Gå til innhold

Jeg har ikke tilgang til IP-adresser

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg kan ikke spore hvem som skriver innlegg. Jeg har ikke tilgang til passord eller epostadresser.

Nettopp derfor har jeg flere ganger bedt brukere lage seg et nick dersom et er av betydning at svar skal sees i sammenheng med tidligere innlegg.

Skrevet (endret)

Jeg finner ikke linken akkurat nå, men jeg synes NHD har en veldig grei beskrivelse (ett eller annet sted på Eksperthjelp) av hva et spørsmål burde inneholde for å få et best mulig svar.

Men det kanskje være lurt å sette opp spørsmålet mest mulig systematisk, av typen:

- Symptomer / problemstilling

- Omtrentlig alder og livssituasjon. Jobb/sykmeldt? Familie/sosialt?

- Eventuelt kjente diagnoser til nå (både psykiatriske og somatiske) og eventuelt tidligere diagnoser

- Behandling som er prøvd (både terapi og medisiner) og effekten av denne

- Behandling som benyttes nå (både terapi og medisiner)

- Ønske med behandlingen.

For eksempel:

Har uønskede tanker om egen død, samt angst for hjertesykdom og psykisk lidelse. Visse søvnvansker i perioder. Mann i 30-årene, i full jobb og fungerer godt i hverdagen. 

Har diagnosene tvangslidelse uten tvangshandlinger og helseangst. Begge i delvis remisjon. I tillegg hjertebank, sannsynligvis forårsaket av angst. Noe overvekt.

Tidligere forsøkt metakognitiv terapi hos psykolog, kognitiv terapi hos psykiater. Medikamenter: Tidligere 400 mg Zoloft, 120 mg Zeldox og 30 mg Remeron. God effekt av medisiner, men bivirkninger i form av vektøkning (Remeron) og redusert energi (Zeldox). Metakognitiv terapi fungerte ikke uten medikamenter i tillegg.

Nå: Metakognitiv terapi hos psykiater. Medikamenter: Zoloft 200 mg og Zeldox 40 mg. Ikke lengre vektøkning, bedre energi. Terapien fungerer bedre nå som angsten er redusert.

Jeg ønsker meg å bli bedre på å leve med symptomene mine og la de være mer i bakgrunnen.

Det trenger kanskje ikke være fullt så teknisk/detaljert, men greit å få med de relevante elementer, fremfor spørsmål av typen "Hjelp meg!!! Livet er helt jævlig!!" Man kan være anonym selv om man skriver en del detaljer. Det finnes noen tusen menn der ute i 30-årene som tar Zoloft.

Endret av issomethingwrong
AnonymBruker
Skrevet

For meg har det betydning å kunne skrive enkelte spørsmål uten å bli gjenkjent av noe jeg har skrevet før.  Jeg har gode grunner til dette som jeg ikke har tenkt å fordype nærmere. 

Anonymous poster hash: 8bebf...7a4
AnonymBruker
Skrevet

For meg har det betydning å kunne skrive enkelte spørsmål uten å bli gjenkjent av noe jeg har skrevet før.  Jeg har gode grunner til dette som jeg ikke har tenkt å fordype nærmere.

Hvordan vet du at du har gode grunner?

Anonymous poster hash: 06254...50a

AnonymBruker
Skrevet

Hvem skulle ellers vite det?

Anonymous poster hash: 8bebf...7a4
AnonymBruker
Skrevet

Hvem skulle ellers vite det?

Må det være noen som vet det?

Anonymous poster hash: 06254...50a

AnonymBruker
Skrevet

Må det være noen som vet det?

Hvem vet.

Anonymous poster hash: a1f29...7cb

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...