Gå til innhold

Hva kan jeg få ut av å gå til psykolog?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

I fjor lagde jeg en tråd her på forumet som endte med at jeg oppsøkte psykolog. Jeg prøvde å forklare situasjonen min til psykologen, men tror ikke jeg ble forstått. Jeg hadde en del timer som bare var "hvordan var uken din?" samtaler, som bare var noen minutter lange før timen var over, så det ser jeg ikke mye verdi i. Fikk først diagnosene moderat depresjon og sosial fobi, men til slutt fikk jeg diagnosen Asperger.

Gikk på antidepressiva i cirka 10 måneder, likte det ikke.

Psykologen byttet jobb og jeg ba ikke om ny. 

Føler meg verre enn noen gang og tenker skremmende mye mer på selvmord enn jeg gjorde for et par år siden.

Hva, om noe, annet enn "hvordan var uken din?" samtaler kan jeg forvente om jeg spør etter ny psykolog(nå som jeg allerede er utredet)?

Mann 25.

Endret av Anon1
AnonymBruker
Skrevet

I fjor lagde jeg en tråd her på forumet som endte med at jeg oppsøkte psykolog. Jeg prøvde å forklare situasjonen min til psykologen, men tror ikke jeg ble forstått. Jeg hadde en del timer som bare var "hvordan var uken din?" samtaler, som bare var noen minutter lange før timen var over, så det ser jeg ikke mye verdi i. Fikk først diagnosene moderat depresjon og sosial fobi, men til slutt fikk jeg diagnosen Asperger.

Føler meg verre enn noen gang og tenker skremmende mye mer på selvmord enn jeg gjorde for et par år siden.

Hva, om noe, annet enn "hvordan var uken din?" samtaler kan jeg forvente om jeg spør etter ny psykolog(nå som jeg allerede er utredet)?

Mann 25.

Er du i jobb?

Anonymous poster hash: a8ab4...3db

Skrevet

Er du i jobb?

Anonymous poster hash: a8ab4...3db

Er teknisk sett fortsatt student, men tror ikke jeg får fortsette. Begynte på en ganske hard toårig mastergrad for to år siden, men har feilet nesten alt.

Madelenemie
Skrevet

Mann 25.

Hei!

Jeg syns det er tegn på lite kunnskap om asperger om du nå, som ferdig utredet får sånne typer spørsmål.

Jeg vil derfor håpe og tro at de har bedre kvalifikasjoner de du møter om du søker hjelp nå.

Jeg selv fikk det som heter psykoedukasjon, jeg visste ikke hva det het, men kort oppsummert går det ut på å lære å leve med sin sykdom/tilstand, eller hva man kaller vanskene.

Det er altså konkret jobbing med konkrete vansker man feks kan ha i ulik grad ved autismespekterforstyrrelser.

Mine barn har også fått dette med svært god effekt.

Jeg fikset ikke før setninger som "Hva har du gjort i helgen?" eller "Hvordan har din uke vært?", det blir så vanskelig å vite ha man skal svare på så stoore spørsmål.

Det er liksom forutsetningen for å gi god hjelp til mennesker med asperger at man er mer konkret.

Jeg vet ikke hvor du bor, men det er landets nevrohabiliteringer/voksenhabiliteringer, som nok har den beste kompetansen på autismespekterforstyrrelser. Kompetansen på DPSer er variabel, da de fleste pasientene deres har psykiske lidelser som ofte trenger andre typer tilnærminger av typet terapi og medisiner.

På nevrohabiliteringene har de mange pasienter med asperger, og de er flinke på å gi oss riktig hjelp.

Skrevet

Problemet med "Hvordan har din uke vært?" samtaler at jeg sjeldent har mer å si enn at timen er over på noen minutter. (De satte asperger diagnosen på aller siste time, så hadde ikke noen samtaler etter det.)

Vet jo at det er jobb jeg gjør på egenhånd som må til for at jeg skal fungere bedre/skjule asperger problemene, men er det noe hjelp å få skulle jeg gjerne hatt det.

Madelenemie
Skrevet

Problemet med "Hvordan har din uke vært?" samtaler at jeg sjeldent har mer å si enn at timen er over på noen minutter. (De satte asperger diagnosen på aller siste time, så hadde ikke noen samtaler etter det.)

Vet jo at det er jobb jeg gjør på egenhånd som må til for at jeg skal fungere bedre/skjule asperger problemene, men er det noe hjelp å få skulle jeg gjerne hatt det.

Hei!

Det er hjelp å få,

men det forutsetter:

At du øsnker det, (noe du gjør)

men dessverre også at du er heldig og treffer noen med kompetanse på autisme,( der er mange ikke like heldige)

Om du sier hvor du bor ca, kan jeg kanskje gi deg noen bedre råd om hvor du kan få hjelp,

Evt kan du sende med en pm om du føler det blir for utleverende å skrive det åpent på forumet.

Madelenemie
Skrevet

Takk for svar

Bor i Trondheim.

Ok.

Jeg aner ikke hvem i Trondheim som har kunnskap om autisme.

På østlandet vet jeg flere.

Evt kan du spørre på autismeforeningens forumside.

Av og til kan du få svar der,

evt kan jeg prøve finne noe ut for deg og sende deg en pm om du ønsker.

Det er beklageligvis ekstremt dårlig kompetanse i Norge på Høytfungerende autisme/ asperger.

Reiser man bare over grensen til Sverige er det bedre, eller over havet til Danmark, kommer man til England kan man puste lettet ut:-)

Og videre Australia og USA da begynner vi med autisme å le fordi vi kan slappe av:-)

Kompetansen smyger seg inn i norge, men for tiden er den best på landets barnehabiliteringer.

Skrevet

Takk for svar

Bor i Trondheim.

Det er god kompetanse på autisme både på Østmarka og på Brøset i Trondheim. Be legen henvise deg videre.
Madelenemie
Skrevet

Det er god kompetanse på autisme både på Østmarka og på Brøset i Trondheim. Be legen henvise deg videre.

Hei!

Jeg har aldri hørt dette.

Hvor har du lest dette?

Skrevet (endret)

Hadde et par timer med ei som hadde mye erfaring med asperger når jeg ble utredet. Vet ikke hvordan det er sammenlignet med andre plasser, men folkene på DPS virker flinke.

Er det noen annen behandling enn tilbud om antidepressiva og "hvordan var uken din?" samtaler? Psykoedukasjon høres kanskje litt interessant ut, men ikke helt den veien jeg ville gå.

Endret av Anon1
Madelenemie
Skrevet

Hadde et par timer med ei som hadde mye erfaring med asperger når jeg ble utredet. Vet ikke hvordan det er sammenlignet med andre plasser, men folkene på DPS virker flinke.

Er det noen annen behandling enn tilbud om antidepressiva og "hvordan var uken din?" samtaler? Psykoedukasjon høres kanskje litt interessant ut, men ikke helt den veien jeg ville gå.

Hei!

Så bra de på DPS virket flinke,

de jeg kjenner med asperger i oslo som har gått på dps har en fryktelig dårlig erfaring,

men når de fleste som går der har pf og bipolar m.m. og få har autisme, så er det jo ikke så rart, at de får best kompetanse på de gruppene de jobber med.

Selv har jeg aldri fått "hvordan var uken din" samtaler, og heller ikke medisiner,

men etter et foredrag hvor professor Andreassen snakket om at oxytocin kan bedre sosial fungering ved autisme,

fikk jeg min tidligere psykiater til å skrive ut dette, det hjelper meg. Det er en hormon, som hjelper mange med autisme.

Det er ingen sterk medisin, ingen mirakelkur, men jeg orker i vertfall litt mer av menneskene rundt meg, samt det bedrer øyekontakt, og jeg blir litt mer fleksibel. (jeg merker det ikke så mye selv, men andre merker det)

Likevel vil jeg si det de kaller psykoedukasjon, som for meg betyr, jeg fikk en god venn, min psykiater, å snakke om alt med, alt fra interesser, til hverdagstanker m.m., ja det hjalp meg mest. Så fikk jeg nøyaktige råd og forklaringer på hvordan og hva som er forventet når og hvor, dvs gode råd.

Skrevet

Hei!

Så bra de på DPS virket flinke,

de jeg kjenner med asperger i oslo som har gått på dps har en fryktelig dårlig erfaring,

men når de fleste som går der har pf og bipolar m.m. og få har autisme, så er det jo ikke så rart, at de får best kompetanse på de gruppene de jobber med.

Trodde man måtte få den diagnosen av spesielt på HAB (eller lignende)? Når jeg fikk det var det etter mange timer med tester og utfylling av spørreskjemaer og full pakke.

Madelenemie
Skrevet

Trodde man måtte få den diagnosen av spesielt på HAB (eller lignende)? Når jeg fikk det var det etter mange timer med tester og utfylling av spørreskjemaer og full pakke.

Ja det trodde jeg også,

men mange får den til slutt hos en privat psykolog, som engasjerer seg, (jeg kjenner nå mange med asperger, spesielt jenter, som får diagnoser som unnivikende pf eller sosialangst, eller dyssosial pf, på dps, så kommer de til noen som har gått på kurs om autisme, og som skjønner at dette er autisme og ikke "nylig" oppstått) ( ang nylig oppstått, så er vel jeg den eneste i jentegruppa de med asperger, som ikke har hatt kjæreste som tenåring, festet, gått på bar, drukket meg full, eller klart skolen, jeg syns det er rart at de andre jentene med asperger har klart så mye som jeg aldri tenkte på:-( var jo helt i min egen verden, Det kan tidvis plage meg. Jeg har drukket meg full , men det skjedde for pinlige 8 dager siden:-(

Det var første gangen jeg gik på byen alene! Jeg gjorde det fordi jeg ville vise at jeg får til, og jeg viste vel nesten det stikk motsatte.

Men til saken, jeg tror jeg har HA, jeg er tydelig mer rammet, dvs tidlig i livet, som barn, enn de med asperger,

men jeg lærer fort, og er i dag på asperger nivå:-)

Jeg var heldig og kom til HAB fort, og fikk diagnosen fort, og slapp alt det der strevet, men feil diagnoser og terapi og medisintull.

Glad og takknemlig jeg kom dit og ikke til DPS som tydeligvis sånn generelt ikke har kompetanse på autisme.

Skrevet (endret)

Likevel vil jeg si det de kaller psykoedukasjon, som for meg betyr, jeg fikk en god venn, min psykiater, å snakke om alt med, alt fra interesser, til hverdagstanker m.m., ja det hjalp meg mest. Så fikk jeg nøyaktige råd og forklaringer på hvordan og hva som er forventet når og hvor, dvs gode råd.

Har du noe spesifikt h*n har hjulpet meg med? Hjelper h*n deg med å finne ting å jobbe med/mot osv.?

Føler bare ikke at jeg kan starte hos en psykolog på DPS bare for å snakke uten noe mer målrettet.(ikke at det er noe galt med det, men jeg klarer uansett ikke holde en slik samtale gående i mer enn nonen veldig få minutter)

Endret av Anon1
Madelenemie
Skrevet (endret)

Har du noe spesifikt h*n har hjulpet meg med? Hjelper h*n deg med å finne ting å jobbe med/mot osv.?

Føler bare ikke at jeg kan starte hos en psykolog på DPS bare for å snakke uten noe mer målrettet.(ikke at det er noe galt med det, men jeg klarer uansett ikke holde en slik samtale gående i mer enn nonen veldig få minutter)

Hei!

Vet ikke, syns ikke jeg har "jobbet" med noe, jeg fikk konkrete svar på hvordan gjøre i situasjoner,

de rådene følger jeg eksakt og det fungerer fint.

Alt fra handle klær, ta telefoner, eller handle andre ting. Eller feks gå på fester, hvordan holde ut, finne mening/hygge å konversere med mange fremmede mennesker osv. Jeg jobbet vel ikke med noe av dette, jeg bare gjorde eksakt sånn som jeg fikk fortalt man skulle gjøre.

dette gjelder også klemmer, stryke saaakte over ryggen, uten for jevnt tempo eller lette klaps,

Men dette minner meg om at jeg følte før jeg ble overfaldt av andre, fordi jeg ikke forstod hvorfor de " slo til meg" = klappet meg feks på hodet, Nå som jeg har fått forklaringene på hvorfor mennesker gjør hva, kan de både klemme, riste og "slå" meg, jeg skjønner at det skyldes følelser, hensikten og hva de mener og vil oppnå med dette,

så ja jeg fikk forklaringer på ting.

Jeg syns ikke jeg jobbet med noe, det tror jeg ikke jeg har gjort.

Jeg tenker selv på det som en slags hensiktsmessig omprogrammering/oppdatering av programvare som funket dårlig.

Med ny programmering går ting bra,

Endret av Madelenemie

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...