Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å begynne å trene. Jeg er flink til å gå turer, men føler jeg burde få bedre kondisjon og ikke minst trene styrke. Jeg får ikke anledning til å trene mer enn to ganger i uka da jeg har en del andre ting jeg er med på, men sier meg fornøyd hvis jeg får inn to økter i uka. Skal melde meg inn i treningstudio til høsten, men tenker begynne så smått nå. 

Hva bør jeg gjøre? Tenker kanskje at jeg helst bør fokusere på styrke. Vet jo det er viktig å trene kondisjon, men har hørt at hvis man trener styrke kommer gjerne kondisjonen "av seg selv". 
Noen som kan dette og kan gi noen råd til en amatør. :P

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/406688-treningsplan/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har lyst til å begynne å trene. Jeg er flink til å gå turer, men føler jeg burde få bedre kondisjon og ikke minst trene styrke. Jeg får ikke anledning til å trene mer enn to ganger i uka da jeg har en del andre ting jeg er med på, men sier meg fornøyd hvis jeg får inn to økter i uka. Skal melde meg inn i treningstudio til høsten, men tenker begynne så smått nå. 

Hva bør jeg gjøre? Tenker kanskje at jeg helst bør fokusere på styrke. Vet jo det er viktig å trene kondisjon, men har hørt at hvis man trener styrke kommer gjerne kondisjonen "av seg selv". 

Jeg er ingen "pro", men har selv blitt veldig mye sterkere ved å bruke det jeg finner rundt meg når jeg er ute på gåturene mine til å trene styrke. Jeg tar bulgarske utfall på benker. Jeg trener triceps/armhevinger på sykkelstativer. Jeg løper trapper opp og ned. Jeg klatrer på alt som kan klatres på og i. Jeg tar spensthopp på passe høye/lave kanter. Jeg går opp og ned på ting som ligner/minner om høye kasser. Jeg finner noen passe bakker jeg løper raskt opp og går ned det antall ganger jeg orker. Jeg tar knebøy. Noen ganger tar jeg med meg tung sekk på tur for å øke motstanden litt. osv osv :)

Anonymous poster hash: 0433a...367

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/406688-treningsplan/#findComment-3641825
Del på andre sider

Legg inn joggeøkter og øk dem etterhvert. Du kan også gå i bratte bakker for å få bedre kondisjon eller gå med en ryggsekk med vannflasker for bedre effekt. Du kan også gå på tid og konkurrere med deg selv om å gå fort på kortest mulig tid.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/406688-treningsplan/#findComment-3641889
Del på andre sider

Da ville jeg trent begge deler.  Det blir ikke kondis av styrke, men man orker selvsagt mer når man er sterkere.  Dersom du får til styrke 2 ganger i uken ville jeg startet med å jogge første del og ha styrke på store muskelgrupper andre halvdel.  Evt har du en gang styrke og den andre gangen jogging.  Uansett ville jeg hatt litt jogging som oppvarming før styrke.  Styrketrening kan du få hjelp til men jeg anbefaler iallefall dette:

1. Benpress

2. Legg

3. Baksiden av låret (lårcurl)

4. benkpress eller lignende

5. nedtrekk

6. mage og rygg

For joggingen anbefaler jeg å jogge i starten feks 5 min, så gå i noen minutter, så jogge igjen, etc og øke lengden man jogger og ikke lengden man går.  Det blir en form for intervall avhengig av den formen man er i.  Etterhvert kan man øke farten litt og til slutt trenger man ikke gå og da er man i god form og kan nyte å jogge fine turer eller ta det til neste nivå med å begynne å trene litt intervaller nå og da.

Dersom det blir lite tid kan bare en kort joggetur på 20 min gjøre susen for det er viktig å holde rutinen.  Litt er bedre enn ingenting.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/406688-treningsplan/#findComment-3642382
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...