Gå til innhold

jeg er ikke hypokonder. jeg har trykk-hodepine

Anbefalte innlegg

Blomsterfluen
Skrevet

I dag har jeg trykk-hodepine når jeg rister på hodet foreksempel når jeg sier nei ved å riste på hodet og avogtil stikker det i høyre hodet uten at jeg rister på det. Jeg er veldig tung og feit. Kan det være en sammenheng der? Jeg har også skyhøyt kolesterol, 5,6.

Skrevet (endret)

Det høres helt ut som det jeg kan få når jeg har stramme muskler i nakken og skuldrene.

5,6 i kolesterol er helt normalt, ikke skyhøyt. Retningslinjene sier jo at "optimalt" er under 5, men alt på 5-tallet er helt fint og helt vanlig. Selv kan jeg ha kolesterol opp mot 7 hvis jeg ikke spiser sunt. Når jeg lever sunt har jeg cirka som deg, midt på 5-tallet.

I og med at jeg ikke har noen andre risikofaktorer for hjertesykdom (røyker ikke, ikke diabetes, lavt blodtrykk) så er det helt greit.

Endret av issomethingwrong
Skrevet (endret)

har hatt det selv, i mitt tilfelle mistenker jeg at det var blodtrykk. lå på 170-190/90-105 en del timer etter hard trening, og i andre situasjoner hvor jeg har hatt angst, eller ikke sovet nok. har sjekket en del i andre situasjoner, når jeg ikke har hatt hodepinne, og da har blodtrykket vært 120-150/70-90... men stort sett hver gang jeg har hatt den hodepinnen du beskriver har jeg hatt relativt høyt blodtrykk... du burde sjekke om det har en sammenheng med blodtrykket, selv har jeg blodtrykks aperat hjemme slik at jeg kan måle når jeg mistenker at det er høyt!
Når jeg våkner på morgenen og er max avslappet ligger jeg på ca 120-130/80

skal nevnes at det også kan være muskulært.

Endret av kasssy
Skrevet (endret)

har hatt det selv, i mitt tilfelle mistenker jeg at det var blodtrykk. lå på 170-190/90-105 en del timer etter hard trening, og i andre situasjoner hvor jeg har hatt angst, eller ikke sovet nok. har sjekket en del i andre situasjoner, når jeg ikke har hatt hodepinne, og da har blodtrykket vært 120-150/70-90... men stort sett hver gang jeg har hatt den hodepinnen du beskriver har jeg hatt relativt høyt blodtrykk... du burde sjekke om det har en sammenheng med blodtrykket, selv har jeg blodtrykks aperat hjemme slik at jeg kan måle når jeg mistenker at det er høyt!

Når jeg våkner på morgenen og er max avslappet ligger jeg på ca 120-130/80

skal nevnes at det også kan være muskulært.

Jeg leste en gang en undersøkelse fra Norge som viste at de med høyt blodtrykk hadde betydelig mindre hodepine enn de med normalt eller lavt blodtrykk.

Har også hørt en lege si at høyt blodtrykk gir hodepine er en gammel medisinsk myte som ikke gir seg.

Det er vel ikke umulig at det som ga deg høyt blodtrykk (f.eks angst, stress, dårlig søvn, trening) OGSÅ ga hodepine via anspenthet eller andre mekanismer? Altså at hodepinen ikke kom av høyt blodtrykk men at hodepinen og blodtrykket hadde samme årsak? Smerter i seg selv kan jo også gi en forbigående blodtrykksøkning.

Men det er jo klart at det kan være verdt å undersøke. Jeg ville bare presisere at selv om målingen under hodepine skulle vise høyt blodtrykk er det ikke sikkert at hodepinen kommer av blodtrykket.

Jeg tror forresten ikke jeg ville anbefale TS å ha blodtrykksmåler. Hun har ALTFOR stort fokus på kroppslige ting allerede. Jeg hadde blodtrykksmåler selv i flere år. Etter grundig samtale med kardiolog ble vi enige om at jeg skulle hive den og eventuelt kjøpe ny når jeg ble 50.

Endret av issomethingwrong
Skrevet

Jeg har også skyhøyt kolesterol, 5,6.

Denne uttalelsen i seg selv er vel rimelig diagnostisk for hypokondri. Altså at du kaller "bittelitt over optimal verdi" for skyhøyt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...