste måten å gjøre dette på?

Vi som "kjenner" deg er rimelig trygg på at din behandler ikke kaster bort tiden, du har vist en ganske unik vilje og styrke til endring. 

Skrevet

Husk at din behandler får lønn for arbeidet  ;) (Det pleier legen min å minne meg på av og til)

umakenverdt
Skrevet

Vi som "kjenner" deg er rimelig trygg på at din behandler ikke kaster bort tiden, du har vist en ganske unik vilje og styrke til endring. 

Men jeg tenker litt på at min behandler ønsker å skåne meg på noen måte, og dermed ikke sier det dersom hun mener jeg kaster bort hennes tid. At jeg ønsker endring, er ikke det samme som at jeg klarer å gjøre alt så godt som jeg burde. Det har skjedd så mye i det siste at jeg ikke har tatt meg tid til å gjøre alt jeg skal gjøre. 

umakenverdt
Skrevet

Husk at din behandler får lønn for arbeidet  ;) (Det pleier legen min å minne meg på av og til)

;) Det gjør min lege også stadig vekk.. Jeg er klar over det, men likevel er legehjelp et knapphetsgode, som jeg ikke ønsker å bruke på en uhensiktsmessig måte.

Skrevet

Ok. Og du ville syntes den beste måten å ta dette opp i en time ville være? Jeg ønsker ikke at hun skal parere med at hun tror jeg har gjort så mye jeg har kunnet. Jeg vil ikke ha denne typen tilbakemelding. Jeg vil få frem at dette er min mening, at jeg er lei meg for at det ble slik i denne perioden, og at jeg ønsker å jobbe for å få til dette på en bedre måte.

Hvorfor ikke bare si det slik som du sier det her?

Skrevet

;) Det gjør min lege også stadig vekk.. Jeg er klar over det, men likevel er legehjelp et knapphetsgode, som jeg ikke ønsker å bruke på en uhensiktsmessig måte.

Slik tenker et reflektert og modent menneske :-)

Selv om jeg uansett får min lønn, ønsker jeg ikke å ha pasienter som ikke er villige til å anstrenge seg for å bli bedre.

Skrevet

Selv om jeg uansett får min lønn, ønsker jeg ikke å ha pasienter som ikke er villige til å anstrenge seg for å bli bedre.

Slik tenker en reflektert og moden lege :-)

umakenverdt
Skrevet

Hvorfor ikke bare si det slik som du sier det her?

Jeg kan jo gjøre det, men synes kanskje det er litt frekt (?) Hun sier jo det sikkert for å være hyggelig, og jeg vil jo ikke at hun skal tro jeg er utakknemlig. Det er bare at jeg ikke opplever å få noe ut av den typen tilbakemeldinger, det gir meg veldig lite når jeg vet jeg ikke har gjort så godt jeg har kunnet siden forrige time. At hun finner unnskyldninger for dette hjelper ikke meg noe. 

Skulle ønske jeg fikk formidlet det på en ikke uhøflig måte. 

umakenverdt
Skrevet

Slik tenker et reflektert og modent menneske :-)

Det har jeg stor forståelse for. Likevel må det vel ta litt tid før du kommer til at det ikke virker som pasientene er villige til å anstrenge seg for å bli bedre? Det skjer vel ikke bare etter en periode på et par uker der pasienten ikke har jobbet så godt som dere planla?

Jeg ønsker en skikkelig samtale om dette, ikke bare en samtale der jeg forteller hva jeg tenker og hun forteller meg at jeg sikkert gjør så godt jeg kan. Jeg håper det gir litt mening

Skrevet

Det har jeg stor forståelse for. Likevel må det vel ta litt tid før du kommer til at det ikke virker som pasientene er villige til å anstrenge seg for å bli bedre? Det skjer vel ikke bare etter en periode på et par uker der pasienten ikke har jobbet så godt som dere planla?

Ja, dette er ikke noe en tar stilling til den første måneden.

umakenverdt
Skrevet

Ja, dette er ikke noe en tar stilling til den første måneden.

Tusen takk for svar! Dette var litt beroligende. Må tenke litt på hvordan den beste måten å få til en god diskusjon om dette er. Hender det at du forteller pasienter at de burde forsøke å utfordre seg selv mer eller andre lignende formuleringer? Det er vel sikkert et vanskelig tema å diskutere, og vet ikke om det er noe som normalt vil tas opp. Jeg hadde imidlertid syntes at det hadde vært lettere dersom dette ble sagt dersom behandler mente det... Det hadde vært lettere å forholde seg til. Men det er nå bare mitt synspunkt. Skal ikke ta opp mer av din kveld nå ;)

Skrevet

Pasienter er ulike. Noen trenger klare tilbakemeldinger om at de må utfordre seg selv mer, og at å tåle ubehag er en forutsetning for å komme videre. Andre er så "overmotiverte" og har det så travelt at de må bremses.

AnonymBruker
Skrevet

Pasienter er ulike. Noen trenger klare tilbakemeldinger om at de må utfordre seg selv mer, og at å tåle ubehag er en forutsetning for å komme videre. Andre er så "overmotiverte" og har det så travelt at de må bremses.

Er det positivt eller negativt eller begge deler å være så motivert at de må bremses?

Anonymous poster hash: 449e6...63e

umakenverdt
Skrevet

Det forstår jeg. Jeg fikk beskjed om å bremse litt i vinter når alt var på sitt verste. I ettertid ser jeg at det var en fornuftig vurdering, er veldig takknemlig for den hjelpen jeg fikk da. Nå er situasjonen litt annerledes opplever jeg.

Tusen takk for at du har svart på mine spørsmål, det setter jeg veldig stor pris på!

Skrevet

Men jeg tenker litt på at min behandler ønsker å skåne meg på noen måte, og dermed ikke sier det dersom hun mener jeg kaster bort hennes tid. At jeg ønsker endring, er ikke det samme som at jeg klarer å gjøre alt så godt som jeg burde. Det har skjedd så mye i det siste at jeg ikke har tatt meg tid til å gjøre alt jeg skal gjøre. 

Hun er såpass dyktig at hun bruker ikke tiden sin på å skåne deg men til å hjelpe deg fremover. 

Skrevet

Er det positivt eller negativt eller begge deler å være så motivert at de må bremses?

Anonymous poster hash: 449e6...63e

Det er i hovedsak positivt - særlig hvis de lar seg bremse :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...