Gå til innhold

Viktig allmennkunnskap

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal si det er mye fokus og tiltak rettet mot dagens ungers psykiske helse.

Skrevet (endret)

http://nhi.no/forside/depresjon-hos-mor-og-risiko-for-atferdsproblemer-hos-barnet-46139.html

Igjen er det publisert forskning som viser at mødres depresjon kan ha negative konsekvenser for barn. Jeg mener det er viktig at dette blir en del av allmennkunnskapen, slik at både mødre og deres omgivelser forsøker å sørge for god behandling tidligst mulig.

Veldig enig, dette er kjempeviktig- og dette bør formidles til de deprimertes partnere også! Endret av Kayia
AnonymBruker
Skrevet

Hva vil dere gjøre for å gjøre dette mer allmenn kjent?  Det er "på mote" nå å skrive om vanskelige opplevelser i barndommen og jeg tror ikke alltid at det gir reelt bilde.

Dette handler ikke bare om mødre med depresjon, men alle som blir rammet.  Hvordan omgivelsene reagerer.  Depresjoner har negative konsekvenser for alle rundt.  Det er kanskje også grunn til å se på besteforeldres depresjoner og hvilken rolle de spiller i forhold til mødres depresjoner.

Anonymous poster hash: ff307...4d7
Skrevet (endret)

Hverken Frosken eller jeg er psykologer/psykiatere så vi jobber ikke med dette profesjonelt, men vi kan vel alle-som medmennesker-bli våkne og si fra når vi ser en situasjon der barn kan komme til å bli skadelidende av mors eller fars depresjon.

Selv har jeg tatt dette perspektivet i svarene mine på dol (selv om det ikke alltid har vært like populært), og kommer til å fortsette å gjøre det. Jeg har også med meg øynene i rl, og prøver så godt jeg kan å reagere om jeg ser at barn ikke har gode oppvekstvilkår. Jeg snakker ellers mye om temaet med mange av mine venner som jobber tett på barn i "faresonen", og er også obs på dette i mitt profesjonelle liv, der jeg jobber tett mot mange som jobber og møter barn som er utsatt pga foreldres psykiske sårbarhet.

Det viktigste er nok at vi alle våger å se, reagere og formidle at depresjon ikke kun angår den deprimerte.

Endret av Kayia
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg var alvorlig deprimert søkte jeg hjelp hos lege og barnevern. Jeg følte at jeg ikke strekte til som mor selv om jeg gjorde så godt jeg kunne for ungene mine. Jeg var så redd da jeg søkte hjelp, for jeg hadde hørt så mange skrekkhistorier om at man ble fratatt ungene osv. Jeg var så redd for at jeg ikke skulle bli trodd og mistenkeliggjort også. Men jeg søkte hjelp for ungenes skyld, det viktigste for meg var at dem skulle ha det bra. Jeg har aldri angret på at jeg tok det valget.

Anonymous poster hash: cb9db...8d8

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...