Gå til innhold

Jeg er høysensitiv

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det har vært litt diskusjon om følelser nå, og jeg har inntrykk av at de sterkeste tror vi andre bare kan ta oss sammen. Det å ikke alltid ha kontroll over følelser er umodent.

Jeg har grublet litt på hvorfor vi er så forskjellige. Hvorfor vi reagerer forskjellig. Jeg tror alle er enig i at det må være en kombinasjon av gener, oppvekst og miljø.

Vi kan alle endre oss, men jeg tror det er begrenset hvor mye vi kan endre oss. Kjenner folk som har gått årevis i terapi. De kan ha endret seg, men mye av det de sliter med må de likevel leve videre med.

Hva gir andre rett til å fordømme de som har vanskelig for å takle alt?

Jeg tok en test nå som viste at jeg er høysensitiv. Selv om ikke det er noen diagnose så anbefaler jeg de som ikke skjønner hvordan vi er, å lese litt om emne.

Anonymous poster hash: 26af2...1a2

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er jo bare et annet, men muligens finere, ord for det samme.

Skrevet

Det har vært litt diskusjon om følelser nå, og jeg har inntrykk av at de sterkeste tror vi andre bare kan ta oss sammen. Det å ikke alltid ha kontroll over følelser er umodent.

Jeg har grublet litt på hvorfor vi er så forskjellige. Hvorfor vi reagerer forskjellig. Jeg tror alle er enig i at det må være en kombinasjon av gener, oppvekst og miljø.

Vi kan alle endre oss, men jeg tror det er begrenset hvor mye vi kan endre oss. Kjenner folk som har gått årevis i terapi. De kan ha endret seg, men mye av det de sliter med må de likevel leve videre med.

Jeg tok en test nå som viste at jeg er høysensitiv. Selv om ikke det er noen diagnose så anbefaler jeg de som ikke skjønner hvordan vi er, å lese litt om emne.

Hvem er det som fordømmer? Av og til kjennes det ut som om flertallet blir tillagt holdninger som har utspring i fantasier.

AnonymBruker
Skrevet

Hvem er det som fordømmer? Av og til kjennes det ut som om flertallet blir tillagt holdninger som har utspring i fantasier.

Enig

Anonymous poster hash: d3e7a...f83

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener det er et enkelt ord som sier en del. Jeg vet ikke hvilke ord du ville brukt.

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes veldig mange forskjellige folk på dol, og jeg har ikke skrevet at det gjelder de fleste. Jeg har ingen tanker om å nevne spesifikke nick

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er dyktig på å dømme deg selv er det lett å tro at andre dømmer også

Anonymous poster hash: d3e7a...f83

Skrevet

Det finnes veldig mange forskjellige folk på dol, og jeg har ikke skrevet at det gjelder de fleste. Jeg har ingen tanker om å nevne spesifikke nick

Er du sikker på at hovedproblemet er fordømmelse fra andre og ikke din egen manglende evne til å akseptere deg selv?

AnonymBruker
Skrevet

Er du sikker på at hovedproblemet er fordømmelse fra andre og ikke din egen manglende evne til å akseptere deg selv?

Den var dyp...

Anonymous poster hash: a5fbd...6ff

AnonymBruker
Skrevet

Jeg betrakter meg virkelig ikke som en av de sterke, men velger likevel å tro at det er mye jeg kan endre for selv å få det bedre. Hva andre mener om at jeg ikke takler alt velger jeg å ikke tillegge noen vekt. De går ikke mine "mil". Det er mye lettere for meg å konsentrere meg om hva jeg kan endre om jeg ikke bryr vesentlig om hva andre evnt skulle mene.

Jeg tror også, som flere er inne på, at mye av det vi "svake" tror andre mener om oss er tanker vi faktisk har om oss selv. Slutter vi med dette - så vips er hverdagen allerede bedre.Og evnt overskudd/energi kan brukes på det vi faktisk trenger å bruke det på.

Jeg må, som de aller fleste, leve med mitt. Men ikke i h' om jeg noensinne ville fortelle meg selv at en del ting kan endres om jeg setter alle kluter til. Det ville vært å gi opp i mine øyne. Og de gangene jeg har vært på nippet til det, klinger min fars ord i ørene. Den som gir seg er en dritt :) 

Anonymous poster hash: 338e9...078

Skrevet

Samme som hva da?

AnonymBruker
Skrevet

Samme som hva da?

Det umodne trekket å ikke ha kontroll over følelser, vel.

Skrevet

Det er ikke bare du som har det inntrykket.Jeg tror det beste bare er å på en eller annen måte akseptere at folk ikke forstår. Og etter å ha lest svarene du har fått her så ser jeg enda klarere at folk ikke forstår en dritt av hva du prater om, de ser ikke det samme som oss. Ca hver 5. person er høysensitiv. Det vil si at det er veldig mange umodne eller nevrotiske mennesker her i verden. Det er like greit å innse at vi som er høysensitive ikke er bra nok i samfunnet, vi er bare umodne nevrotikere.

Skrevet

Det umodne trekket å ikke ha kontroll over følelser, vel.

Eller mener han nevrotisk slik 418 mener? Jammen ikke godt å si, så kanskje like greit at han Nils svarer selv ;)

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke bare du som har det inntrykket.Jeg tror det beste bare er å på en eller annen måte akseptere at folk ikke forstår. Og etter å ha lest svarene du har fått her så ser jeg enda klarere at folk ikke forstår en dritt av hva du prater om, de ser ikke det samme som oss. Ca hver 5. person er høysensitiv. Det vil si at det er veldig mange umodne eller nevrotiske mennesker her i verden. Det er like greit å innse at vi som er høysensitive ikke er bra nok i samfunnet, vi er bare umodne nevrotikere.

For å oppsummere NHD sitt syn:

the-simpsons-ralph-i-m-special-25mm-pin-

AnonymBruker
Skrevet

Eller mener han nevrotisk slik 418 mener? Jammen ikke godt å si, så kanskje like greit at han Nils svarer selv ;)

Nevrotisk betyr vel at man ikke har kontroll på følelsene? Noe sånt, vel.

AnonymBruker
Skrevet

Godt å lese at noen forstår hva jeg skriver om. Jeg blir bare frustrert når jeg prøver å skrive her hvordan det er. Må bare fortsette å bruke all energi på å skjule reaksjoner i RL når jeg nå igjen har fått bekreftet hvordan andre ser på det.

Skrevet

Godt å lese at noen forstår hva jeg skriver om. Jeg blir bare frustrert når jeg prøver å skrive her hvordan det er. Må bare fortsette å bruke all energi på å skjule reaksjoner i RL når jeg nå igjen har fått bekreftet hvordan andre ser på det.

Jeg har prøvd det samme her tidligere, med samme resultat som nå. Det er litt forvirrende, sykepleieren jeg går til jobber hardt for å få meg til å være meg og akseptere meg selv slik jeg er, hun mener det er lov å ha følelser. Men så møter man resten av verden, selv psykiatere (NHD) som mener man er umoden. Man må prøve å støtte seg til de menneskene som forstår, eller som ihvertfall aksepterer at man er overfølsom.

Skrevet

Nevrotisk betyr vel at man ikke har kontroll på følelsene? Noe sånt, vel.

Men det er vel ikke bare det? Over her var det linket til en nevrotiker. Han fikk panikk-angst. Jeg har aldri hatt angst så jeg anser ikke meg selv som nevrotiker selv om jeg er overfølsom.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...