AnonymBruker Skrevet 16. juli 2015 Del Skrevet 16. juli 2015 For et par mnd siden bærte jeg noen tunge pakker på jobb og skulle plassere de på et litt kronglete sted... så jeg tenker kanskje jeg gjorde en uheldig bevegelse da? Merket ikke noe da, men dagen etter hadde jeg vondt i korsryggen. dette varte noen dager, så strålte det ut i foten. Så gikk det over og jeg fikk vondt i nakken noen dager, så flyttet det seg tilbake til korsryggen. Så roet det seg inntil rett før ejg skulle på ferie for 3 uker siden, da begynte jeg å få vondt i hofta og trodde jeg hadde fått problemer med hofta... var stiv og støl og måtte opp hver natt og tøye for å klare å sovne. Så var det i ferien og vi kjørte biltur og jeg merket å sitte ikke var bra... så måtte opp og tøye ved hvert stopp. Da jeg kom hjem var jeg verre, nå var det i korsryggen mest, og jeg våkna om natta og var stiv og låk og måtte tøye og massere. Og jeg har skikkelig øm muskulatur på fremsiden og utsiden av lårene, og på rumpemusklene øverst og i korsryggen, samt nederste på ribbeina på siden. Men det jeg tenker er at smerten stammer fra korsryggen og at musklene rundt kompenserer og derfor blir stive... hva tror dere? Om jeg går til fastlege og han henviser til fysio, så er det opptil 1 års ventetid, og da må jeg likevel velge en uten avtale - eller bør jeg gå til naprapat? Manuellterapaut? Kiropraktor? Bør jeg sykmeldes? Merker jeg blir stiv og får vondt av å sitte lenge, men også å ligge. Er vondt når jeg står opp, så blir jeg bedre ut på dagen når jeg er oppe og i bevegelse, men på kveldne får jeg det igjen, særlig når jeg har lagt meg og må opp og trimme litt før jeg klarer å legge meg igjen. Slitsomt.... Det skal nevnes at jeg har en kontorjobb og kvier meg til å begynne på igjen om jeg skal være så stiv og støl... med tanke på sittingen. Jeg kan liksom reise meg av og til, men det blir travelt og jeg vil ikke klare å konsentrere meg så mye om arbeidet....................... akk akk... hva ville dere gjort? Også var det det med at jeg mistenkte Bechterews, for jeg er fra før stiv - har hatt problemer til og fra med nakke og kjeve, og lett stivhet i korsrygg har jeg hatt siden jeg var 10 år, men ikke så gale som nå... derfor jeg mistenker et prolaps? Anonymous poster hash: b4ed7...1d5 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/406652-prolaps/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 17. juli 2015 Del Skrevet 17. juli 2015 Ett års ventetid på fysio? I Trondheim har jeg ventet maks 4 uker og her på landet hvor jeg er nå er det ikke lengre ventetid enn det, heller kortere. Om det er flere fysioer der så ringer du rundt og hører hvem som har kortest antatt ventetid. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/406652-prolaps/#findComment-3641490 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2015 Del Skrevet 17. juli 2015 Ett års ventetid på fysio? I Trondheim har jeg ventet maks 4 uker og her på landet hvor jeg er nå er det ikke lengre ventetid enn det, heller kortere. Om det er flere fysioer der så ringer du rundt og hører hvem som har kortest antatt ventetid. Jo, mannen min måtte vente over ett år - da han endelig fikk komme, så hadde rekvisisjonen gått ut på dato, og han måtte betale 70 kroner hos fastlegen sin for å få en ny! Anonymous poster hash: b4ed7...1d5 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/406652-prolaps/#findComment-3641554 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 17. juli 2015 Del Skrevet 17. juli 2015 For et par mnd siden bærte jeg noen tunge pakker på jobb og skulle plassere de på et litt kronglete sted... så jeg tenker kanskje jeg gjorde en uheldig bevegelse da? Merket ikke noe da, men dagen etter hadde jeg vondt i korsryggen. dette varte noen dager, så strålte det ut i foten. Så gikk det over og jeg fikk vondt i nakken noen dager, så flyttet det seg tilbake til korsryggen. Så roet det seg inntil rett før ejg skulle på ferie for 3 uker siden, da begynte jeg å få vondt i hofta og trodde jeg hadde fått problemer med hofta... var stiv og støl og måtte opp hver natt og tøye for å klare å sovne. Så var det i ferien og vi kjørte biltur og jeg merket å sitte ikke var bra... så måtte opp og tøye ved hvert stopp. Da jeg kom hjem var jeg verre, nå var det i korsryggen mest, og jeg våkna om natta og var stiv og låk og måtte tøye og massere. Og jeg har skikkelig øm muskulatur på fremsiden og utsiden av lårene, og på rumpemusklene øverst og i korsryggen, samt nederste på ribbeina på siden. Men det jeg tenker er at smerten stammer fra korsryggen og at musklene rundt kompenserer og derfor blir stive... hva tror dere? Om jeg går til fastlege og han henviser til fysio, så er det opptil 1 års ventetid, og da må jeg likevel velge en uten avtale - eller bør jeg gå til naprapat? Manuellterapaut? Kiropraktor? Bør jeg sykmeldes? Merker jeg blir stiv og får vondt av å sitte lenge, men også å ligge. Er vondt når jeg står opp, så blir jeg bedre ut på dagen når jeg er oppe og i bevegelse, men på kveldne får jeg det igjen, særlig når jeg har lagt meg og må opp og trimme litt før jeg klarer å legge meg igjen. Slitsomt.... Det skal nevnes at jeg har en kontorjobb og kvier meg til å begynne på igjen om jeg skal være så stiv og støl... med tanke på sittingen. Jeg kan liksom reise meg av og til, men det blir travelt og jeg vil ikke klare å konsentrere meg så mye om arbeidet....................... akk akk... hva ville dere gjort? Også var det det med at jeg mistenkte Bechterews, for jeg er fra før stiv - har hatt problemer til og fra med nakke og kjeve, og lett stivhet i korsrygg har jeg hatt siden jeg var 10 år, men ikke så gale som nå... derfor jeg mistenker et prolaps? Anonymous poster hash: b4ed7...1d5 Det kan godt hende at du har prolaps i ryggen, men det høres ikke ut som om du har symptomer som gjør at du skal gjøre noe annet enn å fortsette med vanlig aktivitet uansett. Det er jo svært vanlig med prolaps, og heldigvis vil smerten som regel bedres etter noen måneder. Hvis jeg var deg, så ville jeg ha begynt på jobb igjen etter ferien, og så se det an mht hvorvidt sittingen blir så smertefull at du trenger en delvis sykemelding. Jeg ville ha konsultert enten fastlege eller en manuell terapeut mht hvorvidt du skal utredes eller behandles for ryggplagene dine. Inntil videre så ville jeg vektlagt å være i bevegelse daglig, det klassiske rådet om å gå tur i ulendt terreng gjelder fortsatt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/406652-prolaps/#findComment-3641559 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.