Gå til innhold

Psykoedukasjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Da jeg nå denne uken fikk høre at jeg har fått psykoedukasjon ble jeg ...

Målløs/ litt oppgitt også,, jeg bare tenkte, nok et begrep som har lite konkret innhold.

Men så googlet jeg det:-)

Og oppdaget at begge mine barn også har fått psykoedukasjon:-)

http://www.glennesenter.no/wp-content/uploads/2014/11/Storefjell-2014_141114.pdf

Opplegget, "Jeg er noe helt spesielt", har barna hatt på skolene med veileder fra nordvoll autismesenter, samt at skolen har fått mye informasjon. Veileder har ene samtaler mest med barna etter skoletid, men så opplegg ut mot klasse og lærerne.

De (barna) er selv veldig glade for dette, uten at de heller har visst at dette heter psykoedukasjon, men flott og virksomt er opplegget, det er både nyttig og noe man liksom får som blir til et redskap, ikke at autisme blir mindre eller borte, men man får noe å møte vanskene med, en forklaring, en indre trygghet, en identitet som ellers ville vært vanskelig på egenhånd å få på plass (uten de logiske forklaringene), det legger grunnlaget for nomalfungering.

Det er så mange begreper som er vanskelige å forstå når man leser om dem, litt sånn, hva er forskjellen på metakognitiv terapi og andre spesielle-ord-terapi, det er ikke lett å vite når man har andre interesser enn terapi og psykologi.

Men psykoedukasjon var lett å forstå:-)

Også er det lett at den virker også:-)

Det kom til og med opp Nils Håvard Dahl, når jeg googlet ordet.

Anonymous poster hash: a3f24...b42

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...