Gå til innhold

Seponering og grusom oppstart.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, forumfolk og ekspert.

I 2013 fikk jeg en alvorlig svangerskapsdepresjon og ble behandlet med zoloft 50 mg. Denne har fungert godt og jeg har hatt to gode år - så gode at jeg valgte å seponere. Legen mente seponering over 2 uker ville være greit, men siden jeg hadde en veldig rolig opptrapping valgte jeg å seponerer over 6 uker. Dette gikk bra i 10 dager så smalt det skikkelig. Ble elendig og skjønte at jeg måtte starte opp igjen. Fikk beskjed fra vop om å starte rett på 50 mg og at dette ville gå greit - noe det slettes ikke gjorde. Startet med sertralin siden zoloft ikke er å oppdrive på apotekene her.

Har nå spist sertralin i nesten 3 uker og blir bare dårligere og dårligere. Forferdelig uro som setter meg helt ut av funksjon og i tillegg kjenner jeg depresjonen komme nå i tillegg. Må ha folk her hele tiden for å ivareta hjemmet og får ikke i meg mat. Fikk som vival, men den fjerner ikke uroen og gjør meg veldig trett. Har nå fått seroquel 25 mg for uro, men den gjør meg også veldig trett og fungerer bare for det.

Har ikke fått snakket med noen andre enn psyk.sykepleier og nå er det snakk om å legge meg inn. Jeg vil og håper at jeg kan slippe dette pga. barna. Skal til psykiater på mandag og håper på at det skal skje et mirakel der. Kanskje jeg kan bytte til noe annet som virker bedre? Cipralex?

Noen med erfaringer? Føler meg aldeles alene med dette.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg ville forsøkt noen dager med høyere dose. 75 mg om tabletten lar seg dele. 100 mg om den ikke lar seg dele.

Skrevet

Takk, for svar. Er redd for at uroen skal bli enda verre om jeg øker dosen. Hva tror du om det?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg forventet spørsmålet. Jeg antar at jeg ikke ville ha anbefalt økning om jeg mente at det ville øke plagene.

Skrevet

Får prøve på det da. Har noen zoloft liggende i 25mg styrke så skal prøve i morgen å øke til 75mg. Regner med sertralin og zoloft går for det samme etter hva jeg har fått beskjed om fra vop? Takk, for svar.

Skrevet

Får prøve på det da. Har noen zoloft liggende i 25mg styrke så skal prøve i morgen å øke til 75mg. Regner med sertralin og zoloft går for det samme etter hva jeg har fått beskjed om fra vop? Takk, for svar.

Det er samme virkestoffet.

Skrevet

Det er samme virkestoffet.

Ja, vet det men føler det er en forskjell på de likevel. Tok forresten større dose i dag uten at det hadde noe effekt. Er sikkert for tidlig, men er utålmodig. Har spist i 3 uker og føler meg kun verre :(
Skrevet

Ja, vet det men føler det er en forskjell på de likevel. Tok forresten større dose i dag uten at det hadde noe effekt. Er sikkert for tidlig, men er utålmodig. Har spist i 3 uker og føler meg kun verre :(

Du får neppe noen akutt effekt av Zoloft.

Første tre ukene får man ofte bivirkninger i form av økt angst og uro. Det pleier å gi seg etterhvert som effekten kommer.

Skrevet

Jeg ville forsøkt noen dager med høyere dose. 75 mg om tabletten lar seg dele. 100 mg om den ikke lar seg dele.

Håper du kan svare på dette. Jeg har økt dosen til 75 mg og kjenner noe bedring, men må fortsatt ta vival daglig for å overleve (7,5 - 10 mg i løpet av dagen). Har spist 75 mg i 4 dager og ønsker å øke til 100mg for å se om det blir bedre. Må jeg vente en uke eller kan jeg øke til 100 mg i morgen?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...